|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámení studentů s vědním oborem pedagogika - jeho terminologií, propojením s ostatními vědními obory, tvůrčí činností vycházející s pedagogických věd a aktuálními pedagogickými trendy a výzkumnými zjištěními. Studentům bude nastíněno pojetí výchovy a učitelské profese z historického hlediska až po současnost, představen vzdělávací systém ČR, EU a vybraných zemí a fungování různých vzdělávacích institucí v ČR. Z hlediska aktuálních poznatků budou studentům předložena současná výzkumná zjištění v oblasti pedagogických věd. Z praktického hlediska se studenti seznámí s využíváním informací z relevantní odborné literatury a z webových stránek vzdělávacích institucí (jak a kde hledat). Dále bude v obecné rovině studentům vymezen pojem inkluzivní pedagogika.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je, aby studující vhodně používali základní didaktickou terminologii k popisu vědního oboru pedagogika a jeho propojení s ostatními vědními obory. Studující vysvětlí způsoby a podmínky analýzy a aplikace pedagogických trendů a výzkumných zjištění, včetně historického pojetí výchovy a učitelské profese. Uvedou odborné důvody pro porozumění vzdělávacím systémům v ČR, EU a vybraných zemích, a funkcím různých vzdělávacích institucí. Studující také objasní využívání informací z relevantní odborné literatury a webových stránek vzdělávacích institucí, a uvedou důvody pro zařazení pojetí inkluzivní pedagogiky do jejich odborného rámce. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Úvod do pedagogiky - student atestuje formou rozpravy ve skupině. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Doporučená literatura (obecná) DYTRTOVÁ, Radmila. Učitel-Příprava na profesi. GradaPublishing as, 2009. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, 2000. PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006. PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., & Mareš, Jiří. (2008). Pedagogický slovník. Portál: Praha, 2009. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. GradaPublishing as, 2007. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Paido, 2004. JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007. KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Grada Publishing as, 2008. Literatura - přístup do aplikace BOOKPORT pro PedF UK. Všechny uvedené publikace níže je možné číst celé zdarma online přes UK přístup v aplikaci BOOKPORT. https://www.bookport.cz/prehled/ Jak se přihlásit jako student - návod: https://www.bookport.cz/navody/prihlaseni Kliknete na první variantu: Přihlášení pomocí EduID.cz / Shibboleth (Neobdržel/a jsem od vás e-mail). Doporučená literatura, která je přístupna online pro UK na BOOKPORT. Obecné příklady ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Grada, 2011. VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. Grada Publishing as, 2007. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika-brožovaná: Šesté, aktualizované a doplněné vydání. PORTÁL sro, 1997. KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Grada, 2008. PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Portál, 1999. JANÍK, Tomáš. Pedagogicalcontentknowledge v kurikulárním a oborově didaktickém výzkumu. JANÍK, T. a kol. Pedagogicalcontentknowledge aneb didaktická znalost obsahu, 2007, 41-52. KASÍKOVÁ, Hana. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Karolinum, 2011. Matějů, Petr., & Straková, Jana. (2003). Role rodiny a školy v reprodukci vzdělanostních nerovností. Sociologický pohled na úlohu víceletých gymnázií ve světle výzkumu PISA 2000. MATĚJŮ, Petr; STRAKOVÁ, Jana (ed.). (Ne) rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Academia, 2006. POL, Milan. Škola v proměnách.Orbis scholae, 2007, 156. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Tematické okruhy 1. téma
2. téma
3. téma
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Studující objasní principy edukace založené na důkazech, identifikují silné a slabé stránky tohoto přístupu a vysvětlí, jak poznatky o pozornosti a paměti ovlivňují strukturu a časové proporce vyučovacích činností. Rozliší základní organizační formy výuky, porovná jejich výhody a nevýhody a poskytne příklady vhodných výukových aktivit pro každou z těchto forem. Charakterizují zásady efektivního vysvětlování a demonstrování dovedností a aplikují tyto zásady na konkrétní učivo. Uvedou příklady respektující komunikace mezi vyučujícím a žáky, vysvětlí důležitost bezpečného prostředí a ukážou, jak vhodně pracovat s chybami. Formulují zpětnou vazbu popisným jazykem a uvedou tři techniky, jak zajistit zpětnou vazbu pro žáky i vyučující. Objásní, jak diverzita žákovské populace ovlivňuje individuální předpoklady pro učení a navrhnou didaktické postupy pro zapojení všech žáků. Navrhnou způsoby vedení výukového dialogu a možnosti, jak zvýšit aktivitu a participaci všech žáků. Uvedou příklady efektivních metakognitivních strategií a jejich rozvoj ve škole. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|