|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
![]() |
Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg | Kateřina Esserová, DiS. |
|
||
Tento kurz navazuje na Základy didaktiky literatury z 2. ročníku bakalářského studia a na Integrovanou didaktiku českého jazyka a literatury ze zimního semestru 1. ročníku navazujícího magisterského studia. Kurz dále prohlubuje dovednosti nabyté v těchto kurzech (formulace cílů, reflexe didaktického potenciálu textu, konstruktivistická výuka a jednotlivé fáze evokace, uvědomění a reflexe, čtenářské strategie, znalost RVP apod.). Věnuje se především problematice literárního vzdělávání na střední škole. Kurz navazuje na dříve osvojené literárněvědné znalosti a dovednosti, které představují vlastní obsah literárního vzdělávání (zde vycházíme z dílčích kompetencí vymezených první oblastí kompetenčního rámce, která se soustředí na vyučovaný obor a jeho zprostředkování žákům). Těžiště kurzu leží v didaktickém zprostředkování obsahu, především prostřednictvím formulace a možností rozvoje interpretačních dovedností na příkladech konkrétních literárních textů, reflexe jejich didaktického potenciálu, formulace cílů a plánování podnětných literárních lekcí (plánování, reflexe a vedení výuky). Do popředí zájmu se dostanou vybraná díla českého i světového kánonu, zvláštní pozornost budeme věnovat výuce poezie, literární historie, žánrů a uměleckých směrů. Rovněž budou představeny další metody literárního vzdělávání a také bude věnován prostor problematice hodnocení (např. problematice hodnocení interpretačního výkonu studenta).
Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Studující: · vystihne didaktický potenciál uměleckého textu a navrhne nosné a podnětné cíle výuky · orientuje se v tématech, problémech a výzkumech didaktiky literatury · cíle výuky nastavuje na základě znalostí oboru a způsobů jeho zprostředkování, charakterizuje cíle výuky literatury, rozvíjí klíčové kompetence a vhodně ve výuce realizuje mezipředmětové vztahy; formuluje nosné cíle (znalostní, dovednostní, postojové) a odpovídající důkazy o naučení · plánuje výukové jednotky literatury konstruktivistickým způsobem s naplněním smyslu jednotlivých fází výuky · aplikuje škálu výukových metod a organizačních forem s ohledem na cíle učení a fáze výuky · orientuje se ve vztahu vyučovaných oborů a kurikula na různých stupních vzdělávání. · cíle nastavuje tak, aby vedly k naplnění očekávaných výstupů a rozvoji klíčových kompetencí a gramotností v souladu s ŠVP/RVP, zařazuje také cíle průřezových témat · srozumitelně a fakticky správně zprostředkuje obsah vyučovaných oborů žákům a žákyním na příslušném stupni vzdělávání v souladu s jejich vzdělávacími potřebami, tj. obsah didakticky transformuji · v rámci didaktické transformace efektivně vytváří příležitosti pro učení a využívá vhodné vyučovací metody a prostředky pro učení, např. učební úlohy, situace, modely a modelové příklady, a informační zdroje, včetně digitálních · zprostředkuje žákům a žákyním souvislosti mezi oborovou teorií, reálnými jevy a životní praxí, včetně aktuálního dění · vyučovaný obor zprostředkovává jako otevřený a stále se vyvíjející, a jako provázaný s dalšími obory; ne jako uzavřený a izolovaný soubor vědění · reflektuje vlastní interpretační dovednosti a dokáže formulovat cíle výuky v podobě dílčích interpretačních dovedností a vybrat k jejich rozvoji odpovídající literární text Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Časové zatížení studenta: Přímá výuka: 36 h (12 h. přednáška +24 h. seminář) Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 60 min. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu cvičení: 60 min. Samostudium literatury (za semestr): 12 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 14 hodina Plnění průběžných úkolů (za semestr): 12 hodin Plnění předmětu Příprava na zkoušku a zkouška: 25 hodin Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Student průběžně plní dílčí seminární úkoly (na každý seminář vyjma ten úvodní je formulován dílčí úkol). Předmět je zakončený ústní zkouškou, během níž bude student představovat a obhajovat dvě výukové přípravy pro střední školu. Přípravy student přinese v jedné vytištěné kopii pro vyučujícího. Výběr a zadání knih, na jejichž základě budou přípravy vytvářeny, proběhne v semináři. - 1) Příprava k básnické sbírce (vybrané básni/básním); může se pochopitelně jednat i o básnickou skladbu nebo její část
- 2) Příprava založená na vybrané knize pro SŠ zaměřená na rozvoj interpretačních dovedností
Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Doporučená literatura * Fišer, Z. a kol. (2012). Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z WWW: https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/873 * Hrdina, M. (2019/2020). K otázce terminologie dějin literatury ve školní literární výchově. Český jazyk a literatura, 70(3), 112–115. * Jindráček, V. (2024). Jak se učí poezie: výzkum literární výchovy v české škole. Brno: Host. * Kožmín, Z. (2005). Interpretace básní. Brno: Masarykova univerzita. * Klumparová, Š., & Poláková, I. Magie vypravěče. (2017). In Slavík, J. et al. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (95–118). Brno: Masarykova univerzita. * Nezkusil, V. (2004). Nástin didaktiky literární výchovy: (čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií): z praxe pro praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. * Radváková, V. (2015). Práce s textem na střední škole. Orbis Scholae, 9(3), 87–109. * Veselková, H., Vala, J., Finsterlová, J. (2022). V říši poezie aneb Jak číst s žáky poezii. Praha: NPI. [online]. URL: https://www.projektsypo.cz/dokumenty/MP_-_V_risi_poezie_aneb_Jak_cist_s_zaky_poezii_final.pdf * Vojtíšek, O. (2019). Metodologické vlivy v současných didaktických interpretacích na střední škole. Slovo a smysl, 16 (31), s. 209–224. * Vojtíšek, O. (2021/2022). Literární kánon z maturitní perspektivy. Český jazyk a literatura, 72 (5), 226–231. * Vojtíšek, O. (2022). Aplikace konceptu „interpretačních dovedností“ do středoškolské výuky literatury. Didaktické studie, 14(1), 92–108. * Vojtíšek, O. (2023). Cestami textem: Didaktická interpretace a interpretační úlohy ve středoškolské výuce literatury. Dizertační práce, vedoucí Králíková, Andrea. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistiky, 2023. Dostupné z WWW: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/188344
Rozšiřující literatura * Boudová, S., Janotová, U., Basl, J., Andrys, O., Zatloukal, T., & Pražáková, D. (2021). Čtenářství ve 21. století: sekundární analýza PISA 2018. Praha: Česká školní inspekce. * Brčáková, V. (2019). Uplatnění konstruktivismu při práci s uměleckým textem. In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině I (49–67). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. * Česká školní inspekce (2019a). Mezinárodní šetření PISA 2018. Koncepční rámec hodnocení čtenářské gramotnosti. Česká školní inspekce: Praha. * Česká školní inspekce (2019b). Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018 [online]. Česká školní inspekce: Praha. Tematická zpráva. * Čihák, J., & Ibrahim, R. (2009–2010). Nebaví nás číst … obsahy …. Český jazyk a literatura, 60(5), 233–237. * Dvořák, K. (2000/2001). Jazyková stránka literárního textu jako součást interpretace. Český jazyk a literatura, 51(5-6), 123–131. * Fibiger, M., & Hádková, M. (2011). Nové úkoly didaktiky mateřského jazyka a literatury (se zaměřením na gymnázia). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta. * Franta, D. (2019). Modelování integrované výuky předmětu český jazyk a literatura. In Čechová, M. & Spěváčková, M. (Eds.) Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině I (112–129). Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. * Hník, O. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum. * Hník, O. (2015). Didaktiky literatury: Od polemických diskursů po formování samostatného oboru. In Stuchlíková, I., Janík, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (41–65). Brno: Masarykova univerzita. * Hník, O. (2015/2016). Školní literární kánon. Český jazyk a literatura, 66(5), 234–241. * Hník, O. (2016/2017). K problému kvantity poznatků v literární výchově. Český jazyk a literatura, 67(2), 83–87. * Hník, O., & Jindráček, V. (2020/2021). Literární výchova v české škole po 130 letech polemických diskusí. Český jazyk a literatura, 71(1), 1–9. * Hoffmann, B. (2012/2013). O interpretaci literárního uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 63(1), 12–19. * Holý, J. (2011/2012). Lesk a bída příruček k české literatuře. Český jazyk a literatura, 62(4), 164–172. * Chaloupka, O. (2012/2013). Interaktivita čtenářství. Český jazyk a literatura, 63(2), 57–61. * Chaloupka, O. (2013/2014). Prostor mezi literární faktografií a literární zážitkovostí. Český jazyk a literatura, 64(3), 135–141. * Chejnová, P. (2014). Povinná školní četba. In Filologické studie 2014. Canon. Otázky kánonu v literatuře a vzdělávání (41–48). Praha: Karolinum. * Janoušek, P. (2012). Černá kočka, aneb, Subjekt znalce v myšlení o literatuře a jeho komunikační strategie. Praha: Academia. * Jindráček, V. (2018). Literární výchova v období kurikulární reformy: rekapitulace vzdělávacích koncepcí, kvalita výuky a její výzkum. Paidagogos, 1-2, 42–80. * Jindráček, V. et al. (2011). Dětská pojetí uměleckého textu jako východiska školní interpretace. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta. * Jindráček, V., Škoda, J., & Doulík, P. (2015). Prvky konstruktivismu v oborové didaktice literární výchovy – obsahová analýza. e-Pedagogium, 15(1), 72-89. Dostupné z: doi:10.5507/epd.2015.007 * Klumparová, Š. (2013). Tvořivé přístupy k narativu v didaktice literatury: Narativní transformace a jejich didaktický potenciál. In J. Slavík et al. Tvorba jako způsob poznávání (321–344.). Praha: Karolinum. * Klumparová, Š. (2014). Didaktický potenciál textu a jeho využití při plánování výuky hodin literatury. Jazyk - literatura - komuikace, (2). Online. Dostupné z: http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-2-2014 * Kolár et. al. (2010). Interpretace textů: (nejen) ke státní maturitě. Praha: Akropolis. * Komárek, K. (2016/2017). Jaroslav Durych v čítankách a učebnicích. Český jazyk a literatura, 67(3), 122–127. * Komberec, F. (2018). Co už tu zbývá z Karla Čapka?: nad autorovým dílem v kontextu středoškolského vzdělávání. Praha: Cherm. * Kostečka, J. (2011/2012). Interpretace a misinterpretace uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 62(5), 232–236. * Koubek, P. (2019). Podkladová studie: Literární výchova a literární komunikace. NÚV: Praha. Dostupné z: https://www.npi.cz/images/podkladov%C3%A1_studie/literarni_vychova.pdf * Lederbuchová, L. (2002/2003). Literatura, učivo a didaktická interpretace uměleckého textu. Český jazyk a literatura, 53(2), 68–75. * Lederbuchová, L. (2013/2014). Právo na originalitu, na omyl, na kultivovanost: Ještě k interpretaci uměleckého textu ve škole. Český jazyk a literatura, 64(4), 191–195. * Lederbuchová, L. (2015/2016). O poznávání uměleckého jazyka. Český jazyk a literatura, 66(4), 169–175. * Mašát, M. (2019/2020). Výuka literární výchovy v kontextu současné oborové didaktiky literatury. Český jazyk a literatura, 70(4), 162–168. * Moldanová, D. (2005/2006). Víme, proč učit literaturu? Český jazyk a literatura, 56(2), 53–55. * Moldanová, D. (2011) Nesoustavné úvahy o výuce (české) literatury. Pedagogická orientace, 21(2), 240–243. * Mrázová, M. (2014/2015). Shakespeare na střední škole. Český jazyk a literatura, 65(1), 29–34. * Newton, K. M. (2008). Jak interpretovat text: kritický úvod do teorie a praxe literární interpretace. Olomouc: Periplum. * Nezkusil, V. (2003/2004). Proč vlastně na gymnáziu učíme literaturu. Český jazyk a literatura, 54(3), 105–111. * Nezkusil, V. (2000/2001). Ještě k interpretaci uměleckých textů. Český jazyk a literatura, 58(2), 70–72. * Pánková, V. (2021/2022). Český psychologický román v učitelově přípravě na výuku. Český jazyk a literatura, 72(4), 167–174. * Peterka, J. (2018). Svědectví studentů o literatuře na středních školách. Český jazyk a literatura, 68(5), 215–222. * Radváková, V. (2012). Interpretace textu na gymnáziu (Disertační práce). Plzeň: ZČU. * Řeřichová,V. et al. (2016). Úroveň čtenářských strategií patnáctiletých žáků na konci základního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého. * Slavík, J. et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum. * Šafránková, K. a kol. (2017). Dílna čtení: principy a zkušenosti z programu RWCT. Dobříš: Kritické myšlení, z.s. * Šalamounová, Z. (2017). Když je práce s uměleckým textem v literární výchově víc než jen povídání. In Slavík, J. et al. (79–94). Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita. * Šebesta, K., & Hedin, T. (2019). Čtenářská gramotnost a umění číst. Český jazyk a literatura, 70(1), 20–25. * Šeďová, K., & Šalamounová, Z. (2016). Dialogické vyučování jako realizace produktivní kultury vyučování a učení v literární výchově: jak iniciovat a udržet změnu. Orbis scholae, 10(2), 47−69. * Špaček, O. (2020). Kulturní kapitál a maturitní zkouška: analýza školních seznamů literárních děl. Orbis scholae, 14 (3), 55−71. * Štěpáník, S. (2018). Vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury na vyučování ve výpovědích učitelů. Pedagogická orientace, 28(3), 435–471. * Tomášek, M. (2019/2020). Devatero učebnicových cest k impresionismu a polský přídavek jako inspirace. Český jazyk a literatura, 70(4), 184–192. * Vala, J. (2010). Poezie z pohledu adolescentních čtenářů. (K výsledkům jednoho výzkumu). Česká literatura, 58(3), 345 – 368. * Vala, J. (2013). Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. * Vala, J., & Fic, I. (2012/2013). Báseň J. H. Krchovského v recepci mladých čtenářů. Český jazyk a literatura, 63(5), 209–215. * Vala, J., & Sladová, J. (2013/2014). Vliv vyučovacích metod na vztah studentů k poezii. Český jazyk a literatura, 64(1), 26–33. * Veselková, H., Vala, J., & Finsterlová, J. (2022). V říši poezie aneb Jak číst s žáky poezii. Praha: NPI ČR. Dostupné z WWW: https://www.projektsypo.cz/dokumenty/MP_-_V_risi_poezie_aneb_Jak_cist_s_zaky_poezii_final.pdf * Vočková, P., & Vala, J. (2021–2022). Tvůrčí psaní jako součást literární výchovy na středních odborných školách. Český jazyk a literatura, 72(1), 25–31. * Zítková, J. (2016). Didaktická interpretace uměleckého textu v praxi a teorii – jednota jedinečného a obecného. In J. Vala & J. Kusá (Eds.). Text jako učební úloha: teorie - výzkum - aplikace (s. 7–21). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. * Zítková, J. (2017a). Proměny cílů výuky literatury v historickém průhledu. Jazyk - literatura - komunikace, 5(2), 43–5. * Zítková, J. (2018b). Systém literárněvýchovných metod - zbytečné teoretizování nebo potřeba? Jazyk - literatura - komunikace, (1), 59–66. Online, dostupné z: * Zítková, J. (2020). Teorie výuky literatury v historické perspektivě. Brno: Masarykova univerzita. Česká knižnice - Pro školy: https://www.kniznice.cz/pro-skoly Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od roku 2017/2018: https://maturita.cermat.cz/files/files/katalog-pozadavku/katalog-pozadavku-2018-CJL.pdf Rámcově vzdělávací program pro gymnázia/ pro střední odborné vzdělávání: https://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/ramcove-vzdelavaci-programy
Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (23.02.2025)
|
|
||
Přednášky 1) Kontext středoškolské výuky literatury 2) Interpretace 3) Narativ 4) Literární historie Semináře 1) Kontext literárního vzdělávání na SŠ; vybrané metody práce s básnickým textem, interpretace poezie 2) Interpretační dovednosti 3) Interpretace prózy 4) Žánry a literární směry 5) Vybrané kanonické dílo české literatury ve výuce 6) Vybrané kanonické dílo světové literatury ve výuce 7) Vybrané naukové téma a možnosti jeho výuky 8) Tvorba a tvůrčí psaní ve výuce literatury ** Sylabus byl inovován v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", * registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093. Kurz je součástí vzdělávacího modulu pro rozvoj * kompetencí studentů v oblasti evaluace a autoevaluace. 0) Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (07.02.2024)
|
|
||
Pro studenty prezenčního studia i pro kombinované studium: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12572 Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (01.02.2022)
|
|
||
Studující: Studující: - charakterizuje a formuluje cíle výuky literatury na střední škole týkající se konkrétních výstupů a učiva RVP - formuluje cíle pro konkrétní výukovou jednotku v předmětu český jazyk a literatura - formuluje srozumitelné zadání pro žáky, které jim umožní naplnit výukové cíle - využívá při přípravě na výuku i při výuce žákovské prekoncepty (miskoncepty) - orientuje se v kurikulárních dokumentech a relevantních odborných zdrojích a dokáže je vhodně využít pro výuku - realizuje didaktickou transformaci učiva - didakticky zprostředkovává vybrané učivo (metodická analýza učiva) - využije při výuce i přípravě na ni metodických postupů pro utváření specifických znalostí a dovedností daného předmětu - realizuje výuku literatury, která zahrnuje formativní hodnocení - formuluje a u žáků facilituje interpretační otázky - formuluje literárněteoretické učivo ve formě interpretačních dovedností - podporuje motivaci k četbě literatury jako celoživotní a vysoce hodnotné kulturní činnosti - navrhne literární lekci ke kanonickým textům české i světové literatury Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|