|
|
|
||
Obsahem kurzu jsou základní témata z didaktiky biologie, geologie a environmentalistiky se zaměřením na výuku biologie, geologie a environmentální výchovy na základních a středních školách. Po absolvování kurzu by se měl studující orientovat ve školských dokumentech platných v ČR, ve formách a metodách vhodných pro výuku jednotlivých témat z uvedených oborů včetně didaktických zásad. Absolvent by měl znát učebnice přírodopisu, biologie a geologie dostupné v ČR a vyjmenovat hlavní kritéria výběru učebnic, měl by být schopen zvolit vhodný materiál a učební pomůcky pro výuku konkrétního tématu, vypracovat písemnou přípravu na hodinu, znát způsoby kontroly výsledků výuky, vytvořit didaktický test a navrhnout jeho klasifikaci. Měl by vysvětlit způsob organizace maturitní zkoušky z biologie. Měl by znát možnosti zapojení žáků ZŠ a SŠ do různých forem zájmové odborné činnosti. Měl by být schopen komplexně naplánovat výuku na dané téma pro cílovou skupinu žáků nebo studentů.
Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Studující: · se orientuje ve školských dokumentech platných v ČR. · uvede a popíše formy a metody vhodné pro výuku jednotlivých témat z přírodopisu a biologie včetně didaktických zásad. · se orientuje v nabídce učebnic přírodopisu, biologie a geologie dostupných v ČR a vyjmenuje hlavní kritéria výběru učebnic. · je schopen komplexně naplánovat výuku na dané téma přírodopisu a biologie pro cílovou skupinu žáků nebo studentů. Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Celková časová zátěž studenta 149 h, z toho: doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 min., doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 min., samostudium literatury (za semestr) 10 h, práce se studijními materiály (za semestr) 10 h, plnění průběžných úkolů (za semestr) 15 h, příprava na zápočet 20 h, příprava na zkoušku a zkouška 40 h. Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Zápočet Podmínkou udělení zápočtu je pravidelná aktivní účast na cvičení a odevzdání portfolia v elektronické podobě ve stanoveném termínu. Hlavní témata obsahu portfolia: a) předmět přírodopis v RVP ZV a biologie, geologie v RVP G – pracovní list b) rozbor didaktických zásad a příklady aplikace ve výuce přírodopisu a biologie c) návrhy příkladů formulací cílů výuky konkrétních témat přírodopisu a biologie (včetně příkladů cílů různé náročnosti) d) analýza a hodnocení vybraných učebnic a pracovních sešitů přírodopisu a biologie e) písemná příprava na hodinu přírodopisu pro ZŠ na dané téma včetně výukových materiálů s využitím zadané přírodniny nebo výukové pomůcky f) písemná příprava na hodinu biologie pro SŠ včetně výukových materiálů s využitím zadané metody výuky nebo výukové pomůcky g) esej na téma „Maturita a přijímací zkoušky z biologie v kontextu RVP G“ h) závěrečná sebereflexe k jednotlivým tématům cvičení + doplňující didaktické úlohy dle zadání Veškeré podklady a materiály k portfoliu budou studentům poskytovány v rámci kurzu v MOODLE, popř. zasílány emailem nebo předány přímo na cvičení. Zkouška
Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Čapek, R. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Pedagogika, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7 Doulík, P., Škoda, J. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8. Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN: 80-857883-73-8. Jančaříková, K. a kol. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Pedagogická fakulta UK Praha, 158 s, 2022. ISBN 9788076032897 Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. Maňák, J. - Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. Metodická příručka přírodovědného vzdělávání (dostupné na: http://prirodovedne-vzdelavani.projektsypo.cz/) Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdf Prezentace vyučující – dostupné v MOODLE Rámcový vzdělávací programy pro ZV a G Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (dostupné na: https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf) Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ a biologie a geologie na SŠ Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9. Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Podmínkou účasti na zkoušce je udělení zápočtu. Znalosti a dovednosti v rozsahu sylabu kurzu. Zkouška probíhá stěžejně ústní formou na základě písemné přípravy. Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8265 Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Studující: · Definuje didaktiku biologie jako vědní disciplínu. · Uvede její předmět zájmu, stěžejní úkoly a metody výzkumu. · Charakterizuje státní a školní vzdělávací dokumenty v České republice s ohledem na výuku přírodopisu a biologie. · Vysvětlí náležitosti a význam ŠVP ve vztahu k výuce přírodopisu, biologie a geologie. · Vysvětlí principy přírodovědné gramotnosti a aplikuje její aspekty na kontext výuky přírodopisu a biologie. · Uvede hlavní didaktické zásady a na příkladech vysvětlí jejich podstatu. · Na konkrétních příkladech představí aplikaci hlavních didaktických zásad, jejich dodržování a porušování ve výuce přírodopisu a biologie. · Na konkrétních příkladech demonstruje uplatnění mezipředmětových vztahů ve výuce přírodopisu a biologie u vybraného tématu. · Charakterizuje cíle výuky přírodopisu a biologie, jejich význam a klasifikaci. · Navrhne příklady formulací cílů výuky přírodopisu a biologie různé náročnosti. · Uvede příklady zprostředkování cílů žákům. · Uvede dělení a příklady organizačních forem a metod výuky. · Na příkladech vysvětlí možnosti využití různých metod a forem v kontextu výuky přírodopisu a biologie. · Uvede výhody a nevýhody vybraných výukových metod pro výuku přírodopisu a biologie. · Zpracuje návrh konkrétní vzdělávací aktivity do výuky přírodopisu a biologie s využitím zadané výukové metody. · Orientuje se na českém trhu učebnic, resp. uvede učebnice dostupné v České republice pro výuku přírodopisu a biologie a další vhodné literární zdroje. · Uvede kritéria hodnocení učebnic, vysvětlí, která by aplikoval pro výuku přírodopisu a biologie a svůj výběr zdůvodní. · Posoudí a zhodnotí vybrané pracovní sešity pro výuku přírodopisu a biologie dle zadaných kritérií. · Uvede možnosti využití pracovních sešitů v konkrétní výuce přírodopisu a biologie. · Uvede příklady vhodných přírodnin, materiálů a učebních pomůcek pro výuku přírodopisu a biologie, charakterizuje možná rizika a limity. · Zvolí si přírodninu nebo pomůcku a vysvětlí, v jakém tématu by ji ve výuce použil a co by s její pomocí žákům demonstroval. · Popíše strukturu vyučovací hodiny, příp. vyučovacího bloku, včetně přípravy. · Vysvětlí význam výchovně vzdělávacích cílů v kontextu vzdělávacího procesu, uvede jejich taxonomii a pravidla pro vhodnou formulaci. · Formuluje konkrétní příklady cílů kognitivních, afektivní a psychomotorických u vybraného tématu z přírodopisu a biologie. · Uvede způsoby ověřování výsledků učení a hodnocení žáků, vysvětlí jejich výhody a nevýhody na konkrétních příkladech ve výuce přírodopisu a biologie. · Zpracuje písemnou přípravu na vyučovací hodinu včetně potřebných příloh. · Uvede části procesu reflexe a vysvětlí rozdíl mezi zpětnou vazbou a reflexí. · Uvede příklady způsobů získávání zpětné vazby na výuku učitele od žáků, kolegů atd., porovná je z hlediska přínosu pro profesní rozvoj učitele. · Zpracuje písemnou zpětnou vazbu a sebereflexi k probíraným tématům a realizovaným aktivitám na základě předem vymezených kritérií. · Stanovuje si osobní rozvojové cíle, které využije pro sebepoznání a svůj profesní rozvoj. · Uvede možnosti zapojení žáků s hlubším zájmem o obor do zájmové odborné činnosti a soutěží a zdůvodní význam tohoto zapojení. · Uvede příklady realizace maturity a přijímacích zkoušek z biologie a posoudí jejich obsah v kontextu RVP G. · Diskutuje o svých zjištěních, zkušenostech a názorech v souvislosti s úrovní a kvalitou maturitních i přijímacích zkoušek s ostatními studenty. · Napíše esej na téma „Maturita a přijímací zkoušky z biologie v kontextu RVP G“. Poslední úprava: Svobodová Silvie, PhDr. Ing., Ph.D. (12.09.2024)
|