|
|
|
||
The course Art Education Didactics 1: Contexts of Art Education is designed for students who specialize in art education.
It represents educational subject art education in a wider context of contemporary pedagogy, human sciences, social theories of education, sociology, and philosophy. In connection with curricular documents, it leads to the search for intersections of art education with other subjects, which include cultural education and artistic creation. It also supports the form of interdisciplinarity, where artistic exploration of objects and phenomena complements scientific knowledge. It studies the specifics of children's artistic expression as a phenomenon of ontogenesis. Its stages, characteristic features, individual differences, and typological tendencies in children's artistic expression. It examines creative processes in education and the possibilities of their development.
It strives for systematic thinking in context and strengthens students' idea of the educational subject of art education with the aim to lay a solid foundation for the subsequent study of didactics. It presents art education not only as a creative art discipline but also as a cognitive subject with the potential for the development of communication and reflective competencies, which emphasizes the development of functional visual literacy of students and pupils.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (14.02.2022)
|
|
||
Studentky a studenti jsou uvedeni do oborové didaktiky výtvarné výchovy. Seznamují se se základními koncepty teorie a praxe oboru. Rozvíjejí svoji profesní identitu v prostoru kreativní disciplíny. Pokusně ověřují Kompetenční rámec absolventa učitelství výtvarné výchovy. Zakládají své profesní portfolio. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
|
|
||
Prezenční výuka: 24 hodin Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě průběžného plnění úkolů a jejich prezentace v semináři. Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (27.02.2024)
|
|
||
Povinná literatura: Fulková, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN1210-3691 (článek) Novotná, M., Kuříková, M. Modely kreativity a jejich význam ve vzdělávání. Výtvarná výchova 3–4, (61) 2021. ISSN 1210-3691. s. 6–23. Novotná, M. Cultural Awarness and Expression – Uvědomit si vlastní kulturu a umět se vyjádřit. Výtvarná výchova (v tisku). KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014. (elektronický text) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf >.
Doporučená literatura: PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově. Plzeň: ZU, 2017. European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, (2016). Cultural awareness and expression handbook : open method of coordination (OMC) working group of EU Member States’ experts on ‘cultural awareness and expression, Publications Office. https://data.europa.eu/doi/10.2766/940338 GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999. KLUSÁK, M; SLAVÍK, J. Kresba postavy pána. In Pražská skupina školní etnografie – Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005. STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU, 2015. ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP, 2016. UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.WELTMANOVÁ, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press, 2015. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
|
|
||
1. Předmět výtvarná výchova, vývoj jejích motivů; Cíle, obsah a učivo Vv. 3. Předmět výtvarná výchova, vývoj jejích motivů, učivo VV, vizuální gramotnost a kulturní kompetence.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (27.02.2024)
|
|
||
Znám základní koncepty oborové didaktiky a dovedu je vysvětlit a reflektovat v praxi. Využívám funkční odborný slovník. Uvažuji o své profesní identitě, reflektuji rozvoj své profesní výbavy pro výuku VV. Pravidelně navštěvuji galerie a muzea výtvarného umění. Věnuji se výtvarné tvorbě, svoji tvorbu reflektuji, vím že je zdrojem mé (budoucí) pedagogické činnosti. Založil/a jsem své profesní portfolio. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
|