|
|
|
||
Androdidaktika (andragogická didaktika) zkoumá teorii a praxi výuky/vyučování/vzdělávání dospělých a seniorů. Zaměřuje se na specifika didaktického procesu vzdělávání dospělých, tj. (sociálně-kulturní) edukační působení vzdělavatele (andragoga, tutora, lektora) na dospělého účastníka vzdělávání. Androdidaktiku lze chápat jako základní disciplínu andragogiky. V kontextu tohoto pojetí je andragogická didaktika pojata jako věda zkoumající tyto dva procesy, synergický efekt jejich působení a současně další vnější vlivy, jež didaktický proces determinují, zejména prostředí, logistika, organizace a řízení. Androdidaktika se soustřeďuje na poznávání základních složek didaktického procesu, které představují cíl, obsah, formy, metody, výukové technologie a logistiku výuky.
Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je získat znalosti metod a forem vzdělávání dospělých, umět identifikovat a charakterizovat specifika didaktického procesu vzdělávání dospělých, analyzovaz vzdělávací potřeby dospělých. Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
|
|
||
Zkouška (písemný test) (distanční aktivity) Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: BONTOVÁ, A. Androdidaktika. Banská Bystrica: Belianum, 2017. 153 s. ISBN 978-80-557-1264-2. MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2011. 323 s. ISBN 978-80-7357-581-6. VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9. Doporučená literatura: BUCKLEY, R. a J. CAPLE. Trénink a školení. Brno: Computer Press, 2004. 288 s. ISBN 80-251-0358-7. ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. 604 s. JARVIS, P. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge, 2010. 338 p. ISBN 0-415-49478-8. KAZÍK, P. Rukověť dobrého interního lektora: pro efektivní vzdělávání ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada, 2017. 143 s. ISBN 978-80-271-0287-7. KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., SWANSON, R. A. The Adult Learner: The Definitive Classic Adult Education and Human Resource Development. 6th ed. Burlington: Butterworth-Heinemann, 2005. 378 p. KRYSTOŇ, M. (ed.) Vzdelávatelia dospelých a ich andragogické pôsobenie. Banská Bystrica: Belianum, 2015. 372 s. ISBN 978-80-557-1008-2. MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia, 1998. 271 s. ISBN 80-85963-52-3. MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005. 202 s. ISBN 80-7238-220-9. PRŮCHA, J. a VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7. ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. 232 s. ISBN 978-80-247-5446-8. TOMCZYK, L. Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2015. 240 s. ISBN 978-80-904531-9-7. TURECKIOVÁ, M. (ed.) Další vzdělávání jako nástroj rozvoje jednotlivce i společnosti. Praha: Educa Service ve spolupráci s Českou andragogickou společností, 2008. 132 s. ISBN 978-80-87306-00-0. VANĚČEK, D. a kol. Kompendium didaktiky. Praha: Česká technika – nakladatelství ČVUT, 2016. 500 s. 978-80-01-05991-3. VETEŠKA, J. a kol. Trendy a možnosti rozvoje dalšího profesního vzdělávání. Praha: Česká andragogická společnost, 2013. 168 s. ISBN 978-80-905460-0-4. VETEŠKA, J. a M. KURSCH. (eds.) Vzdělávání dospělých 2020 – reflexe, realita a potenciál virtuálního světa = Adult Education 2020 – Reflection, Reality and Potential of the Virtual World : proceedings of the 10th International Adult Education Conference : 16 December 2020, Prague. Praha: Česká andragogická společnost, 2021. 334 s. ISBN 978-80-907809-7-2. ISSN 2571-3841. ISSN 2571-385X. VODÁK, J., a A. KUCHARČÍKOVÁ. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada Publishing, 2007. 205 s. ISBN 978-80-247-1904-7. Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Teoretické vymezení předmětu andragogické didaktiky – vývoj, osobnosti, základní terminologie (učení, vyučování, výuka, vzdělávání, metody a formy) a současné postavení a perspektivy rozvoje 2. Objekt vzdělávání, tj. dospělý jedinec v různých profesních a zájmových situacích a proces jeho učení (přístup, motivace a potřeby vzdělávání dospělých) 3. Průběh androdidaktického procesu a jeho principy (funkce, simulace, efektivita učení a vzdělávání dospělých) 4. Androdidaktické zásady; analýza jednotlivých principů: zpětné vazby, přirozenosti, aktivity, vědeckosti, soustavnosti a postupnosti, názornosti, trvalosti přístupnosti vyučování individuálního přístupu 5. Androdidaktické pomůcky a technika a jejich využití u dospělých a seniorů (gerontodidaktika) 6. Formy a metody vzdělávání a rozvoje pracovníků – didaktické třídění a klasifikace metod (poznávací/empirické, teoretické, zaměřené na změny a poznání reality, kombinace metod); organizační rámec výuky, tj. vyučování a učení se dospělých 7. Distanční vzdělávání, e-learning a sebevzdělávání 8. Přednáška, seminář, workshop, hraní rolí – možnosti využití, výhody a nevýhody 9. Koučink, mentoring, teambuilding, zážitkové učení a outdoor training 10. Trendy ve vzdělávání dospělých – online semináře (webináře, videosemináře, mobilní semináře), online konference (videokonference, webkonference, mobilní konference), sociální sítě, online kooperace (chat, sdílení projektů, okamžité připomínkování) a mobilní učení (mobile learning) 11. Projektování vzdělávacího projektu (akreditace, certifikace, organizačně-technické aspekty tvorby 12. Lektor dalšího vzdělávání dospělých (role vzdělavatele dospělých: andragog, tutor, trenér, instruktor, školitel, metodik) – nároky na lektora, kvalifikace a profesní kompetence, prezentační dovednosti, sebevzdělávání Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
|
|
||
· Porozumění androdidaktice – Studenti pochopí základní principy, historii a vývoj andragogické didaktiky a její význam pro vzdělávání dospělých. · Analýza vzdělávacích potřeb dospělých – Naučí se identifikovat specifika procesu učení dospělých a seniorů, včetně jejich motivace a vzdělávacích potřeb. · Aplikace didaktických principů – Osvojí si klíčové androdidaktické zásady, jako jsou zpětná vazba, aktivita, názornost a individuální přístup k účastníkům vzdělávání. · Použití efektivních metod a forem výuky – Získají přehled o tradičních i moderních metodách vzdělávání dospělých, včetně koučinku, mentoringu a zážitkového učení. · Evaluace vzdělávacího procesu – Osvojí si metody hodnocení kvality vzdělávacích aktivit a naučí se efektivně využívat zpětnou vazbu. Poslední úprava: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
|