Teoreticko-metodologický seminář II. je vypisován každoročně, vždy s upřesněním nejméně dvou plánovaných
metodologických okruhů a témat, např. Terénní výzkum v sociální práci; Participativní výzkum v sociální práci;
Projekty akčního výzkumu a evaluace; Kvalitativní studie v sociální oblasti; Pokročilé zpracování dat v kvantitativním
výzkumu aj. Doktorandi si jej mohou zapsat opakovaně, nejméně však 1x v období 2. až 4. roku studia.
Seminář je zaměřen na řešení konkrétních epistemologických a metodologických otázek vyplývajících z výzkumu
doktorandů souvisejícího s disertační prací. Může probíhat paralelně v menších studijních skupinách vytvořených
podle převažujícího výzkumného zájmu doktorandů.
Minimálně 2x ročně se všechny paralelní skupiny setkají na společném semináři, kde budou prezentována
zpracovaná témata výzkumu k dizertaci, příprava na prezentaci k SDZK, plánovaná vystoupení na konferenci aj., a
podrobena kritické diskusi.
Teoreticko-metodologický seminář může být ad hoc organizován i v bloku, příp. formou vícedenního výjezdního
semináře či cvičného terénního výzkumu. Je-li to nutné, může výuka proběhnout i online v MS Teams.
Poslední úprava: Jeníčková Jana, Ing., Ph.D. (27.01.2025)
Designed as a seminar series, this course aims to extend students' knowledge on the selected methodological
issues.
The content of the course corresponds with the dissertation projects of current doctoral students.
Poslední úprava: JAJE (20.10.2016)
Podmínky zakončení předmětu
Aktivní účast v diskuzích
Poslední úprava: Andělová Michaela, Bc. (23.03.2023)
Literatura
Povinná:
McLaughlin, Hugh, Beresford, Peter, Cameron, Colin, Casey, Helen Duffy, Joe (eds.). The Routledge handbook of service user involvement in human services research and education. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2021, s. ISBN 978-1-138-36014-3.
Mišovič, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2019, 292 s. ISBN 978-80-7419-285-2.
Novotná, Hedvika, Špaček, Ondřej, Šťovíčková, Magdaléna (eds.). Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2019, 495 s. ISBN 978-80-7571-025-3.
Uggerhøj, L. . Learning from each other: collaboration processes in practice research. In Nordic Social Work Research. 4 (2014): 44-57.
Bryman, A. . Barriers to Integrating Quantitative and Qualitative Research. In Journal of Mixed Methods Research. 1 (2007): 8-22.
Creswell, John W.. Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2007, 395 s. ISBN 978-1-4129-1606-6.
Denzin, N. K.& LINCOLN, Y. S. (eds.). vCollecting and Interpreting Qualitative Materials (3. vyd.). Los Angeles: Sage, 2007, s. ISBN 1412957575.
Gläser, J. & Laudel, G. . Life With and Without Coding: Two Methods for Early-Stage Data Analysis in Qualitative Research Aiming at Causal Explanations. In Forum: Qualitative Social Research. 14 (2013): -.
Lunde, Å.; Heggen, K. & Strand , R. . Knowledge and Power: Exploring Unproductive Interplay Between Quantitative and Qualitative Researchers. In Journal of Mixed Methods Research. 7 (2013): 197-210.
Mason, J. . Mixing Methods in a Qualitatively Driven Way. In Qualitative Research. 6 (2006): 9-25.
Maxwell, J. A. . Using Numbers in Qualitative Research. In Qualitative Inquiry. 16 (2010): 475-482.
Polit, D. F.; Beck, C. . Generalization in Quantitative and Qualitative Research: Myths and Strategies. In International Journal of Nursing Studies. 47 (2010): 1451-1458.
Řiháček, T., Čermák, I., Hytych a kol. . Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. ISBN 978-80-210-6382-2.
Poslední úprava: Andělová Michaela, Bc. (20.03.2023)
Požadavky ke zkoušce
Seminární práce (prezentace) prezentující možné využití prezentovaných teoretických a/nebo metodologických konceptů využitelná jako součást disertační práce.
Poslední úprava: Andělová Michaela, Bc. (23.03.2023)