PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Český znakový jazyk – lektorská cvičení II - ACN510016
Anglický název: Czech Sign Language - Practice 2
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Radka Nováková
Vyučující: Mgr. Radka Nováková
Prerekvizity : ACN510015
Záměnnost : ACN500217
Je prerekvizitou pro: ACN510017
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace - český znakový jazyk
Kurz Český znakový jazyk – lektorská cvičení II přímo navazuje na kurz Český znakový jazyk – lektorská cvičení I; na kurz Český znakový jazyk – lektorská cvičení II dále navazuje kurz Český znakový jazyk – lektorská cvičení III. Cílem celého čtyřsemestrálního kurzu je dosažení jazykových kompetencí studentů odpovídajících přibližně úrovni B2+/C1 dle SERRJ.

U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011.
Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (10.01.2017)
Cíl předmětu - český znakový jazyk

Zvýšení a upevnění jazykových kompetencí v ČZJ.

Poslední úprava: NOVAR8AF (11.01.2017)
Podmínky zakončení předmětu - český znakový jazyk

Zápočet: Aktivní účast na seminářích (účast min. 75%),  plnění průběžně zadávaných úkolů. Účast na min. jedné akci kulturní a jazykové minority Neslyšících (např. v klubu Neslyšících, na plese Neslyšících; ne tlumočené divadelní představení) + potvrzení o návštěvě (potvrzené organizátorem) a videozpráva o návštěvě v českém znakovém jazyce.

Zkouška:

1.     Závěrečný ústní test

2.     Vlastní 3-4minutové vyprávění na vylosované téma (studenti si ve výuce před koncem semestru vylosují téma, doma jej zpracují a videozáznam zašlou nejpozději v den konání ústní testu vyučujícímu přes youtube). Vyprávění budou následně hodnocena vyučujícím lektorem + dvěma lektory, kteří tyto studenty v aktuálním semestru neučili.

Každá část zkoušky je hodnocena max. 50 body. Celkové hodnocení je součtem bodů z obou částí. Jako úspěšná je hodnocena zkouška, v níž student získal min. 75 bodů. Výsledky zkoušky budou oznámeny nejpozději 7 kalendářních dní po konání ústního testu.

Poslední úprava: NOVAR8AF (11.01.2017)
Literatura - český znakový jazyk

Český znakový jazyk pro pedagogy českých neslyšících I., II., III. [DVD-ROM] Praha: JC Ulita, 2011. ISBN 978-80-87526-00-2.

HÁJKOVÁ, Z. Poezie v českém znakovém jazyce. Bakalářská práce. Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2010.

Horáková, R. Znaková zásoba terminologických pojmů (speciální pedagogika). [CD-ROM] Brno: Masarykova Univerzita v Brně, 2005.

HRUBÝ, J. – HRUBÁ, I. Neslyšící v dějinách. Velký ilustrovaný příběh o cestě neslyšících od vysmívání k plnému rovnoprávnému uplatnění ve společnosti. [CD-ROM] Praha: FRPSP, 2005.

Hrubý, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. díl. 2. vyd. Praha: FRPSP, 1999.

KASTNEROVÁ, E. Pražské památky v kultuře českých neslyšících a jejich pojmenování v českém znakovém jazyce.Bakalářská práce. Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2011.

LANGER, J. – PTÁČEK, V. – DVOŘÁK, K. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk 1., 2., 3., 4. [CD-ROM] Olomouc: PedF Univerzity Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0846-5.

MACUROVÁ, A. – VYSUČEK, P. Poznáváme český znakový jazyk. Klasifikátorové tvary ruky. Speciální pedagogika, roč. 15, 2005, s. 22 – 35. ISSN 1211-2720 .

MOTEJZÍKOVÁ, J. Simultánnost v českém znakovém jazyce. Diplomová práce. Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2005.

NOVÁKOVÁ, R. – TIKOVSKÁ, L. Vizualizace prostoru a klasifikátory v českém znakovém jazyce. Praktická cvičení. [DVD-ROM]. 1. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-76-5.

NOVÁKOVÁ, R. a kol. Multimediální cvičebnice pro kurz český znakový jazyk. [DVD]. Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2011.

PETŘÍČKOVÁ, J. Ikoničnost v slovní zásobě českého znakového jazyka. Bakalářská práce. Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2006.

SERVUSOVÁ, J. Kontrastivní lingvistika – český jazyk x český znakový jazyk. 1. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-07-9.

TIKOVSKÁ, L. Klasifikátory českého znakového jazyka.  Bakalářská práce. Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2006.

TUČKOVÁ, D. Deixe a prostor v českém znakovém jazyce. Bakalářská práce. Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2011.

VYSUČEK, P. Specifické znaky v českém znakovém jazyce. [DVD]. 1. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-55-0.

Základy společenské etikety pro neslyšící děti. [CD-ROM] Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2010.

 

Další literatura dle zadání vyučujícího kurzu.
Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (10.01.2017)
Sylabus - český znakový jazyk

 

V kurzu je kladen důraz na rovnoměrné zvládání recepčních a produkčních dovedností, částečně i dovedností překladatelských, a prohlubování uvědomělého užívání českého znakového jazyka, s důrazem na specifické rysy lišící znakové jazyky od jazyků mluvených. Při percepci je sledována zejména míra a přesnost porozumění, při produkci foneticko-fonologické provedení, rozsah a přiměřenost volby slovní zásoby, aplikace gramatických jevů, celková srozumitelnost a plynulost, v konverzaci pak dále komunikační pohotovost a „navázání na komunikačního partnera a situaci“. Vzhledem k poměrně vysoké úrovni svých jazykových a komunikačních kompetencí, jsou frekventanti kurzu záměrně a často konfrontováni s idiolekty různých uživatelů českého znakového jazyka a jejich prostřednictvím obecněji se sociálním (zvl. generačním) a regionálním rozrůzněním českého znakového jazyka.

 

Při práci v kurzu je pozornost průběžně zaměřena na tři základní okruhy (v nichž jsou zároveň upevňovány a prohlubovány dosud nabyté dovednosti a znalosti):

1.    Jazykové a komunikační jevy:

a)       Prostor (syntaktický, reálný…), vizualizace prostoru, deixe

b)       Simultánní konstrukce

c)       Ikoničnost

d)       Specifikátory tvaru a velikosti

e)       Klasifikátory

f)        Specifické znaky

g)       Střídání rolí

h)       Přímá řeč

 

2.    Slovní zásoba/tematické okruhy:

a)     Významné osobnosti komunity Neslyšících (u nás, ve světě, historie, současnost)

b)     Historie Neslyšících (u nás, ve světě),

c)     Sporty neslyšících,

d)     Slovní zásoba z oblastí: sport, biologie, zdravotnictví, geografie, historie

 

3.    Práce s texty (včetně překladů čeština – český znakový jazyk a obráceně, pokud to povaha textů umožňuje):

a)       Literární texty v českém znakovém jazyce

b)       Specifika výstavy textů ve znakových jazycích

c)       Anekdota ve znakových jazycích

d)       Poezie ve znakových jazycích

e)       Písně ve znakových jazycích

f)        Storytelling ve znakových jazycích

 

V maximální míře bude využíváno moderní záznamové a projekční techniky umožňující přesné zachycení a uchování vizuálně motorického znakového jazyka a jeho následnou analýzu.

Poslední úprava: Nováková Radka, Mgr. (01.02.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK