PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika dějepisu - OCDC23SS39
Anglický název: Didactics of History
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D.
Prerekvizity : OCDC23SS17
Anotace
Cílem předmětu je v návaznosti na úvod do didaktiky dějepisu prohlubovat teoretické i praktické znalosti a dovednosti studentů při výuce dějepisu. Důraz je kladen především na metodickou stránku výuky (schopnost pracovat s různými typy pramenů, organizovat badatelskou výuku žáků) a s tím souvisejícími obecnějšími problémy: především stanovením cílů vzdělávání a také využívání efektivních evaluačních nástrojů. Učitel si osvojí základní dovednosti nutné k interpretaci pramene a dovednosti využívat digitální zdroje a platformy. Zvláštní pozornost bude věnována otázce hodnocení, jednak hodnocení výstupů u konkrétních výukových jednotek, jednak stanovení úrovní historického myšlení pro větší výukové celky.
Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit uchazeče se teorií a praxí dějepisné výuky na základních a středních školách. Uchazeč si osvojí znalost kurikulárních dokumentů, znalost cílů historického vzdělávání na různých úrovních, vhodných výukových metod a forem včetně hodnocení.
Absolvent(ka) bude schopen:
• Formulovat cíle historického vzdělávání ve vztahu k různým skupinám žáků v souladu s aktuálním kurikulem základní i střední školy (kompetence 1.1 KRAU)
• Provést didaktickou analýzu učiva a vytvořit adekvátní tematické plány pro různé skupiny žáků (kompetence 1.2 KRAU)
• Pracovat s prekoncepty žáků a s různými podobami kolektivní paměti (kompetence 1.2 a oblast 2 KRAU)
• Pracovat s různými skupinami žáků podle jejich potřeb (kompetence 2.2 KRAU)
• Stanovit adekvátní úrovně historického myšlení pro konkrétní skupiny žáků (kompetence 2.2 KRAU)
• Vyhledávat a využívat relevantní vzdělávací programy a zdroje (oblast 1 KRAU)
• Vytvářet vlastní výukové programy zaměřené na práci žáků s historickými zdroji (oblasti 2 a 3 KRAU)
• Využívat efektivně různá média a mediální platformy v souladu s naplňováním digitálních kompetencí žáků (kompetence 3.2 a 3.3 KRAU)
• Vytvářet relevantní hodnotící kritéria ke konkrétním výukovým jednotkám a tematickým blokům (oblast 4 KRAU)
• Podílet se na celoškolních projektech (kompetence 5.1 a 5.2 KRAU)
• Spolupracovat na revizi školních vzdělávacích plánů (kompetence 5.1 KRAU)

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Podmínky zakončení předmětu

zkouška

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Literatura

Základní literatura:
LABISCHOVÁ, Denisa - GRACOVÁ, Blažena. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008.
HUNT, Martin (ed.). A practical guide to teaching history in the secondary school. Routledge, 2006.


Doporučená literature:
BARTON, Keith C.; LEVSTIK, Linda S. Doing history: Investigating with children in elementary and middle schools. Routledge, 2011.
BARTON, Keith – MCCULLY, Alan: Výuka kontroverzních témat… tam, kde na nich opravdu záleží, in. PINKAS, Jaroslav a kol: Třetí odboj v didaktické perspektivě, ÚSTR - NLN, Praha 2019, s. 81-93
ČINÁTL, Kamil, PINKAS Jaroslav. Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, dostupné online: http://dejepis21.cz/metodika-pouziti-av-materialu,
ČERMÁK, Aleš – JIRKOVÁ, Klára (ed.): Formování historie. Interpretace dějin z pohledu různých států. Akademie výtvarných umění v Praze – Ausdruck Books, Praha 2012
GRACOVÁ, Blažena. Historické prameny ve školní výuce dějepisu ve světle empirických šetření. Historica-Review in History and Related Sciences, 2014, 5.2: 150-160.
KRATOCHVÍL, Viliam: Tvorba textových otázek na základě Bloomovy taxonomie, Moderní dějiny, 9. 4. 2011, dostupné online: http://www.moderni-dejiny.cz/clanek/tvorba-testovych-otazek-na-zaklade-bloomovytaxonomie/,
MÄRC, Josef a kolektiv: Dějepisné výzvy mezioborovým vztahům (stupínek, jeviště a plátno). Filozofická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem 2010
PINKAS, Jaroslav: Hodnoty a hodnocení v dějepise. Historie – Otázky – Problémy. Etika historikova / historického soudu, 2017, roč. 9, č. 2, s. 57–71., dostupné online: https://sites.ff.cuni.cz/historieotazkyproblemy/wp-content/uploads/sites/11/2017/11/Jaroslav_Pinkas_57-71.pdf

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Metody výuky

seminář

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Sylabus

Obsah předmětu tvoří témata: jedno téma – 4 hod.
1. Tematický plán a tematický celek. Sestavení tematického plánu na základě RVP a ŠVP. Redukce učiva jako předpoklad efektivního plánu.
2. Badatelsky orientovaná výuka dějepisu I: školní historický pramen. Specifika školního historického pramene (srozumitelnost, reprezentativnost), učební úkol k historickému prameni. Jak vybrat dobrý pramen?
3. Badatelsky orientovaná výuka dějepisu II: práce s prameny. Typologie školních historických pramenů (vzpomínka, oficiální dokument, ikonografické prameny, audiovizuální prameny). Jaká jsou specifika jednotlivých pramenů?
4. Paměť ve výuce dějepisu. Kolektivní paměti (národní, globální, regionální, profesní, atd.), rodinná paměť, oficiální kurikulum a paměť „mlčící většiny“. Práce s pamětí ve výuce dějepisu
5. Média ve výuce dějepisu. Hraný film a dokument, počítačové hry. Jak využívat efektivně popkulturu ve výuce dějepisu?
6. Badatelsky orientovaná výuka dějepisu II: příprava hodiny. Časový management badatelské výuky. Jaké prameny je vhodné kombinovat?
7. Hodnocení ve výuce dějepisu. Jak konstruovat hodnotící rubriky? Jak sestavovat testy, zkoumaly pokrok žáků a rozvoj jejich historického myšlení? Jaké podoby může mít formativní hodnocení v dějepise.
8. Vyučování dějepisu mimo školu. Cíle projektového vyučování. Vyučování v exteriéru. Spolupráce s muzei a galerii.
9. Historylab: digitální aplikace pro badatelsky orientovanou výuku. Sonda do digitálních nástrojů pro výuku dějepisu. Aplikace Historylab. Jak Historylab přispívá k rozvoji historického myšlení žáků?
10. Kontroverze při výuce dějepisu. Jak zvládat ve výuce dějepisu kulturní války a spory o minulost?


Specifikace distanční části a kritéria hodnocení – podpora asynchronní on-line výuky bude vygenerována v MS Teams
1/II Příprava vlastního tematického plánu • Zpracování vlastního tematického plánu • Peer hodnocení - 2h
2/II Analýza vybrané dějepisné chrestomatie • Vytvoření učební úlohy k vybranému historickému prameni • Peer hodnocení - 2h
3/II Práce s ikonografickými zdroji • Vytvoření dílčí aktivity využívající ikonografické zdroje s učebními úlohami • Peer hodnocení - 2h
4/II Využití paměti ve výuce dějepisu • Text reflektující využití nějakého typu paměti ve výuce dějepisu • Peer hodnocení - 2h
5/II Práce s mediální reprezentací ve výuce dějepisu dle zadaných kritérií • Vytvoření dílčí aktivity využívající audiovizuální zdroje s učebními úlohy • Hodnocení dle zadaných kritérií - 2h
6/II Příprava na hodinu dějepisu • Příprava badatelské hodiny a její prezentace • Kolokviální hodnocení - 2h
7/II Evaluace ve výuce dějepisu • Kritéria hodnocení pro problémově orientované učební úlohy • Peer hodnocení - 2h
8/II Projektová výuka v dějepise • Příprava a prezentace projektu • Rubrikové hodnocení - 2h
9/II Poskytování zpětné vazby v aplikaci Historylab • Rozbor a zpětná vazba k vybraným výstupům z Historylabu • Peer hodnocení - 2h
10/II Kontroverze v soudobých dějinách • Didaktizace vybraného kontroverzního tématu • Kolokviální hodnocení - 2h

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
Studijní opory

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AyARc0h1k5Cm6ScrABjjBxC5a532f6plBNyQ_tcsZQPs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6cb86d86-a4e3-4194-9886-e37b9b9b12e8&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
kód: ubsl6u6

Poslední úprava: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (31.12.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK