PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Teoreticko-metodologický seminář II. - YDP007
Anglický název: Theoretical - Methodological Seminar II.
Zajišťuje: Doktorský program Sociální práce (24-DSPSP)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/8, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. Walter Lorenz, M.Sc., Ph.D.
doc. Monika Bosá, Ph.D.
doc. PhDr. Zuzana Havrdová, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Zuzana Havrdová, CSc.
Prerekvizity : YDP006
Anotace -
Teoreticko-metodologický seminář II. je vypisován každoročně, vždy s upřesněním nejméně dvou plánovaných metodologických okruhů a témat, např. Terénní výzkum v sociální práci; Participativní výzkum v sociální práci; Projekty akčního výzkumu a evaluace; Kvalitativní studie v sociální oblasti; Pokročilé zpracování dat v kvantitativním výzkumu aj. Doktorandi si jej mohou zapsat opakovaně, nejméně však 1x v období 2. až 4. roku studia. Seminář je zaměřen na řešení konkrétních epistemologických a metodologických otázek vyplývajících z výzkumu doktorandů souvisejícího s disertační prací. Může probíhat paralelně v menších studijních skupinách vytvořených podle převažujícího výzkumného zájmu doktorandů. Minimálně 2x ročně se všechny paralelní skupiny setkají na společném semináři, kde budou prezentována zpracovaná témata výzkumu k dizertaci, příprava na prezentaci k SDZK, plánovaná vystoupení na konferenci aj., a podrobena kritické diskusi. Teoreticko-metodologický seminář může být ad hoc organizován i v bloku, příp. formou vícedenního výjezdního semináře či cvičného terénního výzkumu. Je-li to nutné, může výuka proběhnout i online v MS Teams.
Poslední úprava: Jeníčková Jana, Ing., Ph.D. (27.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast v diskuzích

Poslední úprava: Andělová Michaela, Bc. (23.03.2023)
Literatura

Povinná:

  • McLaughlin, Hugh, Beresford, Peter, Cameron, Colin, Casey, Helen Duffy, Joe (eds.). The Routledge handbook of service user involvement in human services research and education. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2021, s. ISBN 978-1-138-36014-3.
  • Mišovič, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2019, 292 s. ISBN 978-80-7419-285-2.
  • Novotná, Hedvika, Špaček, Ondřej, Šťovíčková, Magdaléna (eds.). Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2019, 495 s. ISBN 978-80-7571-025-3.
  • Uggerhøj, L. . Learning from each other: collaboration processes in practice research. In Nordic Social Work Research. 4 (2014): 44-57.
  • Bryman, A. . Barriers to Integrating Quantitative and Qualitative Research. In Journal of Mixed Methods Research. 1 (2007): 8-22.
  • Creswell, John W.. Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2007, 395 s. ISBN 978-1-4129-1606-6.
  • Denzin, N. K.& LINCOLN, Y. S. (eds.). vCollecting and Interpreting Qualitative Materials (3. vyd.). Los Angeles: Sage, 2007, s. ISBN 1412957575.
  • Gläser, J. & Laudel, G. . Life With and Without Coding: Two Methods for Early-Stage Data Analysis in Qualitative Research Aiming at Causal Explanations. In Forum: Qualitative Social Research. 14 (2013): -.
  • Lunde, Å.; Heggen, K. & Strand , R. . Knowledge and Power: Exploring Unproductive Interplay Between Quantitative and Qualitative Researchers. In Journal of Mixed Methods Research. 7 (2013): 197-210.
  • Mason, J. . Mixing Methods in a Qualitatively Driven Way. In Qualitative Research. 6 (2006): 9-25.
  • Maxwell, J. A. . Using Numbers in Qualitative Research. In Qualitative Inquiry. 16 (2010): 475-482.
  • Polit, D. F.; Beck, C. . Generalization in Quantitative and Qualitative Research: Myths and Strategies. In International Journal of Nursing Studies. 47 (2010): 1451-1458.
  • Řiháček, T., Čermák, I., Hytych a kol. . Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. ISBN 978-80-210-6382-2.

Poslední úprava: Andělová Michaela, Bc. (20.03.2023)
Požadavky ke zkoušce

Seminární práce (prezentace) prezentující možné využití prezentovaných teoretických a/nebo metodologických konceptů využitelná jako součást disertační práce.

Poslední úprava: Andělová Michaela, Bc. (23.03.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK