The course deals with the study of didactic categories and their application in school art education in connection with actual curricular documents. It acquaints students with the aims, content and means of art education at primary level of education. It builds on atelier courses experiences as well as knowledge of theory and history of art. It shows concrete possibilities how to conceive art education through art projects. It leads students to reflect on the content of the subject at the level of pupils' outcomes and competences, as well as to reflect on primary school practices and other experiences gained in the school environment. The aim is to lead students to transform their own experience with artistic creation into planning of art tasks. The prerequisite is reflection of previous experiences and knowledge in the field, as well as searching for connections with experience gained in the course Art portfolio.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
Předmět Didaktika Vv 3: didaktická analýza se zabývá studiem didaktických kategorií a možnostmi jejich uplatnění ve školní výtvarné výchově v návaznosti na platné kurikulární dokumenty. Seznamuje studenty s cíli, obsahem a prostředky výtvarné výchovy na primárním stupni vzdělávání. Navazuje na předměty v ateliéru a staví na praktických zkušenostech studentů s tvorbou a výtvarnými médii i na znalostech z teorie a dějin umění. Ukazuje konkrétní možnosti, jak učivo výtvarné výchovy uchopit pomocí výtvarných úkolů či projektů. Vede studenty k uvažování o obsahu předmětu v úrovni výstupů a kompetencí žáků a dále k reflexi náslechových praxí a dalších zkušeností získaných v prostředí školy. Cílem je vést studenty k transformaci vlastních zkušeností s uměleckou tvorbou do návrhu výtvarných úkolů. Předpokladem je reflexe předchozích zkušeností a znalostí v oboru, i hledání souvislostí se zkušenostmi získanými v předmětu Výtvarné portfolio.
Last update: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (21.11.2019)
Aim of the course - Czech
Oborová didaktika výtvarné výchovy
Didaktická transformace obsahu
Didaktická analýza výukové jednotky
Specifické metody výuky výtvarné výchovy
Základní koncepty oboru: kreativita, kulturní kompetence, metaforické myšlení aj.
V kurzu bude provedeno pokusné ověřování Kompetenčního rámec absolventa učitelství výtvarné výchovy.
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
Descriptors - Czech
Přímá výuka: 8 hodin
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 5 hodiny
Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin
Semestrální práce + příprava na zkoušku: 15 hodin
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2023)
Literature -
Povinná literatura:
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H, 2008.
KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014. ISBN 978-80-7290-667-3(elektronický text).
Základní literatura:
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha, Aventinum 1992,1997.
CIKÁNOVÁ, K.: Malujte si s námi. Praha, Aventinum, 1993,1996.
HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D., Situace ve výtvarné výchově. Liberec: PedF TUL, 2002.
11. Učivo Vv: rozvoj představivosti, představivost jako schopnost vytvářet mentální obrazy
12. Reflexe kurzu, shrnutí, návaznost na profesní portfolio.
Last update: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (23.01.2024)
Learning outcomes - Czech
Výtvarnou výchovu vnímám jako tvůrčí obor založený na obrazové komunikaci, jehož vzdělávací obsah vychází z široké oblasti vizuální kultury a umění a ze smyslových podnětů, myšlení, prožívání a autentických tvůrčích zkušeností žáků a žákyň.
Na základě svých odborných znalostí umím navrhnout a provést didaktickou transformaci celé šíře těchto obsahů, a to s vědomím specifik a vzdělávacích potřeb žáků a žákyň na prvním stupni základní školy. V rámci didaktické transformace obsahu vhodně využívám také možnosti digitálních zdrojů.
Chápu a umím používat didaktické kategorie, využívané v oborové didaktice výtvarné výchovy.
Dokážu provést didaktickou analýzu obsahu hodiny výtvarné výchovy.
Uplatňuji širokou paletu vyjadřovacích prostředků a postupů — klasických i současných výtvarných a jiných médií.
V souvislosti se zvoleným vzdělávacím obsahem využívám vhodné metody a organizační formy výuky, zamýšlím se nad funkčními způsoby uvádění zvoleného obsahu.
Umím využít bohatou škálu didaktických prostředků a zdrojů (zejména obrazových), tak aby vhodně podporovaly rozvoj imaginace a vizuální gramotnosti žáků.
Vytvářím příležitosti pro to, aby se ve vyučování rozvíjela smyslová citlivost žáků.
Zahrnuji do výtvarných činností podněty z vizuální kultury a umění, s cílem rozvíjet vnímání a reflexi žáků.
Náměty úloh a obsah vyučování plánuji s ohledem na zájmy žáků, životní praxí a aktuálním společenským děním. Výtvarné úlohy a výzvy nastavuji tak, aby žáci při jejich realizaci uplatňovali vlastní životní zkušenosti.
Uvažuji o vhodném prostředí pro výuku výtvarné výchovys ohledem na charakter výtvarné činnosti, vzdělávací potřeby žáků a žákyň a cílům dané úlohy.
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)