PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do didaktiky dějepisu - OCDC23SS17
Anglický název: Introduction into the Didactics of History
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tomáš Mikeska
Neslučitelnost : OCDC23SS06, OCDC23SS07, OCDC23SS08, OCDC23SS09, OCDC23SS10, OCDC23SS11, OCDC23SS12, OCDC23SS13, OCDC23SS14, OCDC23SS15, OCDC23SS16, OCDC23SS18, OCDC23SS19, OCDC23SS20, OCDC23SS21, OCDC23SS22, OCDC23SS23, OCDC23SS24, OCDC23SS25
Je neslučitelnost pro: OCDC23SS10, OCDC23SS19, OCDC23SS06, OCDC23SS07, OCDC23SS08, OCDC23SS09, OCDC23SS22, OCDC23SS11, OCDC23SS16, OCDC23SS13, OCDC23SS15, OCDC23SS18
Je prerekvizitou pro: OCDC23SS39, OCDC23SS59
Anotace
Cílem předmětu je seznámit uchazeče s cíli historického vzdělávání podle normativních dokumentů (RVP, školský zákon) a se základními trendy v didaktice dějepisu. Uchazeč si osvojí základní pojmy a nezbytné dovednosti potřebné k dalšímu prohlubujícímu studiu.
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit uchazeče s teorií a praxí dějepisné výuky na základních a středních školách. Uchazeč si osvojí znalost kurikulárních dokumentů, znalost cílů historického vzdělávání na různých úrovních, vhodných výukových metod a forem včetně hodnocení.
Absolvent(ka) bude schopen:
• Formulovat cíle historického vzdělávání ve vztahu k různým skupinám žáků v souladu s aktuálním kurikulem základní i střední školy (kompetence 1.1 KRAU)
• Provést didaktickou analýzu učiva a vytvořit adekvátní tematické plány pro různé skupiny žáků (kompetence 1.2 KRAU)
• Pracovat s prekoncepty žáků a s různými podobami kolektivní paměti (kompetence 1.2 a oblast 2 KRAU)
• Pracovat s různými skupinami žáků podle jejich potřeb (kompetence 2.2 KRAU)
• Stanovit adekvátní úrovně historického myšlení pro konkrétní skupiny žáků (kompetence 2.2 KRAU)
• Vyhledávat a využívat relevantní vzdělávací programy a zdroje (oblast 1 KRAU)
• Vytvářet vlastní výukové programy zaměřené na práci žáků s historickými zdroji (oblasti 2 a 3 KRAU)
• Využívat efektivně různá média a mediální platformy v souladu s naplňováním digitálních kompetencí žáků (kompetence 3.2 a 3.3 KRAU)
• Vytvářet relevantní hodnotící kritéria ke konkrétním výukovým jednotkám a tematickým blokům (oblast 4 KRAU)
• Podílet se na celoškolních projektech (kompetence 5.1 a 5.2 KRAU)
• Spolupracovat na revizi školních vzdělávacích plánů (kompetence 5.1 KRAU)

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Atest v podobě zápočtu, ověřený kolokviální rozpravou.

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Literatura

HAVLŮJOVÁ, Hana; NAJBERT, Jaroslav. Hledání nového konsensu: Učíme dějepis ve veřejném zájmu?. Historie–Otázky–Problémy (History, Issues, Problems), 2018, 10.1: 15-31, dostupné online:
https://historieotazkyproblemy.ff.cuni.cz/wpcontent/uploads/sites/11/2018/11/Jaroslav_Najbert_%E2%80%94_Hana_Havlujova_15-31.pdf
BENEŠ, Zdeněk: Co je (dnes) didaktika dějepisu?. Pedagogická orientace, 2011, 21.2: 193-206, dostupné online:
http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2011/pedor11_2_didaktikadejepisu_benes.pdf
BENEŠ, Zdeněk - GRACOVÁ, Blažena. Didaktika dějepisu: mezi socializací jedince a jeho individuální výchovou, in: STUCHLÍKOVÁ, Iva, et al.: Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015,
s. 289-326, dostupné online: https://www.ped.muni.cz/didacticaviva/data_pdf/knihy/oborovedidaktiky_online.pdf

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Metody výuky

seminář

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Sylabus

Obsah předmětu tvoří témata
1. Základní pojmy a koncepty nezbytné pro efektivní osvojení didaktiky dějepisu (historická kultura, historická gramotnost, historické myšlení, badatelská výuka)
2. Cíle historického vzdělávání a jejich konkretizace v kurikulárních dokumentech
3. Inventura vzdělávacích materiálů (učebnice, výukové aplikace, webové portály, média)


Témata pro prezenční část:
1/I Historická gramotnost. Geneze konceptu - 4h
3/I Kurikulární dokumenty: RVP v rekonstrukci - 6h
5/I Co pomůže v badatelské výuce dějepisu (inventura relevantních vzdělávacích programů) - 5h


Témata pro distanční část a kritéria hodnocení – podpora asynchronní on-line výuky bude vygenerována v MS Teams
2/I Historická gramotnost: samostudium literatury - Myšlenková mapa vymezující koncept historické gramotnosti - 1h
4/I Historické vzdělávání v kurikulárních dokumentech: samostudium - Tvorba vzorového ŠVP: zpracování konceptu a jeho prezentace - 3h
6/I Dějepisné vzdělávací programy: samostudium - Zpracování konspektu a jeho prezentace - 1h

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
Studijní opory

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ArS-X7sucaEDBcy0P0yYlFrgVQTB-0txH3SXKf5MD6101%40thread.tacv2/conversations?groupId=e1238346-b40a-4efc-83e9-6456a3a72f8b&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
kód: rbbpsn8

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (27.12.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK