PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika biologie II - OPNB4B022A
Anglický název: Didactics of Biology II
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Prerekvizity : OPNB4B012A
Anotace -
Kurz se zaměřuje aplikaci poznatků didaktiky biologie v kontextu hloubkové analýzy a reflexe výuky přírodopisu a biologie, plánování a strukturace vzdělávacího obsahu, kontroly výsledků učení i přípravy výuky přírodopisu a biologie s využitím konkrétních metod výuky. Kurz tak navazuje na teoretický rámec předmětu Didaktika biologie I, prohlubuje osvojené kontexty a cílí na jejich aplikaci v typických i atypických případech.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Cíl předmětu

Studující:

  • rozumí konceptům využívaným v didaktice biologie,
  • využívá poznatky didaktiky biologie a východisek pedagogických metod při hodnocení výuky přírodopisu a biologie a jejích výsledků, sestavování tematických plánů a přípravě výukových aktivit pro výuku přírodopisu a biologie.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Deskriptory

Celková časová zátěž studenta je 135 h. Výuka předmětu sestává z přednášek a cvičení v prezenční formě a nepřímé výuky. Nepřímá výuka se skládá z přípravy na přímou výuku, práce se studijními materiály, planní průběžných úkolů a přípravy portfolia a přípravy na zkoušku.

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Pro získání zápočtu je zapotřebí aktivní účast na výuce a odevzdání portfolia se správně zpracovanými úkoly.

Zkouška probíhá ústní formou dle témat vycházejících ze sylabu předmětu.

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literatura

Pavlasová, L. (2014). Přehled didaktiky biologie. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Chocholoušková, Z., & Hajerová Müllerová, L. (2019). Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Západočeská univerzita v Plzni.

Jáč, M., Kopecká, J., Morris, M., & Vránová, O. (2019). Didaktické kazuistiky výuky přírodopisu a biologie. Univerzita Palackého v Olomouci.

Petr, J. (2014). Možnosti využití úloh z biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.

Kalhous, Z., & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Portál.

Pavlasová et al. (2015). Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Janík, T. et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Masarykova univerzita.

Vojíř, K., Holec, J., & Rusek, M. (2017). Přírodopisné a chemické úlohy pro základní vzdělávání a jejich metodické komentáře. In M. Rusek, D. Stárková, & I. Bílková Metelková (Eds.), Projektové vyučování v přírodovědných předmětech XIV. (pp. 221-228). Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Nejedlý, A., & Vojíř, K. (2024). How to construct inquiry tasks: A methodological framework and task piloting In D. Koperová & M. Rusek (Eds.), Project-based Education and other activating Strategies in Science Education XXI. (pp. 125-135). Charles University, Faculty of Education. https://pages.pedf.cuni.cz/pbe/files/2024/09/PBE2023_final.pdf

Hejnová, E., & Hejna, D. (2016). Rozvoj vědeckého myšlení žáků prostřednictvím přírodovědného vzdělávání. Scientia in Educatione7(2), 2-17. https://doi.org/10.14712/18047106.341

MŠMT. (2023). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.

MŠMT. (2022). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.

Učebnice přírodopisu a biologie se schvalovací doložkou MŠMT

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Sylabus
  • Reflexe a hodnocení výuky přírodopisu a biologie, anotace, analýza a alterace
  • Hloubková struktura výuky, tematická, konceptová a kompetenční vrstva učiva přírodopisu a biologie
  • Tematické plány pro výuku přírodopisu a biologie
  • Kontrola výsledků učení v přírodopise a biologii
  • Vědecká gramotnost
  • Badatelsky orientované vyučování
  • Metody rozvoje kritického myšlení ve výuce přírodopisu a biologie, myšlenkové a pojmové mapy
  • Metody práce s textem ve výuce přírodopisu a biologie, CLIL
  • Exkurze ve výuce přírodopisu a biologie
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8267

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Výsledky učení

Studující:

  • Rozlišuje význam metodické reflexe a analýzy výuky přírodopisu a biologie spojené s hodnocením její kvality a navrhováním úprav.

  • Charakterizuje principy metodiky 3A.

  • Aplikuje metodiku 3A na modelové situace výuky přírodopisu a biologie.

  • Charakterizuje možnosti pojetí zpracování tematických plánů pro výuku přírodopisu a biologie a zhodnotí jejich výhody a nevýhody pro praktické využívání učitelem.

  • Vytvoří přehled různých uspořádání vzdělávacího obsahu přírodopisu, biologie a geologie v kontextu ročníků, vzájemné návaznosti a propojení s dalšími vzdělávacími obory. Zhodnotí jejich výhody a nevýhody.

  • Popíše možnosti zjišťování výsledků vzdělávání v přírodopise a biologii a charakterizuje jejich přínos a limity.

  • Aplikuje zásady pro tvorbu testů se zohledněním variability a náležitostí úloh na tvorbu testu pro sledování vybraných znalostí a dovedností v přírodopise a biologii.

  • Charakterizuje vědeckou gramotnost, vysvětlí vztahy mezi vědeckými dovednostmi a jejich vazbu k biologii a výuce.

  • Identifikuje potenciál rozvoje vědeckých dovedností v tématech výuky přírodopisu a biologie a volí k tomu vhodné didaktické prostředky.

  • Vymezí principy a význam badatelsky orientovaného vyučování a charakterizuje fáze badatelského cyklu.

  • Navrhne zadání badatelsky orientované úlohy na zadané biologické téma.

  • Vymezí fáze výuky s využitím metod rozvíjejících kritické myšlení (evokace, uvědomění, reflexe) a charakterizuje jejich význam.

  • Sestaví přípravu hodiny pro výuku přírodopisu a biologie s využitím metod rozvíjejících kritické myšlení.

  • Zpracuje přehled aplikace různých metod práce s textem na výuku přírodopisu a biologie a zhodnotí specifika těchto aplikací s ohledem na efektivitu jejich realizace ve výuce.

  • V tématech výuky přírodopisu a biologie identifikuje vhodná témata a příležitosti pro využití badatelsky orientovaného vyučování, metod rozvíjejících kritické myšlení, myšlenkových a pojmových map, metod práce s textem a metody CLIL. Zhodnotí vztah mezi cíli výuky přírodopisu a biologie a volbou metod.

  • Vymezí náležitosti nezbytné pro zohlednění při plánování biologické exkurze.

  • Připraví plán školní biologické exkurze včetně potřebných materiálů.

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK