SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Art Education Didactics III: didactic analysis - OPMN0V309B
Title: Didaktika VV III: didaktická analýza
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 20 / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Incompatibility : OPMN0V207B
Pre-requisite : OPMN0V306B
Is pre-requisite for: OPMN0V311B, OPMN0V313B
Is interchangeable with: OKMN0V232B
Annotation -
The course Art Education Didactics III: Didactic Analysis deals with the study of didactic categories and their application in school art education in connection with actual curricular documents. It acquaints students with the aims, content, and means of art education at the primary level of education. It builds on atelier courses experiences as well as knowledge of theory and history of art. It shows concrete possibilities for how to conceive art education through art projects. It leads students to reflect on the content of the subject at the level of pupils' outcomes and competencies, as well as to reflect on primary school practices and other experiences gained in the school environment. The aim is to lead students to transform their own experience with artistic creation into the planning of art tasks. The prerequisite is a reflection of previous experiences and knowledge in the field, as well as searching for connections with experience gained in the course Art portfolio.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (14.02.2022)
Aim of the course - Czech
  • Oborová didaktika výtvarné výchovy
  • Didaktická transformace obsahu
  • Didaktická analýza výukové jednotky
  • Specifické metody výuky výtvarné výchovy
  • Základní koncepty oboru: kreativita, kulturní kompetence, metaforické myšlení aj.
  • V kurzu bude provedeno pokusné ověřování Kompetenčního rámec absolventa učitelství výtvarné výchovy.
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
Descriptors - Czech

Přímá výuka: 24 hodin

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 2 hodiny

Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr): 10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin

Semestrální práce + příprava na zkoušku: 10 hodin

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
Course completion requirements -

Completing the course successfully: continuous completion of partial tasks, active participation in the class. The examination will take place in the form of a colloquial discussion of a set of reflective art activities.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
Literature - Czech

Povinná literatura:

FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H, 2008.

KAFKOVÁ, H. Plánování výtvarných činností. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. ISBN 978-80-7290-667-3(elektronický text).

Základní literatura:

CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997.

CIKÁNOVÁ, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum, 1993,1996.

HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D., Situace ve výtvarné výchově. Liberec: PedF TUL, 2002.

FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice).

HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D., Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. Liberec: PedF TUL, 2002.

JAŠURKOVÁ, P. Nápadník do hodin výtvarné výchovy. Brno: Edika, 2015.

ROESELOVÁ,V. Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah, 1995.

ROESELOVÁ,V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah, 1997.

ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1996.

SLAVÍK, J., ŠTECH, S., CHRZ, V. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013.

TULLET, H. Art workshops for children. New York: Phaidon, 2015.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (16.02.2025)
Requirements to the exam -

Develop a series of proposals for reflective art activities.

Complete sub-tasks in seminars.

Actively participate in teaching.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
Syllabus - Czech

1. Základní didaktické kategorie a jejich funkce.

2.-3. Učivo VV: rozvíjení smyslové citlivosti, rozvoj smyslového vnímání.

4.-5. Učivo VV: komunikace ve VV, aktéři, druhy a formy.

6.-7. Učivo VV: výtvarné dílo a jeho obsah.

8. Estetika a kýč.

9.-10. Učivo VV: uplatňování subjektivity, subjektivní vyjádření obsahu, exprese, výtvarné dílo.

11. Učivo VV: rozvoj představivosti, představivost jako schopnost vytvářet mentální obrazy.

12. Reflexe kurzu, shrnutí, návaznost na profesní portfolio.

Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (23.01.2024)
Learning outcomes - Czech
  • Výtvarnou výchovu vnímám jako tvůrčí obor založený na obrazové komunikaci, jehož vzdělávací obsah vychází z široké oblasti vizuální kultury a umění a ze smyslových podnětů, myšlení, prožívání a autentických tvůrčích zkušeností žáků a žákyň.
  • Na základě svých odborných znalostí umím navrhnout a provést didaktickou transformaci celé šíře těchto obsahů, a to s vědomím specifik a vzdělávacích potřeb žáků a žákyň na prvním stupni základní školy. V rámci didaktické transformace obsahu vhodně využívám také možnosti digitálních zdrojů.
  • Chápu a umím používat didaktické kategorie, využívané v oborové didaktice výtvarné výchovy.
  • Dokážu provést didaktickou analýzu obsahu hodiny výtvarné výchovy.
  • Uplatňuji širokou paletu vyjadřovacích prostředků a postupů — klasických i současných výtvarných a jiných médií.
  • V souvislosti se zvoleným vzdělávacím obsahem využívám vhodné metody a organizační formy výuky, zamýšlím se nad funkčními způsoby uvádění zvoleného obsahu.
  • Umím využít bohatou škálu didaktických prostředků a zdrojů (zejména obrazových), tak aby vhodně podporovaly rozvoj imaginace a vizuální gramotnosti žáků.
  • Vytvářím příležitosti pro to, aby se ve vyučování rozvíjela smyslová citlivost žáků. 
  • Zahrnuji do výtvarných činností podněty z vizuální kultury a umění, s cílem rozvíjet vnímání a reflexi žáků.
  • Náměty úloh a obsah vyučování plánuji s ohledem na zájmy žáků, životní praxí a aktuálním společenským děním. Výtvarné úlohy a výzvy nastavuji tak, aby žáci při jejich realizaci uplatňovali vlastní životní zkušenosti.
  • Uvažuji o vhodném prostředí pro výuku výtvarné výchovys ohledem na charakter výtvarné činnosti,  vzdělávací potřeby žáků a žákyň a cílům dané úlohy.
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html