PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do speciální pedagogiky - OKBO3P032A
Anglický název: Introduction to special pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:12/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: 25 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Prerekvizity : OKBO3P012A
Je prerekvizitou pro: OKBO3P042A
Anotace -
Předmět poskytuje základní psychosociální a pedagogickou charakteristiku dětí s různým druhem postižení. Objasňuje problematiku inkluzivního začlenění jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami.
Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Cíl předmětu -

Předmět má za úkol seznámit posluchače se základy speciální pedagogiky jako vědní disciplíny, se současnými trendy ve výchově a vzdělávání žáků se zdravotním postižením.

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Deskriptory

Očekávaná zátěž studenta 3 kredity x 25 = 75 hod., z toho účast na výuce 12 hod., příprava na přednášky/semináře, studium literatury, příprava práce materiálového typu, příprava na ukončení kurzu 63 hod.

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (11.09.2023)
Literatura

FISCHER, S., ŠKODA, J. (2014). Speciální pedagogika. Praha: Triton.

LECHTA, V. (ed.). (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.

PIPEKOVÁ, J. et al. (2010). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.

SLOWÍK, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.

VALENTA, M. a kol. (2014). Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál.

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Požadavky ke zkoušce -

test v rozsahu tematických okruhů (min. 70%)

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Sylabus

Obsahové vymezení:
  1. Speciální pedagogika ve struktuře pedagogických věd.
  2. Vnitřní struktura speciální pedagogiky.
  3. Druhy zdravotního postižení, příčiny vzniku poruch.
  4. Speciální školství. Společné vzdělávání (inkluze).
  5. Psychopedie.
  6. Kombinovaná postižení, autismus.
  7. Logopedie.

Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Studijní opory

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8919

Heslo pro hosty: akredkpg19

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (21.01.2020)
Výsledky učení

Studující:

  • charakterizuje speciální pedagogiku jako vědní obor
  • rozliší cílové skupiny speciální pedagogiky, popíše jednotlivé typy postižení
  • uvede příklady vlivů, které se podílejí na variabilitě vývoje
  • analyzuje možnosti podpory žáků se SVP, uvede příklady podpůrných opatření
  • specifikuje možnosti a limity společného vzdělávání v souladu s platnou legislativou
Poslední úprava: Linková Marie, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK