PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Teoreticko-metodologický seminář I. - YDP006
Anglický název: Theoretical - Methodological Seminar I.
Zajišťuje: Doktorský program Sociální práce (24-DSPSP)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/8, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. Monika Bosá, Ph.D.
prof. Walter Lorenz, M.Sc., Ph.D.
doc. MUDr. Iva Holmerová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Zuzana Havrdová, CSc.
Je prerekvizitou pro: YDP007
Anotace -
Teoreticko-metodologický seminář I. je realizován v prvním roce studia a zaměřuje se na specifika vědeckého tázání v oboru sociální práce. Jsou diskutovány vybrané metodologické otázky aplikovaného výzkumu v různých oblastech sociální práce a jejich teoretická východiska, a to na základě publikovaných příkladů kvalitních výzkumných studií a analýz z různých oblastí sociální práce, které studenti zpracují a diskutují spolu s učiteli. Kurz poskytuje hlubší pochopení současných teorií sociální práce z mezinárodní perspektivy jako rámce pro provádění výzkumu a interpretaci jeho výsledků, což může podpořit další rozvoj teorií sociální práce. Seminář probíhá formou individuálního studia každého z řady předepsaných a reprezentativních textů v rámci přípravy na seminář, který je veden formou skupinové diskuse (nad předloženým textem) se závěrečnou srovnávací a shrnující prezentací výsledků skupinové práce, která má poskytnout hodnotící přehled o stavu teoretizování sociální práce. Vyučující poskytuje zpětnou vazbu a doplňující informace. V závěrečné skupinové diskusi studenti zvažují možnosti využití různých konceptů a teoretických perspektiv v kontextu své disertační práce. Jednotlivá témata (teoretické koncepty) jsou vybírána a diskutována na základě nabídky vyučujícího, z níž si studenti vždy vybírají podle svých potřeb, aby rozšířili svou dosavadní orientaci. Seznam témat je studentům k dispozici nejpozději v říjnu běžného AR a minimálně čtyři z nich jsou realizována formou semináře. Na seminář budou zváni tuzemští i zahraniční odborníci, kteří zde budou prezentovat své vědecké zkušenosti a výzkumné práce z oboru a zapojí se do diskuse teoreticko-metodologických témat. Je-li to nutné, může výuka proběhnout i online v MS Teams.
Poslední úprava: Jeníčková Jana, Ing., Ph.D. (27.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast v diskuzích

Poslední úprava: Andělová Michaela, Bc. (23.03.2023)
Literatura

Povinná:

  • Adams, Robert, Dominelli, Lena Payne, Malcolm (eds.). Social work : themes, issues and critical debates. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2009, 432 s. ISBN 978-0-230-21865-9.
  • Payne, Malcolm. Modern social work theory. London ; New York ; Oxford ; New Delhi ; Sydney: Bloomsbury Academic, 2022, 568 s. ISBN 978-1-352-01108-1.
  • Payne, M. & Reith-Hall, E. (eds.). The Routledge Handbook of Social Work Theory. London: Routledge, 2021, s. ISBN .
  • Pollock, S. & Parkinson, K. (Eds.). Social Work and Society: Political and Ideological Perspectives. Bristol: Policy Press, 2020, s. ISBN .
  • McLaughlin, Hugh, Beresford, Peter, Cameron, Colin, Casey, Helen Duffy, Joe (eds.). The Routledge handbook of service user involvement in human services research and education. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2021, s. ISBN 978-1-138-36014-3.
  • Mišovič, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2019, 292 s. ISBN 978-80-7419-285-2.
  • Novotná, Hedvika, Špaček, Ondřej, Šťovíčková, Magdaléna (eds.). Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2019, 495 s. ISBN 978-80-7571-025-3.

Doporučená:

  • Beresford, P.& S. Croft. Service Users’ Knowledges and the Social Construction of Social Work. In Journal of Social Work. 3 (2001): 295-316.
  • Lorenz, W.. Is History Repeating Itself? Reinventing Social Work’s Role in Ensuring Social Solidarity Under Cond. In Harrikari, T., Rauhala, P.-L., & Virokannas, E. (Eds.). . Social Change and Social Work: The Changing Societal Conditions of Social Work in Time and Place . London: Routledge, 2014, s. -. ISBN 9781315609423..
  • Matoušek, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008, 271 s. ISBN 978-80-7367-368-0.
  • Pierson, J.. Understanding Social Work. History and Context. New York: Open University Press, 2011, s. ISBN 978-033523795-1.
  • Thompson, Neil, Stepney, Paul (eds.). Social work theory and methods : the essentials. New York: Routledge, 2018, 251 s. ISBN 978-1-138-62976-9.
  • Bryman, A.. Barriers to Integrating Quantitative and Qualitative Research. In Journal of Mixed Methods Research,. 1 (2007): 8-22.
  • Creswell, John W.. Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2007, 395 s. ISBN 978-1-4129-1606-6.
  • Denzin, Norman K. Lincoln, Yvonna S. (eds.). Collecting and interpreting qualitative materials. Los Angeles: Sage Publications, 2008, 701 s. ISBN 9781412957571.
  • Gläser, J. & Laudel, G. . Life With and Without Coding: Two Methods for Early-Stage Data Analysis in Qualitative Research Aiming at Causal Explanations. . In Forum: Qualitative Social Research. 14 (2013): -.
  • Lunde, Å.; Heggen, K. & Strand , R. . Knowledge and Power: Exploring Unproductive Interplay Between Quantitative and Qualitative Researchers. In Journal of Mixed Methods Research. 7 (2013): 197-210.
  • Mason, J. . Mixing Methods in a Qualitatively Driven Way. . In Qualitative Research. 6 (2006): 9-25.
  • Maxwell, J. A. . Using Numbers in Qualitative Research. In Qualitative Inquiry. 16 (2010): 475-482.
  • Polit, D. F.; Beck, C. . Generalization in Quantitative and Qualitative Research: Myths and Strategies. In International Journal of Nursing Studies. 47 (2010): 1451-1458.
  • Řiháček, T., Čermák, I., Hytych a kol. . Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. ISBN 978-80-210-6382-2.
  • Uggerhøj, L. . Learning from each other: collaboration processes in practice research. In Nordic Social Work Research . 4 (2014): 44-57.

Poslední úprava: Andělová Michaela, Bc. (20.03.2023)
Požadavky ke zkoušce

Seminární práce (prezentace) prezentující možné využití prezentovaných teoretických a/nebo metodologických konceptů využitelná jako součást disertační práce.

Poslední úprava: Andělová Michaela, Bc. (23.03.2023)
Sylabus

Povinná: ADAMS, ROBERT, DOMINELLI, LENA PAYNE, MALCOLM (EDS.). Social work : themes, issues and critical debates. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2009, 432 s. ISBN 978-0-230-21865-9. PAYNE, MALCOLM. Modern social work theory. London; New York ; Oxford ; New Delhi ; Sydney: Bloomsbury Academic, 2022, 568 s. ISBN 978-1-352-01108-1. PAYNE, M. & REITH-HALL, E. (EDS.). The Routledge Handbook of Social Work Theory. London: Routledge, 2021, s. ISBN 0367783843. POLLOCK, S. & PARKINSON, K. (EDS.). Social Work and Society: Political and Ideological Perspectives. Bristol: Policy Press, 2020, s. ISBN . 978-1447344704 MCLAUGHLIN, HUGH, BERESFORD, PETER, CAMERON, COLIN, CASEY, HELEN DUFFY, JOE (EDS.). The Routledge handbook of service user involvement in human services research and education. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2021, s. ISBN 978-1-138-36014-3. MIŠOVIČ, JÁN. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2019, 292 s. ISBN 978-80-7419-285-2. NOVOTNÁ, HEDVIKA, ŠPAČEK, ONDŘEJ, ŠŤOVÍČKOVÁ, MAGDALÉNA (EDS.). Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2019, 495 s. ISBN 978-80-7571-025-3. Doporučená: BERESFORD, P.& S. CROFT. Service Users’ Knowledges and the Social Construction of Social Work. In Journal of Social Work. 3 (2001): 295-316. LORENZ, W.. Is History Repeating Itself? Reinventing Social Work’s Role in Ensuring Social Solidarity Under Cond. In HARRIKARI, T., RAUHALA, P.-L., & VIROKANNAS, E. (EDS.). . Social Change and Social Work: The Changing Societal Conditions of Social Work in Time and Place. London: Routledge, 2014, s. -. ISBN 9781315609423.. MATOUŠEK, OLDŘICH. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008, 271 s. ISBN 978-80-7367-368-0. PIERSON, J.. Understanding Social Work. History and Context. New York: Open University Press, 2011, ISBN 978-033523795-1. THOMPSON, NEIL, STEPNEY, PAUL (EDS.). Social work theory and methods : the essentials. New York: Routledge, 2018, 251 s. ISBN 978-1-138-62976-9. BRYMAN, A.. Barriers to Integrating Quantitative and Qualitative Research. In Journal of Mixed Methods Research,. 1 (2007): 8-22. CRESWELL, JOHN W.. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2007, 395 s. ISBN 978-1-4129-1606-6. DENZIN, NORMAN K. LINCOLN, YVONNA S. (EDS.). Collecting and interpreting qualitative materials. Los Angeles: Sage Publications, 2008, 701 s. ISBN 9781412957571. GLÄSER, J. & LAUDEL, G. . Life With and Without Coding: Two Methods for Early-Stage Data Analysis in Qualitative Research Aiming at Causal Explanations. . In Forum: Qualitative Social Research. 14 (2013):

Poslední úprava: Jeníčková Jana, Ing., Ph.D. (27.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK