|
|
|
||
|
Studující zkoumá problematiku života osob s tělesným postižením, orientuje se v problematice vrozených a získaných poruch hybnosti. Popíše průběh socializace a léčby osob s centrální poruchou hybnosti a s progresivním nervosvalovým onemocněním. Navrhne adekvátní vzdělávací podporu pro žáka s tělesným postižením a chronickým onemocněním.
Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (14.09.2025)
|
|
||
|
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: 14 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 50 hodin · seminární práce 30 hodin · plnění průběžných úkolů 26 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem Výuka proběhne kontaktně.V případě zavedení pandemických opatření na UK v souvislosti s COVID-19 bude probíhat v MS Teams online, doplňkově aplikace moodle. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
|
|
||
|
Zvládnutí písemného testu s možností 2 oprav. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
|
Povinná literatura · HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. (eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011., 259 s.,ISBN 978-80-904464-1-0. · KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vyd. Praha: GradaPublishing, 2017, 352 s., ISBN 978-80-247-5705-6. · VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 304 s., 2006, ISBN 80-7315-134-0. · VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. Opava: Slezská univerzita, 2019. Distanční studijní text dostupný online z https://is.slu.cz/publication/36780/Somatopedie.pdf Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. 27/2016 Sb. v aktuálním znění. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání a o změně některých zákonů (školský zákon). 561/2004 Sb. v aktuálním znění. Doporučená literatura NOVOSAD, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011 RŮŽIČKA, M. a kol.: Krizová intervence pro speciální pedagogy. UPOL 2013 · TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Třetí přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2005, 240 s., ISBN 80-247-1296-2. · ZULIĆ, M., HÁJKOVÁ, V., BRKIĆ-JOVANOVIĆ, N. Faktory, které ovlivňují sociální participaci dětí s mozkovou obrnou na základních školách. Speciální pedagogika, roč. 28, č. 3, 2018, s. 233−251. ISSN 1211-2720. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (14.09.2025)
|
|
||
|
Obsahové vymezení: 1. Somatopedie vznik a vývoj oboru, cílové skupiny, významné osobnosti z oblasti somatopedie, sociální hodnocení osob s tělesným postižením. 2. Typologie a klasifikace tělesného postižení (příčiny a příznaky nemocí s dopadem na hybnost) 3. Vrozená a získaná tělesná postižení, chronická onemocnění 4. Problematika centrálních poruch hybnosti a komunikační aspekty mozkové obrny 5. Život osob s progresivním nervosvalovým onemocněním. Problematika poúrazových stavů v somatopedii. 6. Trendy v oblasti speciálně pedagogické podpory osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním. 7. Soběstačnost, kvalita života a potřeby osob s TP, začleňování osob s TP do společenského života (formy kompenzace). 8. Ucelená rehabilitace osob s TP. 9. Neformální péče. Sociální služby pro osoby s TP. Práce s rodinou se členem s tělesným postiženým. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (14.09.2025)
|
|
||
|
Student popíše překážky v samostatném životě osob s tělesným postižením, vysvětlí na příkladech jejich společenské příčiny, zdůvodní potřebu legislativních pravidel a předpisů vedoucích k bezbariérovosti ve společnosti. Student popíše nejčastější příčiny omezení pohybu a orientace na příkladu centrálních poruch hybnosti, poúrazových stavů a progresivních nervosvalových onemocnění. Vysvětlí postupy práce speciálních pedagogů s těmito cílovými skupinami somatopedie. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
|
