SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Art Education Didactics II: Art and School - OPMN0V306B
Title: Didaktika VV II: umění a škola
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: 20 / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Incompatibility : OPMN0V207B
Pre-requisite : OPMN0V303B
Is pre-requisite for: OPMN0V310B, OPMN0V309B
Is interchangeable with: OKMN0V229B
Annotation -
The course Art Education Didactics II: Art and School deals with questions of perception of visuality, possibilities of its interpretation and further involvement in art education. It studies culture and art semiotically as a tangle of varying meanings of the symbolic order, an artifact as an opportunity to seek it. It builds on students' knowledge of art theory and history. It leads to their deeper reflection in order to integrate with the didactics of art education. It acquaints students with the methodology of gallery and museum pedagogy, possibilities of cooperation between the school and the museum/gallery and their impact on the development of general and cultural competencies of pupils. It strives for systematic and critical thinking in context, development of communication, and reflective competencies of students. It aims at the ability to apply its own perception and knowledge of art theory and history in the preparation and realization of art activities in primary school.
Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je pochopit obsah předmětu výtvarná výchova v souvislosti vzdělávací oblasti Umění a kultura.

Naučit se, co je kulturní kompetence a vizuální gramotnost a jakou sociální roli umění a kultura plní pro rozvoj identity lidí (a žáků), pro soudržnost společnosti a pro udržení a rozvíjení kultury obecně.

Uvědomit si odpovědnost učitele/učitelky výtvarné výchovy v této oblasti.

Seznámit se s širokou škálou kulturních institucí (muzea, galerie aj.).

Naučit se využívat programy kulturních a uměleckých institucí ve výuce VV.

Znát umění, interpretovat obrazy a umělecká díla.

Transformovat jejich obsah do podoby výukových jednotek.

Pedagogická reflexe.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Descriptors - Czech

Samostudium literatury (za semestr)     5 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)    2 hodiny

Plnění průběžných úkolů (za semestr)   8 hodin

Plnění předmětu            

Příprava na klasifikovaný zápočet, včetně návštěvy muzeí a galerií    10 hodin

Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
Course completion requirements - Czech

klasifikovaný zápočet udělen na základě průběžného plnění úkolů (kulturní deník, portfolio)

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Literature - Czech

BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress, 2017.

 FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK,

2012. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM, 2013.

JAKUBCOVÁ, L., FULKOVÁ, M. SEHNALÍKOVÁ, V. Metodika II. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, Galerie Rudolfinum, 2013.

HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014.

KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst, 2000. TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011.

Doporučená literatura:

DOMLÁTILOVÁ, K., FREITAGOVÁ, M., HORÁK, O., LAHODOVÁ, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku? Praha: Galerie Rudolfinum.

ECO, U. (ed.) Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005.

ECO, U. (ed.) Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007.

FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU, 2010.

MENKHOFFOVÁ, I. Svět optických iluzí. Praha: Slovart, 2010.

NOVOTNÁ, M. Kontext a práce s ním ve Vv. In: Výtvarná výchova, 2/2013.

Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
Syllabus - Czech

1. Umění ve Vv. Interpretace uměleckého díla, obsah a význam.

2. Metody muzejní a galerijní edukace.

3. Obsah a význam díla a jeho transformace do výtvarného úkolu. Plánování výuky.

4. Vizuální kultura v díle J. Bergera.

5. Muzejní a galerijní edukace. Příklady programů, dílen aj. NG v Praze, Galerie Rudolfinum, DOX

6. Tvořivost v receptivních činnostech ve VV

7. Prezentace navržených hodin, společná diskuse.

8.-12. Semináře probíhají průběžně formou návštěv galerií, účasti či reflexe vzdělávacích programů v muzejních

institucích, příp. v učebně analýzou díla. (Dle aktuálních časových možností kurzu a spolupracujících institucí)

Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
Learning outcomes - Czech

Studenti rozumí obsahu předmětu výtvarná výchova a konceptům kulturní kompetence a vizuální gramotnost.

Mají přehled o kulturních institucích ve svém regionu, v České republice i v zahraničí.

Pravidelně navštěvují výstavy umění a kulturní události, o čemž si vedou deník.

Studují umění, čímž rozšiřují své znalosti. Své znalosti dokážou prezentovat.

Analyzují obraz a interpretují vizuální umělecká díla.

Vyjadřují se odborně.

Využijí odborné znalosti a transformují je do návrhu výtvarného úkolu či projektu.

Didaktický návrh reflektují v kontextu výchozí umělecké/vizuální inspirace.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html