PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání dospělých - OKBO3P034A
Anglický název: Adult education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:16/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: 25 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Vyučující: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PhDr. Helena Marinková, Ph.D.
Prerekvizity : OKBO3P012A
Anotace
Předmět nabízí orientaci v současném vzdělávání dospělých, uvádí východiska pro porozumění lektorům i účastníkům vzdělávání, zabývá se analýzou praktických zkušeností s různými lektorskými formami a metodami ve vzdělávání dospělých.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (20.09.2024)
Cíl předmětu

Studující prokáží dovednost aplikovat teoretické poznatky získané v průběhu studia při zpracování projektu výuky pro vybranou oblast vzdělávání dospělých.

Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (20.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast ve výuce (75%), zpracování vzdělávacího projektu pro vybranou oblast vzdělávání dospělých.

Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (20.09.2024)
Literatura

BENEŠ, M. (2014). Andragogika. Praha: Grada.

LANGER, T. (2016). Moderní lektor. Průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada.

KAZÍK, P. (2017). Rukověť dobrého interního lektora. Praha: Grada.

PLAMÍNEK, J. (2014). Vzdělávání dospělých. Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada.

VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada.

VETEŠKA, J. (2012). Perspektivy učení a vzdělávání v evropském kontextu. Praha: UJAK Praha.

ZORMANOVÁ, L. (2017). Didaktika dospělých. Praha: Grada.

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr. Mgr., Ph.D. (19.01.2020)
Sylabus

1. Aktuální otázky celoživotního vzdělávání.

2. Vzdělávání dospělých v minulosti a v současnosti.

3. Teorie vzdělávání dospělých, základní proudy.

4. Psychologické aspekty vzdělávání dospělých.

5. Proces učení u dospělých, motivace k učení a bariéry k učení.

6. Metody a formy vzdělávání dospělých.

Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (20.09.2024)
Studijní opory

On-line studijní opora na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8920

Heslo pro hosty: akredkpg19

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr. Mgr., Ph.D. (19.01.2020)
Výsledky učení

Studující:

  • vysvětlí aktuální otázky a výzvy v oblasti celoživotního vzdělávání a identifikuje jejich význam pro rozvoj dospělých.
  • analyzuje vývoj vzdělávání dospělých v minulosti a porovná ho s aktuálními trendy a přístupy.
  • objasní klíčové psychologické faktory ovlivňující proces učení u dospělých, včetně motivace a bariér k učení.
  • identifikuje faktory motivace v procesu učení dospělých a navrhne strategie pro jejich posilování.
  • porovná různé metody a formy vzdělávání dospělých a navrhne optimální kombinaci pro konkrétní vzdělávací potřeby.
  • reflektuje vlastní vzdělávací zkušenosti ve vzdělávání dospělých a aplikuje je při hodnocení efektivity výukových metod.
  • navrhne vzdělávací projekt pro vybranou oblast vzdělávání dospělých s využitím teoretických poznatků získaných během studia.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK