|
|
|
||
Cílem předmětu je, aby absolvent byl seznámen s didaktikou českého jazyka a didaktikou české literatury jako vědeckými disciplínami, získal bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, aktuální didaktické směry, adekvátně volit cíle vyučování, samostatně a poučeně vybírat oborové obsahy a vyučovací metody.
1. Český jazyk a literatura jako unitární předmět. Teorie předmětu.
2. Historický základ oboru
3. Současnost - kurikulární materiály, učebnice, legislativní rámce
4. Český jazyk - postavení na ZŠ a SŠ, obsahové pojetí vyučovacího předmětu, vztah oboru a jeho didaktiky
5. Komunikace, jazyková kompetence, interdisciplinarita, cíle vyučovacího předmětu
6. Český jazyk - metody výuky českého jazyka na ZŠ a SŠ, tradiční versus inovativní pojetí
7. Možnosti integrace složek vyučovacího předmětu (jazyk a literatura), aktuální problémy didaktiky
8. Čítanky a učebnice na SŠ/ 2. stupeň ZŠ,
9. Formativní hodnocení v literární výchově,
10. Moderace nad výkony žáků (práce s autentickými výkony žáků, s videoukázkami),
11. Státní maturitní zkouška a její důsledky pro výuku českého jazyka a literatury
12. Literární historie - srovnání pojetí její výuky na ZŠ a SŠ,
13. Poezie - výzkumy její recepce u žáků na 2. stupni ZŠ a na SŠ, tvořívá recepce poezie na 2. stupni ZŠ a na SŠ.
Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
- Studující o Vhodně didakticky transformuje oborové učivo (ontodidaktická transformace) i s ohledem na obsah výuky (psychodidaktická transformace) a žáka (kognitivní transformace) o vystihne didaktický potenciál komunikátu/ uměleckého textu o orientuje se v tématech, problémech a výzkumech oborové didaktiky českého jazyka a literatury o charakterizuje cíle výuky literární výchovy a literární komunikace, rozvíjí klíčové kompetence a vhodně ve výuce realizuje mezipředmětové vztahy; formuluje nosné cíle (znalostní, dovednostní, postojové) a odpovídající důkazy o naučení o plánuje výukové jednotky českého jazyka a literatury konstruktivistickým způsobem o aplikuje škálu výukových metod a organizačních forem s ohledem na cíle učení a fáze výuky o plánuje smysluplně integrované vyučovací jednotky propojující části vzdělávacího oboru českého jazyka a literatury Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Zápočet: 1) Aktivní účast na seminářích (povolena je jedna neomluvená absence). 2) Průběžné plnění úkolů, které budou zadávány v semináři 3) Mikrovýstup - prezentace přípravy na hodinu Zápočet - prakticky orientovaný test, který prověří základní znalosti a dovednosti
Ke zkoušce se smí přihlásit pouze student, který všechny uvedené podmínky.
Zkouška: příprava a obhajoba integrované výukové lekce (bližší informace na 1. semináři)
Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Ke studiu povinná: Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN , 1998. Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994. Hájková, E. a kol. Čeština ve škole 21. století I-IV. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012-. Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha : H&H, 1993. Novotná, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha: JČMF, 2006. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005. Šmejkalová, M., Slavík, J. K pojetí didaktiky českého jazyka jako vědecké disciplíny. Studie z aplikované lingvistiky 7/1. 2015, s. 111–120. Šmejkalová, M. Didaktika českého jazyka. In Stuchlíková, I. a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova Universita, 2015, s. 17–40. Šmejkalová, M., Chvál, M. Řešení úloh z morfologie češtiny žáky 4.–9. ročníku základních škol. Studia Paedagogica. 25/1, 2020, s. 127-154. Šmejkalová, M. Teorie didaktických situací - nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie, roč.4, číslo 1, 2012. Štěpáník a kol.: Školní výpravy do krajiny češtiny. Didaktika českého jazyka pro základní školy. Praha : Fraus, 2020. Štěpáník, S.; Šmejkalová, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017. Štěpáník, S. (2019). O nutnosti obsahově zaměřeného přístupu v didaktice češtiny. Didaktické studie, 11(1), 13–25. Štěpáník, S. (2018/2019). Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura, 69(5), 214–223. Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994. www.rvp.cz
Učebnice ČJ pro SŠ a 2. stupeň ZŠ
odborné časopisy - např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Naše řeč ad.
doporučená: Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1997. Grecmanová, H.; Novotný, P.; Urbanovská, E.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany, 1992. Kalhous, Z.; Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. Maňák, J.: Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. Maňák, J.; Švec, V.: Výukové metody. Brno : Paido, 2003. Průcha, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha : Portál, 1997.
doporučená (didaktika literární výchovy): ■ Beach, Richard et al. Teaching Literature to Adolescents. New York: Routledge, 2011. ■ Bruns, Cristina Vischer. Why literature?: the value of literary reading and what it means for teaching. New York: Continuum, 2011. ■ Čtenářství, jeho význam a podpora Výzkum, teorie a praxe v České republice a Spolkové republice Německo. Praha: SKIP 2008. [online]. Dostupný z WWW: <http://www.skipcr.cz/dokumenty/ctenarstvi.pdf> ■ Foster, Thomas C. Jak číst romány jako profesor. Brno: Host, 2014. ■ Foster, Thomas C. Jak číst literaturu jako profesor: zábavný průvodce ke čtení mezi řádky. Brno: Host, 2016. ■ Hausenblas, Ondřej. „Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ“. Kritické listy 24, 2006, s. 40–44. ■ Hník, Ondřej. „Školní literární kánon“. Český jazyk a literatura 66, 2015/2016, č. 5, s. 234–241. ■ Hník, Ondřej.Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014. ■ Hník, Ondřej. K problému kvantity poznatků v literární výchově. Český jazyk a literatura 67, 2016/2017, č. 3, s. 83–87. ■ Chaloupka, Otakar.Interaktivita čtenářství. Český jazyk a literatura 63, 2012/2013, č 2, s. 57–61. ■ Klumparová, Štěpánka. „Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: Narativní transformace a jejich didaktický potenciál“. In Slavík, Jan et al.: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013, s. 321–344. ■ Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka> ■ KOŠŤÁLOVÁ,H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy [online] roč. 2002, č. 6. ■ Kramplová, I. a kol. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha: ÚIV, 2002. ISBN 80-211-0416-3. [online] [cit. 2009-26-10]. Dostupné z www. <http://www.uiv.cz/clanek/535/1608>. ■ KRAMPLOVÁ, I.: Zakroužkuj- vyber - zdůvodni – hodnocení čtenářských úloh PISA 2009. Praha: ÚIV 2011. [online] Portál ÚIV [cit. 2011-11-09]. Dostupné z www: <http://www.uiv.cz/clanek/205/2109> ■ LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, s.r.o. 2004. ■ Lederbuchová, Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010. ■ MANGUEL,A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2007. ISBN 978-80-7294-231-2. ■ Moldanová, Dobrava. „Proč a jak studovat dějiny (české) literatury“. Český jazyk a literatura 51, 2000/2001, č.5–6, s. 141–146. ■ Moldanová, Dobrava. „Víme, proč učit literaturu?“ Český jazyk a literatura 56, 2005/2006, č. 2, s. 53–55. ■ Nezkusil, Vladimír.Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. ■ PENNAC, D. Jako román. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1140-2. ■ PISA Koncepční rámec čtenářské gramotnosti. Praha: ČŠI. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <https://1url.cz/Dz4UO> ■ POLÁKOVÁ, I., BĚLINOVÁ E., INGROVÁ, A. S knihou po škole: školní čtenářské kluby. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-905807-0-1. [online] [cit. 2020-13-09]. <https://1url.cz/tz4UY> ■ PRÁZOVA, I. České děti a mládež jako čtenáři 2017. Brno: Host, 2018. ■ PRÁZOVA, I. České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2014. ■ ŠAFRÁNKOVÁ, K. a kol. Metodika čtenářství. Praha2012. (materiál vzniklý v rámci projektu Jak efektivně vyučovat průřezová témata a zároveň rozvíjet čtenářství.) [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: ■ ŠAFRÁNKOVÁ, K. Záznamy o četbě, které se osvědčily. Kritické listy [online] roč. 2006, č. 24, s. 16-18. ■ ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Sborník pozoruhodných textů. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2372/Sbornik_pozoruhodnych_textu> ■ ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: ■ Trávníček, Jiří. Česká čtenářská republika: generace, fenomény, životopisy. Brno: Host, 2017. ■ Trávníček, Jiří. Rodina, škola, knihovna: náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje (2018). První vydání. Brno: Host, 2019. ■ VALA, J. Didaktika literatury. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex, 2017. Dostupné z WWW: <http://kcjl2.upol.cz/vala/ndkl/oporandkl.pdf> ■ VALA, J. Komenského spisy jako četba žáků základní školy? Pedagogika, 67(3), 279–294. ■ VALA, J., FIC, I. Poezie a mladí čtenáři (výzkum recepce konkrétních básní). Olomouc: Hanex, 2012. ■ VĚŘÍŠOVÁ, I. a kol. Kudy vede cesta ke čtenáři? (Rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni ZŠ). Praha 2007 [online]. Dostupný z WWW: <https://1url.cz/qMZZr>. ISBN 978-80-254-0669-4. ■ Wolfová, Maryanne. Čtenáři, vrať se. Brno: Host, 2020.
■ Portály zabývající se čtením a čtenářskou gramotností a zásadní školské dokumenty: ■ International Reading Asociation.[online][cit. 2020-05-10]. Dostupné z www: ■ Kritická gramotnost [online][cit. 2020-05-10]. Dostupné z www: <https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/pedagogicke-inspirace/casopis> ■ Metodický portál RVP [online][cit. 2020-05-10]. Dostupné z www: <http://rvp.cz> ■ RVP pro ZV [online][cit. 2020-05-10]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-zv> ■ RVP pro gymnázia[online][cit. 2020-05-10]. Dostupné z www: <http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-g> ■ Kritické listy [online] [cit. 2021-06-21]. Dostupné z www:
Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
|
||
Studující: - charakterizuje cíle výuky předmětu český jazyk a literatura a možná pojetí výuky - formuluje cíle literární výchovy, slohové a komunikační výchovy a jazykové výchovy týkající se konkrétních výstupů a učiva RVP - formuluje cíle pro konrétní výukovou jednotku v předmětu český jazyk a literatura - formuluje srozumitelné zadání pro žáky, které jim umožní naplnit výukové cíle - využívá při přípravě na výuku i při výuce žákovské prekoncepty (miskoncepty) - orientuje se v kurikulárních dokumentech a relevantních odborných zdrojích a dokáže je vhodně využít pro výuku - realizuje didaktickou transformaci učiva - využívá při přípravě na výuku i při výuce žákovské prekoncepty (miskoncepty) - didakticky zprostředkovává vybrané učivo (metodická analýza učiva) - využívá ve výuce efektivně digitální (multimediální a interaktivní) prostředky - pracuje při výuce svého předmětu individuálně nebo týmově s heterogenní skupinou žáků a diferencovaně podporovat učení žáků podle jejich individuálních potřeb (včetně žáků se SVP) - připravuje, realizuje a reflektuje výuku daného předmětu, včetně využití Rámce digitálních kompetencí učitele - využije při výuce i přípravě na ni metodických postupů pro utváření specifických znalostí a dovedností daného předmětu - realizuje výuku českého jazyka a literatury, která podporuje formativní hodnocení - rozlišuje jednotlivé aspekty čtenářské gramotnosti, orientuje se v jednotlivých čtenářských strategiích a volí vhodné postupy pro jejich rozvoj - uvede podoby a funkce dílny čtení, navrhne úvodní minilekci a zadání do dílny čtení - formuluje a u žáků facilituje interpretační otázky - formuluje literárněteoretické učivo ve formě interpretačních dovedností - uvede hlavní stereotypy a překážky při interpretaci poezie (lyriky), navrhne metodický postup práce s básní - uvede alespoň tři vhodné metody do jednotlivých částí třífázového modelu učení a reflektuje využití těchto metod s ohledem na výukové cíle (podvojný deník, myšlenková mapa, argumentační esej, Vennovy diagramy atd.) - navrhne výukovou jednotku integrující alespoň dvě části vzdělávacího oboru český jazyk a literatura - realizuje výuku literatury, která podporuje formativní hodnocení - podporuje motivaci k četbě literatury a ke čtenářství literatury jako celoživotní a vysoce hodnotné kulturní činnosti
Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|