PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Kontext života osob s tělesným a kombinovaným postižením - OKBS3S124A
Anglický název: Life Context of Individuals with Physical and Multiple Disability
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 18 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Prerekvizity : OKBS3S105A, OKBS3S117A
Anotace -
Studující si prohloubí znalosti získané v předmětu Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s tělesným a kombinovaným postižením a znalosti z oblasti nových trendů v podpoře samostatnosti osob s postižením. Seznámí se se systémem podpory osob s postižením, s možnostmi projektové práce v tomto systému. Osvojí si etické aspekty práce s osobami se zdravotním postižením. Zvláštní pozornost bude věnována problematice těžkého tělesného a kombinovaného postižení. Seminář prohloubí znalosti studentů v oblasti měření kvality života osob s postižením.
Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Cíl předmětu

Studující si prohloubí znalosti získané v předmětu Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s tělesným a kombinovaným postižením a znalosti z oblasti nových trendů v podpoře samostatnosti osob s postižením. Osvojí si dovednost pracovat se systémem podpory osob s postižením, s možnostmi projektové práce v tomto systému. Osvojí si etické aspekty práce s osobami se zdravotním postižením, naučí se hodnotit kvalitu života osob s postižením s využitím WHODas 2.0.

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:   18 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 40 hodin

·         seminární práce 42 hodin

          plnění průběžných úkolů 30 hodin

Příprava prezentace: 20 hodin celkem

Výuka proběhne kontaktně.V případě zavedení pandemických opatření na UK v souvislosti s COVID-19 bude probíhat v MS Teams online, doplňkově aplikace moodle.

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Zpracování a prezentace úkolu na vybrané téma. Možnost 2 oprav. 

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (11.09.2022)
Literatura

Povinná literatura

FRYČ, V., CHMELOVÁ, M.,  ADÁMKOVÁ, P. (Eds) Neformální péče v teorii a praxi. Sborník odborných statí. Praha: Alfa Human Service, z. s., 2021, ISBN 978-80-88290-85-8. 

HÁJKOVÁ, V. (ed.): Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. PRAHA:Epocha&Somatopedická společnost, 1.vyd., 159 s., 2009, ISBN 978-80-904464-0-3.

OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D.: Somatopedie. Paido: Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9.

VAĎUROVÁ, H., MÜHLPACHR, P.. Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3754-7.

Doporučená literatura

PROCHÁZKOVÁ, L. Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 200 s. ISBN 978-80-210-7607-5.

ŠESTÁKOVÁ, I., LUPAČ, P. Budovy bez bariér: návrhy a realizace. Praha: Grada, 2010. Stavitel. ISBN 978-80-247-3225-1.

Další zdroje informací:

https://www.agapo.cz/projekty/

https://praceprozp.cz/platna-legislativa-pro-ozp/

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (11.09.2022)
Požadavky ke zkoušce

Student prokáže schopnost provést testování pomocí WHODas dotazníku, sestavit s využitím jeho výsledků kazuistiku a prezentovat ji. 

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Sylabus

Obsahové vymezení :

1.      životní autonomie, soběstačnost a kvalita života osob s tělesným postižením

2.      problematika podpory a autonomie osob s tělesným postižením ( vrozeným či získaným) 

3.      problematika podpory a autonomie osob s mentálním postižením

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
Výsledky učení

Studující provede testování osoby s postižením s pomocí WHO Disability Assessment Schedule 2.0 a výsledky testu zhodnotí v souvislosti s rodinným a sociálním kontextem života dané osoby. 

Poslední úprava: Hájková Vanda, doc. PaedDr., Ph.D. (07.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK