|
|
|
||
The course Didactics Vv 2: art and school deals with questions of perception of visuality, possibilities of its interpretation and further involvement in art education. It studies culture and art semiotically as a tangle of varying meanings of symbolic order, an artifact as an opportunity to seek it. It builds on students' knowledge of art theory and history. It leads to their deeper reflection in order to integrate with the didactics of art education. It acquaints students with methodology of gallery and museum pedagogy, possibilities of cooperation between the school and the museum/gallery and their impact on development of general and cultural competencies of pupils. It strives for systematic and critical thinking in context, development of communication and reflective competences of students. It aims at the ability to apply its own perception and knowledge of art theory and history in the preparation and realization of art activities in primary school.
Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je pochopit obsah předmětu výtvarná výchova v souvislosti vzdělávací oblasti Umění a kultura. Naučit se, co je kulturní kompetence a vizuální gramotnost a jakou sociální roli umění a kultura plní pro rozvoj identity lidí (a žáků), pro soudržnost společnosti a pro udržení a rozvíjení kultury obecně. Uvědomit si odpovědnost učitele/učitelky výtvarné výchovy v této oblasti. Seznámit se s širokou škálou kulturních institucí (muzea, galerie aj.). Naučit se využívat programy kulturních a uměleckých institucí ve výuce VV. Znát umění, interpretovat obrazy a umělecká díla. Transformovat jejich obsah do podoby výukových jednotek. Pedagogická reflexe. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Příprava na výuku Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 2 hodiny Plnění průběžných úkolů (za semestr) 8 hodin
Plnění předmětu Seminární práce 0 hodin Příprava na klasifikovaný zápočet 5 hodin Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
credit - submitting the ongoing tasks; presentation of the professional portfolio Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress 2017 FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012 FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM 2013 JAKUBCOVÁ, L., FULKOVÁ, M. SEHNALÍKOVÁ, V. Metodika II. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, Galerie Rudolfinum 2013 HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014 KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst 2000 TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011
DOMLÁTILOVÁ, K., FREITAGOVÁ, M., HORÁK, O., LAHODOVÁ, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku? Praha: Galerie Rudolfinum ECO, U. (ed.) Dějiny krásy. Praha: Argo 2005. ISBN 80-7203-677-7 ECO, U. (ed.) Dějiny ošklivosti. Praha: Argo 2007. ISBN 978-80-7203-893-0 FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010 MENKHOFFOVÁ, I. Svět optických iluzí. Praha: Slovart 2010 NOVOTNÁ, M. Kontext a práce s ním ve Vv. In: Výtvarná výchova 2/2013 Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
1. Umění ve Vv. Interpretace uměleckého díla, obsah a význam. 2. Metody muzejní a galerijní edukace. 3. Obsah a význam díla a jeho transformace do výtvarného úkolu. Plánování výuky. 4. Vizuální kultura v díle J. Bergera. 5. Muzejní a galerijní edukace. Příklady programů, dílen aj. NG v Praze, Galerie Rudolfinum, DOX 6. Tvořivost v receptivních činnostech ve Vv 7. Prezentace navržených hodin, společná diskuse. 8.-12. Semináře probíhají průběžně formou návštěv galerií, účasti či reflexe vzdělávacích programů v muzejních institucích, příp. v učebně analýzou díla. (Dle aktuálních časových možností kurzu a spolupracujících institucí) Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
Studenti rozumí obsahu předmětu výtvarná výchova a konceptům kulturní kompetence a vizuální gramotnost. Mají přehled o kulturních institucích ve svém regionu, v České republice i v zahraničí. Pravidelně navštěvují výstavy umění a kulturní události, o čemž si vedou deník. Studují umění, čímž rozšiřují své znalosti. Své znalosti dokážou prezentovat. Analyzují obraz a interpretují vizuální umělecká díla. Vyjadřují se odborně. Využijí odborné znalosti a transformují je do návrhu výtvarného úkolu či projektu. Didaktický návrh reflektují v kontextu výchozí umělecké/vizuální inspirace. Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|