PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Obecná pedagogika a kapitoly z dějin výchovy - OKBO3P012A
Anglický název: General theory of education and chapters of history of education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:14/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: 25 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Korekvizity : OKBO3P011A
Je korekvizitou pro: OKBO3P011A
Je prerekvizitou pro: OKBO3P033A, OKBO3P034A, OKBO3P031A, OKBO3P032A, OKBO3P023A, OKBO3P025A
Anotace -
Předmět je koncipován jako uvedení do těch témat obecné pedagogiky, která jsou významná z hlediska povolání učitele praktického vyučování a odborného výcviku. Studující si osvojí základní pedagogickou terminologii a získají přehled o struktuře oboru. Součástí je také rámcové seznámení s dějinami výchovy a výchovných institucí se zvláštním zaměřením na vzdělávací systém ČR. Předmět vytváří poznatkový základ pro studium dalších pedagogických disciplín v oboru učitelství praktického vyučování a odborného výcviku.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je informovat studující o charakteru a struktuře pedagogické vědy, seznámit je s nejdůležitějšími tématy obecné pedagogiky a zprostředkovat osvojení současné pedagogické terminologie.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 40 hodin.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky ke zkoušce: Zkouška má formu rozpravy o některém z probíraných témat. Předpokládá se porozumění základním pojmům a souvislostem a schopnost zaujmout vlastní stanovisko k diskutovaným otázkám. 

Studující mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

Dvořáková, M., Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R. (2015). Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada.

Jůva, V. (2007). Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido.

Kasper, T., Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.

Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál.

Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál.

Štverák, V., Čadská, M. (1997). Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum.

Vašutová, J. (2007). Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK PedF.

Vorlíček, CH. (2000). Úvod do pedagogiky. Jinočany: H & H.

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (22.01.2020)
Sylabus -

1. Úvod do studia pedagogiky, zdroje pedagogických informací.

2. Pedagogika jako věda - pojetí pedagogiky, její struktura a místo v systému věd.

3. Základní pedagogická terminologie a její proměny.

4. Výchova a vývoj člověka.

5. Výchova a společnost.

6. Pedagogické profese.

7. Historický vývoj výchovných institucí a názorů na výchovu.

8. Významné postavy z dějin pedagogiky.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
Studijní opory

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8904

Heslo pro hosty: akredkpg19

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (22.01.2020)
Výsledky učení

Studující:

  • Definuje pedagogiku jako vědu, kategorizuje pedagogické vědy.
  • Charakterizuje klíčové pojmy spjaté s východisky edukačního procesu.
  • Vysvětlí současné pojetí učitelské profese včetně legislativy, kompetencí učitele a předpokladů k výkonu učitelské profese.
  • Popíše vzdělávací systém v ČR a vysvětlí funkci ISCED.
  • Vyjmenuje etapy vývoje vzdělávacích institucí od období antiky po současnost a podrobně je popíše.
  • Charakterizuje význam a funkci školských reforem od 18. století.
  • Formuluje pedagogické názory významných českých i zahraničních pedagogů, zejména tzv. klasiků pedagogiky.
  • Popíše vývoj názorů na vzdělávání učitelů včetně současných trendů.
  • Uvede příklady reformních směrů pedagogiky 20. století a tyto poznatky využije ve školní praxi.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK