PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Úvod do didaktiky informatiky - OCDC23SS11
Anglický název: Introduction to computer science education
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Neslučitelnost : OCDC23SS06, OCDC23SS07, OCDC23SS08, OCDC23SS09, OCDC23SS10, OCDC23SS12, OCDC23SS13, OCDC23SS14, OCDC23SS15, OCDC23SS16, OCDC23SS17, OCDC23SS18, OCDC23SS19, OCDC23SS20, OCDC23SS21, OCDC23SS22, OCDC23SS23, OCDC23SS24, OCDC23SS25
Je neslučitelnost pro: OCDC23SS10, OCDC23SS19, OCDC23SS06, OCDC23SS07, OCDC23SS08, OCDC23SS09, OCDC23SS22, OCDC23SS16, OCDC23SS13, OCDC23SS15, OCDC23SS17, OCDC23SS18
Je prerekvizitou pro: OCDC23SS33, OCDC23SS57
Anotace
Cílem předmětu je zprostředkovat účastníkům základní poznatky z didaktiky Informatiky tak, aby se orientovali v základních kurikulárních dokumentech, dokázali formulovat výukové cíle a na jejich základě by byli schopni volit optimální výukové metody a organizační formy výuky Informatiky a podporovali rozvoj nejen informatického myšlení, ale i digitální gramotnosti.
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Cíl předmětu

Absolvent(ka) modulu:
● ovládá základní pojmosloví v oblasti digitálních technologií, technických výukových prostředků a didaktiky Informatiky (kompetence 1.1 KRAU);
● orientuje se v základních didaktických principech, metodách a formách výuky vhodných k realizaci informaticky zaměřených předmětů (kompetence 1.2 a oblasti 2, 3 a 4 KRAU;
● na základě vhodné formulace cílů volí metodické postupy a vyučovací strategie pro realizaci a zabezpečení výuky v oboru Informatika dle aktuálních kurikulárních dokumentů, je schopen adekvátně plánovat a připravit výuku (oblast 2 KRAU);
● využívá vhodné materiály, učebnice či úlohy a adekvátní (technické) výukové prostředky pro rozvoj informatického myšlení a digitální gramotnosti v informaticky zaměřených předmětech (oblast 3 KRAU).

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Atest v podobě zápočtu, ověřený kolokviální rozpravou. Průběžné úkoly v LMS Moodle.

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Literatura

Portály, úložiště digitálních materiálů, další elektronické informační zdroje, aktuální učební materiály (např. imysleni.cz, digigram.cz, edu.cz, rvp.cz)
Aktuální publikace a prezentace doporučené a zprostředkované vyučujícími v LMS.

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Metody výuky

Semináře

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Sylabus

Témata pro prezenční část (15 hodin):
− Vybrané kapitoly z didaktiky Informatiky (3)
− Přístupy k výuce informaticky zaměřených předmětů (3)
− Cíle výuky informatiky zaměřených předmětů (3)
− Kurikulum a didaktická transformace obsahu vzdělávací oblasti Informatika a ICT (3)
− Metody a formy výuky v informaticky zaměřených předmětech (3)


Témata pro distanční část (5 hodin) a kritéria hodnocení: asynchronní výuka
1/I. Digitální gramotnost, klíčová kompetence digitální - Zpracování konspektu, vyhledání a analýza konkrétního digitálního materiálu zaměřeného na rozvoj klíčové kompetence digitální v oboru Informatika ( a jeho prezentace) se zaměřením na rozbor cílů, metod a forem výuky, peer hodnocení - 2h
2/I. Informatické myšlení - Zpracování konspektu a jeho prezentace, vyhledání a analýza konkrétního digitálního materiálu zaměřeného na rozvoj informatického myšlení (a jeho prezentace) se zaměřením na rozbor cílů, metod a forem výuky, peer hodnocení - 2h
3/I. Analýza RVP se zaměřením na vzdělávací obor Informatika - Zpracování konspektu se zaměřením na porovnání staršího a nového rozpracování oboru - 1h

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
Studijní opory

Podpora distanční části v Moodle: https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2327
Přístup pro hosty s klíčem: DIDIT24

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (21.12.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK