SubjectsSubjects(version: 962)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Practical course of Art education didactics - OPMN0V207B
Title: Didaktika VV s praxí – pro zaměření TV, HV, DV, cizí jazyk
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 70 / 69 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Interchangeability : OKMN0V203B
Is co-requisite for: OPMN0R204B, OPMN0F202B, OPMN0G200B, OPMN0A198B, OPMN0TV, OPMN0DV, OPMN0HV
Is incompatible with: OPMN0V313B, OPMN0V314B, OPMN0V316B, OPMN0V317B, OPMN0V312B, OPMN0V309B, OPMN0V308B, OPMN0V306B, OPMN0V303B, OPMN0V304B, OPMN0V301B, OPMN0V302B
Is pre-requisite for: OPMN0N331B, OPMN0N318B, OPMN0N319B, OPMN0N320B, OPMN0N321B, OPMN0N323B, OPMN0N324B, OPMN0N325B, OPMN0N327B, OPMN0N328B, OPMN0N329B, OPMN0N330B
Is interchangeable with: OKMN0V203B
Annotation -
The course Didactics of Art Education is designed for students who do not focus on art education in their studies. In connection with curricular documents, it leads to the search for intersections of art education with other subjects, which include cultural education and artistic creation. It also supports such forms of interdisciplinarity, where artistic exploration of objects and phenomena complements scientific knowledge. It shows students the possibilities of involving visual culture in the context of art education and the possibilities of accessing art. Following the course of Art Transformations, it teaches students how to transform their own artistic experience and knowledge into the curriculum of art education, as the basis of art tasks. Following the practice in schools, the course teaches students how to analyze art activities and reflect them in order to plan and implement their own pedagogical outcomes. Course presents current trends in didactics of art education and available materials for art education - textbooks, worksheets, and workbooks as well as literature.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (14.02.2022)
Descriptors - Czech

Přímá výuka

Přednášky: 12h

Cvičení: 12h

 

Nepřímá výuka

Reflexe praxe: 12h

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 1h

Samostudium literatury (za semestr): 10h

Práce se studijními materiály (za semestr): 10h

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 12h

Příprava na zkoušku a zkouška:16h

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (29.06.2021)
Literature - Czech

Povinná literatura:

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:

vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK, 2012.

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna, 1997.

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014. elektronický text

TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011.

 

Doporučená literatura:

CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha: Aventinum 1992, 1997.

FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU, 2010.

HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014.

KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG, 2000.

ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.

PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově.

Plzeň: ZU, 2017.

TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:

Verlag Dashofer, 2005.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.11.2019)
Syllabus - Czech

1) Výtvarná výchova v systému všeobecného vzdělávání, její cíle, učivo a výstupy. Související obory. Interdisciplinární vztahy výtvarné výchovy a jiných předmětů. Vizuální kultura. Kulturní povědomí a exprese.

2) Umění a tvořivost. Transformace, open forma.

3) Umění a výtvarná výchova. Tvořivá interpretace uměleckých děl. Galerijní animace. Zpřístupnění umění. Role galerií a muzeí ve výtvarném vzdělávání.

4) Receptivní činnosti ve VV. Plánování a reflexe výtvarných činností.

5) Produktivní činnosti ve VV. Plánování a reflexe výtvarných činností.

6) VV jako příležitost k individuálnímu vyjádření. Inkluzivita, rovné příležitosti.

Součástí předmětu je reflektovaná praxe v hodinách VV v rozsahu 0/1.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (14.09.2022)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast na seminářích (80%) 

průběžné plnění zadaných úkolů a jejich odevzdání ve formě reflektivního deníku

Zkouška

Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html