PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s tělesným postižením - OKBS3S105A
Anglický název: Special Education of Individuals with Physical Disability
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PhDr. Marija Revická, Ph.D.
Korekvizity : OKBS3Q101A, OKBS3S102A, OKBS3S103A, OKBS3S104A, OKBS3S106A, OKBS3S107A
Záměnnost : OPBS3S105A
Je korekvizitou pro: OKBS3S102A, OKBS3S106A, OKBS3S107A, OKBS3Q101A, OKBS3S104A, OKBS3S103A
Je prerekvizitou pro: OKBS3S124A
Anotace -
Studující zkoumá problematiku života osob s tělesným postižením, orientuje se v problematice vrozených a získaných poruch hybnosti. Popíše průběh socializace a léčby osob s centrální poruchou hybnosti a s progresivním nervosvalovým onemocněním. Navrhne adekvátní vzdělávací podporu pro žáka s tělesným postižením a chronickým onemocněním.
Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (14.09.2025)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:   14 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 50 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění průběžných úkolů 26 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem

Výuka proběhne kontaktně.V případě zavedení pandemických opatření na UK v souvislosti s COVID-19 bude probíhat v MS Teams online, doplňkově aplikace moodle.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Zvládnutí písemného testu s možností 2 oprav. 

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
Literatura

Povinná literatura

·        HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. (eds.): Zředěný život. Léčebné, psychosociální a vzdělávací aspekty progresivních onemocnění. EPOCHA & Somatopedická společnost: Praha 2011., 259 s.,ISBN 978-80-904464-1-0.

·        KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vyd. Praha: GradaPublishing, 2017, 352 s., ISBN 978-80-247-5705-6.

·        VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 304 s., 2006, ISBN 80-7315-134-0.

·        VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. Opava: Slezská univerzita, 2019. Distanční studijní text dostupný online z https://is.slu.cz/publication/36780/Somatopedie.pdf

Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. 27/2016 Sb. v aktuálním znění.

 Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání a o změně některých zákonů (školský zákon). 561/2004 Sb. v aktuálním znění.

Doporučená literatura

 NOVOSAD, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011

RŮŽIČKA, M. a kol.: Krizová intervence pro speciální pedagogy. UPOL 2013

·        TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Třetí přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2005, 240 s., ISBN 80-247-1296-2.

·        ZULIĆ, M., HÁJKOVÁ, V., BRKIĆ-JOVANOVIĆ, N. Faktory, které ovlivňují sociální participaci dětí s mozkovou obrnou na základních školách.  Speciální pedagogika, roč. 28, č. 3, 2018, s. 233−251. ISSN 1211-2720.

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (14.09.2025)
Sylabus

Obsahové vymezení:

1.       Somatopedie vznik a vývoj oboru, cílové skupiny,  významné osobnosti  z oblasti somatopedie, sociální hodnocení osob s tělesným postižením.

2.       Typologie a klasifikace tělesného postižení (příčiny a příznaky nemocí s dopadem na hybnost)

3.       Vrozená a získaná tělesná postižení, chronická onemocnění

4.       Problematika centrálních poruch hybnosti a komunikační aspekty mozkové obrny

5.       Život osob s progresivním nervosvalovým onemocněním. Problematika poúrazových stavů v somatopedii.

6.       Trendy v oblasti speciálně pedagogické podpory osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním.

7.       Soběstačnost, kvalita života a potřeby osob s TP, začleňování osob s TP do společenského života (formy kompenzace).

8.       Ucelená rehabilitace osob s TP.

9.       Neformální péče. Sociální služby pro osoby s TP. Práce s rodinou se členem s tělesným postiženým.

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (14.09.2025)
Výsledky učení

Student popíše překážky v samostatném životě osob s tělesným postižením, vysvětlí na příkladech jejich společenské příčiny, zdůvodní potřebu legislativních pravidel a předpisů vedoucích k bezbariérovosti ve společnosti. Student popíše nejčastější příčiny omezení pohybu a orientace na příkladu centrálních poruch hybnosti, poúrazových stavů a progresivních nervosvalových onemocnění. Vysvětlí postupy práce speciálních pedagogů s těmito cílovými skupinami somatopedie.

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK