Kurz se zaměřuje na pojetí výchovy dítěte předškolního věku ve strukturovaných tématech v historickém kontextu až do současnosti. Vede k hledání paralel posunů v přijetí dítěte rodinou, společností, výchovně vzdělávacími institucemi. Přibližuje podstatu reformní pedagogiky a její východiska pro vznik alternativních koncepcí a programů v první třetině 20. stol. i pro reformu po roce 1990. Analyzuje osnovy a programy pro mateřské školy vzniklé před rokem 1990. Seznamuje s transformačními proměnami a školskou reformou v komplexní podobě i v předškolním vzdělávání a s rozvojem pluralitních koncepcí a programů v mateřských školách v období posledních 25let. Definuje podstatu osobnostně orientovaného modelu předškolního vzdělávání, jeho východiska, cíle a směr naplnění.
K zápočtu je předpokládaná aktivní účast. Závěrečná rozprava nad teoretickými poznatky v souvislostech se současnými tendencemi vzdělávání se realizuje interaktivní diskusí.
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2016)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je vést studenty k porozumění dějinným obdobím v sovislostech s postavením rodiny, rolí ženy a pozicí dítěte. Orientovat se ve vývoji instituciální výchovy do roku 1990 a v následujících změnách. Porozumět specifikům osobnostního modelu předškolního vzdělávání ( myšlenkové podstaty tohoto směřování, zaměření a strukturace cílů a možností jejich naplnění).
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2016)
Literatura
Základní studijní literatura DEWEY, J. Americká pragmatická pedagogika. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04 20715-4. ČAPKOVÁ, D. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18.století. Praha: SPN, 1980. HEJLOVÁ, H., OPRAVILOVÁ, E., UHLÍŘOVÁ, J., BRAVENÁ, N. Nahlížení do světa dětí. Praha: UK v Praze- Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-640-6. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5. KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny. Pedagogická orientace, roč. 24, 2014, č. 4, s. 583-598. ISSN 1211-4669. MIŠURCOVÁ, V. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku v 19.a20. století. Praha: SPN, 1980.
Doporučená studijní literatura KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha: ACADEMIA, 2077. ISBN 978-80-200-1451-1. JANÍK, T. Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, roč. 23, 2013, č. 5, s.634-663. ISSN 1211-4669. HELUS, Z., BRAVENÁ, N., FRANCLOVÁ, M. Perspektivy učitelství. Praha: UK v Praze-Pedagogická fakulta, 2012. ISBN978-80-7290-596-6. HELUS, Z., SPILKOVÁ, V., ZDRAŽIL, T., RÝDL, K., KRATOCHVÍLOVÁ, J. LUKÁŠOVÁ, H. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení (filozofická východiska a pedagogické souvislosti) Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2012. ISBN 978-80-905222-0-6.
Poslední úprava: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2016)