Cílem předmětu je umožnit studentům aplikovat vlastní oborově didaktické znalosti v praxi a rozvíjet schopnost získané zkušenosti analyzovat. Praxe zahrnuje jak náslechy u praktikujících učitelů a vzájemné hospitace, tak především vlastní vyučování. Po ukončení vlastní výuky ve školách následuje reflexe na tuto praxi.
Poslední úprava: Kacafírková Petra, PhDr., Ph.D. (04.09.2023)
The aim of the course is to give the students a chance to use the theoretical subject didactics knowledge in everyday school teaching practice and to develop their ability to analyze their newly acquired experience. The practice involves observations of the lessons of practising teachers as well as peer observations, but mainly their own teaching. After finishing the practice itself there will be the final reflection session.
Poslední úprava: Kacafírková Petra, PhDr., Ph.D. (04.09.2023)
Deskriptory -
A. přímá výuka (samostatně/tandem či pár): 12 hodin
B. hospitace/náslechy/asistence provázejícímu učiteli: 12 hodin s PU + 4 hodiny PEER
C. reflexe s PU/hospitujícím učitelem KAJL/peer reflexe: 12 hodin s PU/KAJL
D. reflektivní semináře na fakultě: 8x45 min = 8 hodin + 2 hodiny reflexe k zápočtu
E. zpracování příprav + zpracování portfolia:
· příprava na vstup do školy (RVP/ŠVP…) = 4 hodiny
· přípravy na výuku = 12 hodin
· vlastní reflexe náslechových hodin = 12 hodin
· příprava a zpracování portfolia = 20 hodin
· příprava na zápočet: reflexe nahrané hodiny své + kolegy/ně = 3 hodiny
celkem: 101 hodin
Poslední úprava: Váňa Jan, PhDr. (29.09.2024)
A. direct instruction (individual/tandem or pair/part of a lesson): 12 hours B. sit-ins/intervention/assistance to the teacher: 12 hours with PU + 4 hours PEER C. reflection with PU/accompanying teacher KAJL/PEER reflection: 12 hours with PU/KAJL D. faculty reflective seminars: 8x45 min = 8 hours + 2 hours of reflection for credit E. preparation + portfolio preparation: - Preparation for school entry (RVP/SPP...) = 4 hours - preparation for teaching = 12 hours - self-reflection of sit-in lessons = 12 hours - portfolio preparation and processing = 20 hours - Preparation for credit: reflection on the recorded lesson self + colleague's = 3 hours total: 101 hours
Poslední úprava: Váňa Jan, PhDr. (29.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
zápočet - 4 kredity
aktivní práce v semináři a plnění úkolů v době přípravy na praxi
stoprocentní splnění úkolů v době praxe
odevzdání požadovaných materiálů v požadovaném termínu - portfolio, videonahrávka hodiny
závěrečný reflektivní pohovor
aktivní participace na společném reflektivním setkání na konci zkouškového období (termín bude oznámen na prvním semináři předmětu)
Poslední úprava: Váňa Jan, PhDr. (30.09.2024)
credit = 4 credits
active participation in the seminars and completing all tasks within the preparatory period
100% completion of the during the teaching practice tasks
in time submission of the required materials - portfolio, video recording of one lesson
final reflective interview - passing mark
active participation in a joint reflective meeting at the end of the examination period (date to be announced at the first seminar of the course)
Poslední úprava: Váňa Jan, PhDr. (30.09.2024)
Literatura -
Školní vzdělávací programy příslušné střední školy
Tituly dle individuálních potřeb studentů
Doporučené:
BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6.
GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: MŠMT, 2021.
RICHARDS, Jack C. a LOCKHART, Charles. Reflective teaching in second language classrooms. New York, NY, USA: Cambridge University Press, 1994. ISBN 05-214-5803-X.
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan, 2011. ISBN 978-0-23072984-1.
Společný evropský referenční rámec. Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
Poslední úprava: Kacafírková Petra, PhDr., Ph.D. (04.09.2023)
School Education Programme of the relevant secondary school
Other titles in accordance with the students' personal needs
Recommended:
BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. White Plains: Pearson Education, 2007, ISBN 978-0-13-612711-6.
GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New ed. Oxford: Macmillan Heinemann English language teaching, 1995. ISBN 04-352-4059-5.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: MŠMT, 2021.
RICHARDS, Jack C. a LOCKHART, Charles. Reflective teaching in second language classrooms. New York, NY, USA: Cambridge University Press, 1994. ISBN 05-214-5803-X.
SCRIVENER, Jim. Learning Teaching: the essential guide to English language teaching. Oxford: Macmillan, 2011. ISBN 978-0-23072984-1.
Společný evropský referenční rámec. Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
Poslední úprava: Kacafírková Petra, PhDr., Ph.D. (04.09.2023)
Sylabus -
1. specifické aspekty výuky anglického jazyka na střední škole 2. kurikulární dokumenty platné pro střední stupeň vzdělávání, tj. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia a Školní vzdělávací programy daných škol 3. plánování výuky na střední škole a její realizace 4. následná reflexe této zkušenosti a identifikace vlastních silných stránek i prostoru pro další rozvoj 5. rozvíjení schopnosti transformovat nabyté znalosti do praxe
Poslední úprava: Kacafírková Petra, PhDr., Ph.D. (04.09.2023)
1 specific aspects of teaching the English language at secondary schools
2 curricular documents for secondary level of education: Framework Education Programme, School Education Programmes for the relevant school types
3 planning secondary school lessons and their realisation
4 follow up reflection of this experience and identification of students' strong points + setting ways for their future development and personal improvement
5 development of the ability to transform the acquired experience into their teaching practice
Poslední úprava: Kacafírková Petra, PhDr., Ph.D. (04.09.2023)