|
|
|
||
The course Didactics of Art Education is designed for students who do not focus on art education in their studies.
In connection with curricular documents, it leads to the search for intersections of art education with other subjects, which include cultural education and artistic creation. It also supports such forms of interdisciplinarity, where artistic exploration of objects and phenomena complements scientific knowledge.
It shows students the possibilities of involving visual culture in the context of art education and the possibilities of accessing art. Following the course of Art Transformations, it teaches students how to transform their own artistic experience and knowledge into the curriculum of art education, as the basis of art tasks. Following the practice in schools, the course teaches students how to analyze art activities and reflect them in order to plan and implement their own pedagogical outcomes. Course
presents current trends in didactics of art education and available materials for art education -
textbooks, worksheets, and workbooks as well as literature.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (14.02.2022)
|
|
||
Přímá výuka Přednášky: 12h Cvičení: 12h
Nepřímá výuka Reflexe praxe: 12h Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 1h Samostudium literatury (za semestr): 10h Práce se studijními materiály (za semestr): 10h Plnění průběžných úkolů (za semestr): 12h Příprava na zkoušku a zkouška:16h Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (29.06.2021)
|
|
||
Povinná literatura: FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK, 2012. FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna, 1997. KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014. elektronický text TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011.
Doporučená literatura: CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha: Aventinum 1992, 1997. FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU, 2010. HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014. KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG, 2000. ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově. Plzeň: ZU, 2017. TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashofer, 2005. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.11.2019)
|
|
||
1) Výtvarná výchova v systému všeobecného vzdělávání, její cíle, učivo a výstupy. Související obory. Interdisciplinární vztahy výtvarné výchovy a jiných předmětů. Vizuální kultura. Kulturní povědomí a exprese. 2) Umění a tvořivost. Transformace, open forma. 3) Umění a výtvarná výchova. Tvořivá interpretace uměleckých děl. Galerijní animace. Zpřístupnění umění. Role galerií a muzeí ve výtvarném vzdělávání. 4) Receptivní činnosti ve VV. Plánování a reflexe výtvarných činností. 5) Produktivní činnosti ve VV. Plánování a reflexe výtvarných činností. 6) VV jako příležitost k individuálnímu vyjádření. Inkluzivita, rovné příležitosti. Součástí předmětu je reflektovaná praxe v hodinách VV v rozsahu 0/1. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (14.09.2022)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích (80%) průběžné plnění zadaných úkolů a jejich odevzdání ve formě reflektivního deníku Zkouška Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|