|
|
|
||
Předmět je koncipován jako uvedení do těch témat obecné pedagogiky, která jsou významná z hlediska povolání učitele praktického vyučování a odborného výcviku. Studující si osvojí základní pedagogickou terminologii a získají přehled o struktuře oboru. Součástí je také rámcové seznámení s dějinami výchovy a výchovných institucí se zvláštním zaměřením na vzdělávací systém ČR. Předmět vytváří poznatkový základ pro studium dalších pedagogických disciplín v oboru učitelství praktického vyučování a odborného výcviku.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je informovat studující o charakteru a struktuře pedagogické vědy, seznámit je s nejdůležitějšími tématy obecné pedagogiky a zprostředkovat osvojení současné pedagogické terminologie. Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 40 hodin. Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce: Zkouška má formu rozpravy o některém z probíraných témat. Předpokládá se porozumění základním pojmům a souvislostem a schopnost zaujmout vlastní stanovisko k diskutovaným otázkám. Studující mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné. Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Dvořáková, M., Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R. (2015). Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada. Jůva, V. (2007). Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido. Kasper, T., Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada. Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál. Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál. Štverák, V., Čadská, M. (1997). Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum. Vašutová, J. (2007). Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK PedF. Vorlíček, CH. (2000). Úvod do pedagogiky. Jinočany: H & H. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (22.01.2020)
|
|
||
1. Úvod do studia pedagogiky, zdroje pedagogických informací. 2. Pedagogika jako věda - pojetí pedagogiky, její struktura a místo v systému věd. 3. Základní pedagogická terminologie a její proměny. 4. Výchova a vývoj člověka. 5. Výchova a společnost. 6. Pedagogické profese. 7. Historický vývoj výchovných institucí a názorů na výchovu. 8. Významné postavy z dějin pedagogiky. Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8904 Heslo pro hosty: akredkpg19 Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (22.01.2020)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|