PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Strategie rozvoje lidských zdrojů - OKNU1U128B
Anglický název: Strategies of Human Resource Development
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: PhDr. Jiří Vronský, Ph.D.
Neslučitelnost : OKNU1U121B, OKNU1U122B, OKNU1U123B, OKNU1U124B
Je neslučitelnost pro: OKNU1U121B, OKNU1U124B, OKNU1U123B, OKNU1U122B
Anotace -
Rozvoj lidských zdrojů je jednou z nejdůležitějších složek řízení organizace a rozvoje jejích pracovníků. Předmět je zaměřen na předpoklady, složky, perspektivy a strategické přístupy k rozvoji lidských zdrojů v systému fungování vzdělávací organizace. V rámci předmětu budou využity interaktivní metody výuky, podporující kritické a strategické myšlení studentů. Předmět byl inovován tak, aby bylo využito synergické vazby na další předměty vyučované na KAMV a zaměřené na personální management a rozvoj potenciálu pracovníků vzdělávacích organizací.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je rozvoj poznatkové základny a dalších kompetencí studentů v oblasti institucionální podpory učení se pracovníků, organizačního učení a dalších koncepcí a programů rozvoje na úrovni jednotlivců, skupin a organizace jako celku. Podporována bude samostatná a skupinová práce studentů a jejich příprava na roli manažera, eventuálně metodika učení se a rozvoje pracovníků. Dosažení cíle předmětu předpokládá synergii znalostí a dovedností získaných také v dalších předmětech KAMV, které se zaměřují na personální (people) management.

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Deskriptory

Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zkouška - prokázání znalostní v rozsahu sylabu, rozprava nad seminární prací.

Seminární práce (podmínky zpracování budou upřesněny při zahájení výuky).

 

Poslední úprava: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

ARMSTRONG, M., TAYLOR, S. Řízení lidských zdrojů – Moderní pojetí a přístupy. 13. vyd. Praha: Grada, 2015. 589 s. ISBN 978-80-247-5258-7.

KOUBEK, J. Řízení lidských zdrojů - Základy moderní personalistiky. 5. rozš. a dopl. vyd. Praha: Management Press, 2015. 229 s. ISBN 978-80-7261-288-8.

TURECKIOVÁ, M. Rozvoj a řízení lidských zdrojů. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. 128 s. ISBN 978-80-86723-80-8.

VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 178 s. ISBN 978-80-907809-1-0.

Doporučená literatura:

CIMBÁLNÍKOVÁ, L. Strategický rozvoj lidských zdrojů: Co je důležitější v současné společnosti znalostí: rozvoj lidských zdrojů, nebo jejich řízení. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. 136 s. ISBN 978-80-244-3288-5.

HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada, 2007. 233 s. ISBN 978-80-247-1457-8.

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

VETEŠKA, J. a kol. Trendy a možnosti rozvoje dalšího profesního vzdělávání. Praha: Česká andragogická společnost, 2013. 168 s. ISBN 978-80-905460-0-4.

Poslední úprava: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
Sylabus

Hlavní témata předmětu:

1.  Úvod do předmětu Strategie rozvoje lidských zdrojů a jeho vazba na předměty s obsahem personálního (people) managementu

2.  Východiska rozvoje lidských zdrojů v teoriích učení se dospělých a v modelech strategického řízení a vedení lidí v pracovních organizacích

3.   Vývoj přístupů k učení se a rozvoji lidských zdrojů

4.   Modely rozvoje lidských zdrojů a jejich jednotlivé složky

5.   Strategické osy rozvoje lidských zdrojů a integrace rozvoje lidských zdrojů do řízení vzdělávací organizace

6.   Metody rozvoje lidských zdrojů

7.   Programy rozvoje organizace

8.   Individuální plány rozvoje a řízení kariéry

9.   Identifikace klíčových pracovníků a plánování nástupnictví

10.     Strategie řízení a rozvoje pracovního výkonu

11.     Řízení znalostí a rozvoj učící se organizace

12.     Kompetence profesionálů v rozvoji lidských zdrojů

Poslední úprava: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
Výsledky učení
  1. Porozumění základním pojmům z oblasti strategie řízení lidských zdrojů – Studenti budou schopni definovat principy a klíčové pojmy z oblasti strategického řízení a vedení lidí v různých typech organizací.
  2. Aplikace a vymezení teorií učení a HR – Studenti budou schopni vysvětlit různé teorie učení se dospělých v modelech strategického řízení a vedení lidí v pracovních organizacích.
  3. Modely rozvoje lidských zdrojů a lidského kapitálu – Studenti se naučí klíčové modely, vývojové etapy a principy strategického řízení pracovníků.
  4. Strategické osy rozvoje lidských zdrojů – Studenti budou schopni identifikovat a analyzovat strategické osy rozvoje a řízení pracovníků.
  5. Metody a techniky rozvoje pracovníků – Studenti budou schopni vysvětlit a charakterizovat významné metody a techniky rozvoje pracovníků.
  6. Programy rozvoje a individuální rozvojové plány – Studenti budou schopni navrhnout a vytvořit individuální rozvojový plán v kontextu řízení kariéry.
  7. Řízení znalostí a specifika řízení firemní strategie – Studenti budou schopni analyzovat a navrhovat strategie pro řízení znalostí v oblasti dalšího profesního vzdělávání.
  8. Identifikace klíčových pracovníků a plánování nástupnictví – Studenti budou schopni analyzovat principy a východiska získávání, identifikace a udržení klíčových pracovníků.
Poslední úprava: Veteška Jaroslav, prof. PhDr., Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK