PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Úvod do didaktiky tělesné výchovy - OCDC23SS25
Anglický název: Introduction into the Didactics of Physical Education
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (999)
letní:neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Tomáš Polívka, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OCDC23SS07, OCDC23SS08, OCDC23SS09, OCDC23SS10, OCDC23SS11, OCDC23SS22, OCDC23SS13, OCDC23SS16, OCDC23SS17, OCDC23SS18, OCDC23SS19, OCDC23SS15
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty s postavením a zaměřením didaktiky školní TV v kontextu učitelské profese včetně jejího obsahu, předmětu a cílů. Smyslem předmětu je zprostředkovat účastníkům základní poznatky z didaktiky tělesné výchovy tak, aby se orientovali v základních kurikulárních dokumentech, dokázali formulovat výukové cíle a na jejich základě vybírat optimální výukové metody a organizační formy výuky tělesné výchovy. Nezbytnou součástí obsahu didaktiky tělesné výchovy jsou také základy antropomotoriky a kinantropologie, které velmi úzce s didaktikou souvisí a jsou s ní v těsném propojení. Předmět by měl absolventy vybavit také schopnostmi, aby umožnili žákům lépe pochopit vztah člověka ke sportu a pohybovým aktivitám včetně důležitosti pohybových aktivit z pohledu zdravého životního stylu i zakomponování těchto aktivit do jejich denního režimu.
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (30.12.2024)
Cíl předmětu

Cílem modulu je rozvíjet poznatkovou základnu oborové didaktiky v tělesné výchově. Smyslem předmětu je tedy získat a následně prohloubit odborné portfolio i potřebné dovednosti, tj. znalost principů základních didaktických poznatků včetně kvalitní orientace ve složité problematice obsahu i procesu vyučování. Nedílnou součástí předmětu je také precizovat dovednosti tyto získané poznatky aplikovat v praxi tak, aby absolventi dokázali vhodně i kreativně používat didakticko-organizační formy, resp. všechny potřebné didaktické nástroje a vyučovací proces tak, aby byl zajímavý, motivující a efektivní včetně inkluzívního zohlednění. Předmět by měl u absolventů vyprecizovat schopnost individualizovaného a diferencovaného přístupu k žákům s výukovými i výchovnými problémy a rozvíjet nejen vztah k pohybovým
aktivitám a umožnit žákům pochopit benefity pohybové činnosti, ale také podporovat školní, resp. třídní pozitivní klima prosociálního chování mezi žáky. Didaktika tělesné výchovy by taktéž měla absolventa vybavit schopností porozumět specifickým aspektům rodinného prostředí, které má vliv na socializaci žáka ve školním prostředí.


Absolvent(ka) modulu:
- ovládá základní pojmosloví didaktiky tělesné výchovy a orientuje se v didaktických principech zaměřených na didaktiku tělesné výchovy, je schopen žákům vhodně objasnit důležitost tělesné výchovy, resp. význam pohybu a aktivního životního stylu v kontextu zdraví člověka
(oblast 1 a kompetence 6.1 KRAU).
- dokáže formulovat výukové cíle, volit vhodné metodické postupy a vyučovací strategie (využití široké škály forem, metod a technik vč. dovednosti je vhodně kombinovat s ohledem na výchovně-vzdělávací situace) a postupy evaluace, resp. autoevaluace, podporuje u žáků
adekvátní styly učení k dosažení zvoleného cíle v globálním pojetí či k dosažení cílů v jednotlivých vyučovacích jednotkách (oblasti 2 a 3 KRAU).
- používá vhodné metodicko-organizační formy práce ve výuce tělesné výchovy (kompetence 2.1, 2.4, 3.2 a 3.4 KRAU),
- využívá ve výuce tělesné výchovy vhodných pomůcek v souladu s požadavky kladenými na efektivní výuku dle současných standardů RVP (kompetence 3.3 KRAU).
- dokáže spoluutvářet vhodné sociální klima třídy, adekvátně motivovat žáky v tělesné výchově k obsahové náplni předmětu i k jiným mimoškolním pohybovým aktivitám v kontextu jak sportovní výkonnosti – tak i prožitku (kompetence 2.3 a 3.1 KRAU).
- dokáže plánovat a realizovat diferencovanou výuku pro žáky s různými speciálními vzdělávacími potřebami (kompetence 2.2 KRAU).
- dokáže realizovat výuku podporující formativní hodnocení, v níž bude chyba brána jako příležitost k učení (oblast 4 KRAU).
- podporuje motivaci k učení se tělesné výchovy (kompetence 2.3 KRAU).

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (30.12.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Atest v podobě zápočtu, ověřený kolokviální rozpravou.

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (30.12.2024)
Literatura

Adamírová, J. (2003). Hravá a zábavná výchova pohybem. Základy psychomotoriky. Praha: Unie zdravotní tělesné výchovy.
Dvořáková, H., Engelthalerová, Z. a kol. (2017), Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum.
Fialová, L. (2010). Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum
Flemr, l., Dragounová, Z., Kotlík, K., Peřinová, R., Suchý, J., Tilinger, P. (2021). Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu, Praha: Karolinum
Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum.
Krejčí, M., Baumeltová, M. (1999). Optimalizace denního režimu žáků mladšího školního věku. České Budějovice. INCA.
Krejčí, M., Baumeltová, M. (2001). Týdny zdraví ve škole. České Budějovice. JČU.
Mazal, F. (2000). Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex.
Měkota, K., Kovář, R. at al. (1995). Unifittest (6 - 60). Olomouc: UP.
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (30.12.2024)
Metody výuky

semináře

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (30.12.2024)
Sylabus

Témata pro prezenční část (15 hodin):
− Úvod do studia didaktiky tělesné výchovy (2)
− Didaktika tělesné výchovy a její postavení v soustavě pedagogických věd (3)
− Kurikulum se zaměřením na tělesnou výchovu, RVP, ŠVP ZŠ, SŠ (2)
− Cíle, předmět a úkoly výuky tělesné výchovy (4)
− Metody a organizační formy výuky tělesné výchovy (4)


Témata pro distanční část (5 hodin) a kritéria hodnocení: asynchronní výuka
1/I. Analýza RVP ZV se zaměřením na vzdělávací obor tělesné výchovy a její aplikace, analýza školních vzdělávacích programů vybraných škol z hlediska výuky tělesné výchovy - Zpracování seminární práce a její prezentace - 1h
2/I. Analýza RVP G se zaměřením na vzdělávací obor tělesné výchovy a její aplikace, analýza školních vzdělávacích programů vybraných škol z hlediska výuky tělesné výchovy - Zpracování konspektu a jeho prezentace - 1h
3/I. Analýza RVP OV se zaměřením na vzdělávací obor tělesné výchovy ve vybrané oblasti odborného vzdělávání, rozbor školních vzdělávacích programů vybraných škol z hlediska výuky tělesné výchovy - Zpracování konspektu a jeho prezentace - 1h

4/I. Příprava a zpracování vlastního tematického plánu učiva tělesné výchovy - Seminární práce a její prezentace - 2h

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (30.12.2024)
Studijní opory

Pro distanční část výuky byl založen kurz:
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13698#section-2
heslo: akreditace

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (30.12.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK