PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do didaktiky výtvarné výchovy - OCDC23SS23
Anglický název: Introduction into the Didactics of Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OCDC23SS07, OCDC23SS08, OCDC23SS09, OCDC23SS10, OCDC23SS11, OCDC23SS22, OCDC23SS15, OCDC23SS16, OCDC23SS17, OCDC23SS18, OCDC23SS19, OCDC23SS13
Anotace
Cílem předmětu je představit účastníkům výtvarnou výchovu jako všeobecně vzdělávací předmět. Zaměřuje se analýzu osobních prekonceptů i stručný exkurz k historickým pojetím oboru. Představuje kurikulární dokumenty pro výtvarnou výchovu a vzdělávací oblast umění a kultura, představuje základní pojmy v didaktice výtvarné výchovy – její obsahy, cíle a učivo a koncept vizuální gramotnosti. Studenti jsou vedeni k cílené reflexi vlastních zkušeností, znalostí z oblasti výtvarné a vizuální kultury a vlastního uměleckého portfolia ve vztahu k učitelství výtvarné výchovy.
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Cíl předmětu

Absolvent(ka):
• ovládá základní pojmosloví didaktiky výtvarné výchovy a orientuje se v didaktických principech zaměřených na výuku výtvarné výchovy a v problematice didaktické transformace ve vzdělávací oblasti umění a kultura (oblast 1 a 2 KRAU),
• orientuje se v diskurzu výtvarné výchovy i v oblasti kurikulárních dokumentů pro výtvarnou výchovu, v souladu s nimi dokáže formulovat výukové cíle a volit vhodné metody a postupy s ohledem na věk i individuální potřeby žáků k dosažení zvolených cílů (oblast 1 a kompetence 2.1 KRAU),
• volí vhodné organizační formy a techniky ve výuce výtvarné výchovy (oblasti 2 a 3 KRAU),
• reflektuje pomocí portfolia osobní pojetí výtvarné výchovy i vlastní autorskou výtvarnou činnost, znalosti z oblasti teorie výtvarného umění a kultivuje oblast vizuální gramotnosti a porozumění vizuální kultuře, své zkušenosti využívá při didaktické transformaci, plánování a výuce ve výtvarné výchovy (oblasti 2, 3 a 4 KRAU).

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Atest v podobě zápočtu, ověřený kolokviální rozpravou.

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Literatura

RVP ZV a GV
FIŠEROVÁ, Zuzana. Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů. Dizertační práce, vedoucí Fulková, Marie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost, 2015.
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání, Praha: H, H+H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
KITZBERGEROVÁ, L., Didaktika výtvarné výchovy, elektronická verze, PedFUk v Praze, 2014.
NOVOTNÁ, M., KUŘÍKOVÁ, M. Modely kreativity a jejich význam ve vzdělávání. Výtvarná výchova 3–4, (61) 2021. ISSN 1210-3691. s. 6–23.
NOVOTNÁ, M. Cultural Awarness and Expression – Uvědomit si vlastní kulturu a umět se vyjádřit. Výtvarná výchova1-2 (62) 2022.


Doporučená literatura:
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU 2015
ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP 2016
UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Metody výuky

seminář

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Sylabus

1. Výtvarná výchova jako všeobecně vzdělávací předmět (2)
2. Historická podoba VV (2)
3. Podoba VV v současných kurikulárních dokumentech (2)
4. Vzdělávací oblast umění a kultura (2)
5. Didaktická transformace, obsahy a cíle výtvarné výchovy (3)
6. Vizuální gramotnost, tvořivost, kulturní kompetence (4)


Specifikace distanční části: podpora asynchronní on-line výuky bude vygenerována v MS Teams
1/I Analýza RVP ZV a G a konkrétního ŠVP se zaměřením na vzdělávací oblast umění a kultura, na výtvarnou výchovu a výtvarný obor - Zpracování konspektu a jeho prezentace, peer hodnocení - 2h
2/I Vzdělávací oblast umění a kultura, analýza vlastního pojetí a prekonceptů - Zpracování myšlenkové mapy, peer hodnocení - 1h
3/I Analýza a reflexe vlastní praxe a výtvarné tvorby - Založení portfolia, prezentace, kolokviální hodnocení - 2h

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
Studijní opory

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AATdv1526pfmjRei1AfVkXQjeIa8Kf84EdLo8G9czw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=236a5ee3-ab92-4017-8d35-d6e3a166663c&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
kód: 8o2hxse

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (29.12.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK