|
|
|
||
Studující zkoumá problematiku života osob s tělesným postižením, orientuje se v problematice (bez)bariérovosti veřejného prostředí a současné společnosti. Pro pochopení úlohy provázejících profesionálů, asistentů i neformálních pečujících o osoby s omezením v pohybu reflektuje zjevné i latentní překážky v životě osob s primárním či sekundárním omezením pohybu.
Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: 14 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 50 hodin · seminární práce 30 hodin · plnění průběžných úkolů 26 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem Výuka proběhne kontaktně.V případě zavedení pandemických opatření na UK v souvislosti s COVID-19 bude probíhat v MS Teams online, doplňkově aplikace moodle. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
|
|
||
Zvládnutí písemného testu s možností 2 oprav. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Somatopedie vznik a vývoj oboru, cílové skupiny, významné osobnosti z oblasti somatopedie, sociální hodnocení osob s tělesným postižením. 2. Základy biomechaniky pohybu, mobilita, imobilita, imobilizační syndrom 3. Problematika centrálních poruch hybnosti a komunikační aspekty mozkové obrny 4. Typologie a klasifikace tělesného postižení ( příčiny a příznaky nemocí s dopadem na hybnost) 5. Socializace osob s tělesným postiženým, soběstačnost - kazuistiky, příklady 6. Práce s rodinou s tělesně postiženým členem (progresivní nervosvalová post 7. Legislativní zakotvení práv tělesně postižených Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
Student popíše překážky v samostatném životě osob s tělesným postižením, vysvětlí na příkladech jejich společenské příčiny, zdůvodní potřebu legislativních pravidel a předpisů vedoucích k bezbariérovosti ve společnosti. Student popíše nejčastější příčiny omezení pohybu a orientace na příkladu centrálních poruch hybnosti, poúrazových stavů a progresivních nervosvalových onemocnění. Vysvětlí postupy práce speciálních pedagogů s těmito cílovými skupinami somatopedie. Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
|