SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Reflective Practice in Art Education - OPMN0V311B
Title: Reflektivní praxe VV
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/3, C [HT]
Capacity: 10 / 10 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Pre-requisite : OPMN0V309B
Annotation -
The course is focused on acquiring practical teaching skills. Students observe, analyze and realize the teaching practices of their colleagues. They realize and verify their own pedagogical experiments. The experience is reflected. Observation, analysis, and reflection of art education in relation of the culture, art theory, didactics, and experiences acquired by the author's artwork. The course leads students to connect the practice with the acquired theory.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (14.02.2022)
Aim of the course - Czech

V průběhu prvního pololetí se studentky a studenti pravidelně účastní výuky výtvarné výchovy, kde uplatní své dosavadní znalosti a dovednosti a kompetence dle

Opakovaně vyučují výtvarnou výchovu, čímž realizují a ověřují vlastní didaktické návrhy.

Reflekují je v několika fázích: vrstevnickou reflexí, reflexí s učitelem/učitelkou a návrhem alterací.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Descriptors - Czech

A. studenti připraveně vyučují (v tandemu či samostatně, celou nebo část hodiny na základě vlastní přípravy v rozsahu 12 hodin.
B. student/ti stráví ve výuce se žáky pozorováním nebo asistováním provázejícímu učiteli /učitelce bez přípravy 4 hodiny.
C. studenti stráví konzultacemi a reflexemi s provázejícím učitelem individuálně nebo tandemově mimo jeho přímou pedagogickou činnost 4 hodiny.

D. studenti se účastní reflektivního semináře a stráví vrstevnickou reflexí v tandemu 16h.

E. samostudium, příprava výtvarných činností 32h.

F. příprava reflektivního portfolia 32h.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Odevzdání reflektivního deníku (plány výtvarných činností, fotodokumentace prací žáků a jejich komentářů, reflexe odučených hodin, vrstevnická reflexe, reflexe pedagoga, navržené alterace).

Prezentace hlavních zjištění týkajících se výuky VV.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Literature - Czech

Novotná, M., Fulková, M., Sýkora, J. (2023) Hledání Japonska. Transkulturní  inspirace ve výtvarné edukaci. Praha: Pedagogická fakulta UK. https://1url.cz/V1lF5  

Marie Fulková, Lucie Jakubcová, Vladimíra Sehnalíková; GALERIJNÍ A MUZEJNÍ EDUKACE I, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2011, Uměleckoprůmyslové museum v Praze 2011   

 Marie Fulková, Lucie Jakubcová, Leonora Kitzbergerová, Vladimíra Sehnalíková, GALERIJNÍ A MUZEJNÍ EDUKACE II, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, 2013   

 Marie Fulková, Marie Novotná, VÝTVARNÁ VÝCHOVA PRO 6. A 7. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY A VÍCELETÁ GYMNÁZIA, Fortuna 1999, počet stran 117   

 Marie Fulková, Marie Novotná, Jan Slavík, Jan Smolík, Klára Smolíková, VÝTVARNÁ VÝCHOVA PRO 8. A 9. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY A VÍCELETÁ GYMNÁZIA, Fortuna 1997, počet stran 126   

 Martin Raudenský a Kateřina Dytrtová (ed.), KO-TEXT – Tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák, Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně 2015, 200stran   

 Cikánová, K.: Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997  

Cikánová, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum 1993,1996  

Cikánová, K.: Objevujte s námi tvar. Praha, Aventinum 1995  

Cikánová, K.: Tužkou, štětcem nebo myší. Praha, Aventinum 1998  

 Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah 1997. ISBN 80-902267-2-8  

Roeselová,V. : Námět ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1995  

Roeselová,V. : Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1997  

Roeselová,V. : Techniky ve výtvarné výchově. Praha, Sarah 1996  

 Kovář, P., Kovářová, M., Navrátil, O., Garguláková Navrátilová, M. To bych zvládl taky, umění moderny v komiksech, Brno: MU 2017  

 Tullet, H. Art workshops for children. New York: Phaidon,  2015. ISBN 978-0-7148-6973-5  

 Kubát, M. Ať se tužka zapotí. Praha: Nakladatelství V, 2021  

 Domlátilová, K., Freitagová, M., Horák, O., Lahodová, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku. Praha: Galerie Rudolfinum  

 Weltmanová, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press 2015  

Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010.  

 Jašurková, P. Nápadník do hodin výtvarné výchovy. Brno: Edika 2015.  

 Šamšula, P.: Obrazárna v hlavě 1. - 10. Praha, Práce 1996 - 2001 (učebnice k dějinám umění)  

 Michael Bird, Van Goghova hvězdná noc - Dějiny umění v příbězích pro děti, Praha: Albatros Media a. s., 2017  

 ŘEPA, Karel, POSPÍŠIL, Aleš, DUCHKOVÁ, Zuzana & Michal FILIP. Krajina jako námět a médium ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA. 2020. 251 s. ISBN 978-80-904268-5-6.  

Internetové zdroje

https://www.nedatovano.cz   

-https://www.tate.org.uk/kids/make/cut-paste/play-collage   

https://www.tate.org.uk/art/student-resource/exam-help/myths-and-legends   

https://ngp-prod.brainz.cz/storage/2769/Mikulas-Medek_Nahy-v-trni.pdf   

https://artsandculture.google.com/entity/sol-lewitt/m03v9b1?categoryId=artist&hl=cs  

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Syllabus - Czech

REflektivní profesní portfolio:

příprava hodiny

dokumentace (vizuální i slovní)

reflexe odučené dodiny dle reflektivního rámce

vrstevnická reflexe

reflexe učitele a vedoucí praxe

alterace

+prezentace získaných zkušeností

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (13.09.2023)
Learning outcomes - Czech

Dílčími výsledky učení jsou plány vyučovacích jednotek, jejich realizace, průběžné reflektivní dialogy, alterace didaktických intervencí. Souhrnným výstupem je reflektivní výtvarné portfolio (reflektivní deník).

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html