Studijní předmět je věnován přístupům a metodám ve výuce anglického jako cizího jazyka. Na základě psychologických a lingvistických východisek jsou studenti seznámeni s historickým vývojem v této oblasti, a to včetně proměn procesů a cílů cizojazyčné výuky. Studenti se podrobně seznámí s přístupy a metodami, které jsou relevantní pro výuku anglického jazyka zejména na druhém stupni základní školy a střední škole. Prostřednictvím praktických ukázek a jejich reflexí s oporou o teorii společně hledají odpovědi na otázky, jaký přínos mají všechny tyto metody a přístupy pro naši současnou praxi a za jakým účelem je vhodné vybrané z nich aplikovat.
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
The study subject is devoted to approaches and methods in English language teaching. Drawing on psychological and linguistic backgrounds, students are introduced to historical developments in the field, including the changing processes and goals of foreign language teaching. Students are introduced in detail to approaches and methods that are relevant to English language teaching, particularly at the lower-secondary and upper secondary school level. Through practical demonstrations and their reflection, underpinned by theory, we will seek answers to the questions of what benefits all these methods and approaches have for our current practice and for what purpose it is appropriate to apply which method.
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je seznámit studenty v historickém průřezu s teoriemi, přístupy a metodami, které významně ovlivnily paradigmata didaktiky cizích jazyků a tyto poznatky integrovat do již osvojených poznatků z oblasti didaktiky cizích jazyků, tj. výuky řečových dovedností a složek jazykového systému.
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
The aim of the course is to provide students with a historical cross-section of the theories, approaches and methods that have significantly influenced the paradigms of foreign language didactics and to integrate this knowledge into the already acquired knowledge in the field of foreign language didactics, i.e. the teaching of language skills and components of the language system.
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Deskriptory -
Samostudium literatury 12 hodin + Práce se studijními materiály 8 hodin: celkem příprava na semináře 20 hodin
Plnění průběžných úkolů 4 hodiny Seminární práce 4 hodiny Příprava na zápočet 2 hodiny Příprava na zkoušku 10 hodin
Studenti samostatně pracují s doporučenou literaturou a dalšími pracovními materiály dle zadání. V průběhu semestru plní zadané úkoly, které postupně vkládají do vlastního profesního portfolia.
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Self-study of literature 12 hours + Work with study materials 8 hours: total preparation for seminars 20 hours Completion of continuous assignments 4 hours Seminar papers 4 hours Preparation for credit 2 hours Exam preparation 10 hours
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
1. Docházka (ne více než dvě zameškané hodiny), aktivní účast
2. Povinná četba.
- Seznam relevantních klíčových slov spojených s jednotlivými metodami/přístupy.
- Vytvoření pozorovacího archu pro každou metodu/přístup na základě povinné četby.
3. Microteaching (15 - 20 minut, individuálně NEBO ve dvojicích):
- Ukázka toho, jak vypadá výuka dle vybrané z metody/přístupu v praxi (to nejlepší z metody, její inspirace), zaměřená na žáky ZŠ či SŠ (komunikační kompetence A2-B1).
- Příprava na výuku zaslána na e-mail vyučující dva dny před seminářem, v němž je MT realizován.
Micro-teaching bude demonstrovat zvolenou metodu. Výborná prezentace zahrnuje správné používání jazyka, splňuje zásady a používá techniky, které jsou pro danou metodu/přístup typické, a je originální.
4. Portfolio, vlastní eklektický přístup, časová osa (komentovaná)
Portfolio obsahuje:
- Přípravu na micro-teaching (plán hodiny, materiály)
- Sebereflexi micro-teaching-u založenou na teorii, praktických zkušenostech a zpětné vazbě získané z pozorovacích archů od spolužáků.
+
- Seznam klíčových slov spojených s jednotlivými metodami/postupy
- Vyplněné pozorovací archy pro každou metodu/přístup
Každý pozorovací arch odráží teorii studované metody/přístupu. Žádné důležité rysy nejsou vynechány. Pozorovací arch by měl pomoci porozumět v seminářích žitým zkušenostem, propojit každou část prezentace spolužáků s teorií a správnou terminologií.
Při tvorbě pozorovacího archu se uplatňují nejméně tři různé způsoby zpracování.
+
- Vlastní eklektický přístup
- Originální časová osa zachycující vývoj východisek, metod/přístupů a cílů ELT (komentovaná).
Po kompletním splnění výše uvedených úkolů bude následovat závěrečný ústní pohovor
5. Ústní zkouška (ve dvojicích)
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
1. Attendance (no more than two missed classes), active participation, attendance at the SWOP-SHOP
2. Designed and during the teaching practice piloted activities (GTM-DM-ALM-TPR) + their possible “evaluation”/AAA - will be specified according to the teaching practice procedure in a concrete semester.
3. Required reading:
· A list of relevant key words associated with each method/approach
· creating an observation sheet for each method/approach based on the required reading
4. Micro-teaching (15 min, individually OR in pairs): a
· a demonstration of what one of the methods/approaches looks like in practice (the best of the method, its ispiration), aimed at lower or upper secondary school learners (communicative competence A2-B1
· send me your lesson plan two days before your teaching via e-mail
5. Portfolio, own Eclectic approach/method, time-line (commented)
6. An oral interview (in pairs)
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Literatura -
Základní literatura:
RICHARDS, Jack C.; RODGERS, Theodore S. Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Press, 2014. (vybrané kapitoly)
Rozšiřující literatura:
ASHER, J.: Learning Another Language Through Actions. Los Gatos: Sky Oaks Productions, Inc., 2003.
KRASHEN, S.; TERRELL, T.: The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom. Hemel Hempstead: Prentice Hall Europe, 1988.
Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond methods: macro-strategies for language teaching. New Haven: Yale University Press. ISBN: 0-300-09573-2.
KUMARAVADIVELU, B. Understanding Language Teaching: From Method to Postmethod. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. (selected chapters)
Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and principles in language teaching. Oxford: OUP. ISBN: 978-019-4355-742.
LARSEN-FREEMAN, D.; ANDERSON, M. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: OUP, 2011.
SKEHAN, P. A. Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 1998.
HOWATT, A. P. R., WIDDOWSON, H. G.: History of English Language Teaching, Oxford: Oxford University Press, 2004.
Van den Branden, K. (2006). Task-based language education: From theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN: 13 978-0-521-68952-6.
Williams, M., & Burden, R. L. (1997). Psychology for language teachers: a social constructivist approach. New York: Cambridge University Press. ISBN: 978-0-521-49880-7.
WILLIS, J.: A Framework for Task-Based Learning. Harlow: Longman, 1996
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
Basic literature:
RICHARDS, Jack C.; RODGERS, Theodore S. Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Press, 2014. (selected chapters)
Suggested reading:
ASHER, J.: Learning Another Language Through Actions. Los Gatos: Sky Oaks Productions, Inc., 2003.
KRASHEN, S.; TERRELL, T.: The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom. Hemel Hempstead: Prentice Hall Europe, 1988.
Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond methods: macro-strategies for language teaching. New Haven: Yale University Press. ISBN: 0-300-09573-2.
KUMARAVADIVELU, B. Understanding Language Teaching: From Method to Postmethod. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. (selected chapters)
Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and principles in language teaching. Oxford: OUP. ISBN: 978-019-4355-742.
LARSEN-FREEMAN, D.; ANDERSON, M. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: OUP, 2011.
SKEHAN, P. A. Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 1998.
HOWATT, A. P. R., WIDDOWSON, H. G.: History of English Language Teaching, Oxford: Oxford University Press, 2004.
Van den Branden, K. (2006). Task-based language education: From theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN: 13 978-0-521-68952-6.
Williams, M., & Burden, R. L. (1997). Psychology for language teachers: a social constructivist approach. New York: Cambridge University Press. ISBN: 978-0-521-49880-7.
WILLIS, J.: A Framework for Task-Based Learning. Harlow: Longman, 1996
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
Požadavky ke zkoušce -
Po kompletním splnění bodů uvedených v podmínkách plnění předmětu bude následovat závěrečný ústní pohovor:
Ústní zkouška (ve dvojicích)
Ústní pohovor: Výborný výkon prokazuje znalost všech probíraných metod a přístupů, porozumění jejich podobnostem a rozdílům, schopnost porovnat a porovnávat jejich různé aspekty, základní znalost jejich historie, pochopení jejich vztahu k teoriím jazyka a teoriím učení, porozumění tomu, jaký vliv měly a mají na současnou výuku jazyků, a povědomí o tom, jaký vliv mají na vás jako budoucího učitele angličtiny. Zatímco váš spolužák hovoří, vy pozorně posloucháte, můžete si dělat poznámky a poté budete klást otázky, které budou teoreticky v souladu s metodou/postupem a které se budou týkat jeho nezmíněných aspektů.
Zkouška: tři pokusy
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Criteria for assessment:
The final grade will result from the assessment of your micro-teaching together with its written reflection, your portfolio and the oral interview.
Your micro-teaching will demonstrate the selected method. An excellent presentation involves correct use of English, meeting the principles and using the techniques that are typical for the particular method/approach, and it is original.
Your portfolio will contain:
- your micro-teaching preparation (lesson plan, materials)
- your micro-teaching self-reflection based on theory, practical experience and the feedback you have gained from your colleagues‘ observation sheets
- your activities piloted during the teaching practice + their evaluation/reflection (AAA) - will be specified according to the teaching practice procedure in a concrete semester.
+
- a list of keywords associated with each method/approach
- completed observation sheets for each method/approach
Each observation sheet reflects the theory of the studied method/approach. No important features are omitted. The observation sheet should help you understand the experience you will have in class; to connect each part of your colleague’s presentation to theory and proper terminology.
At least three different approaches to observation sheet design are employed.
+
- Own Eclectic Approach
- Original time-line capturing the development of ELT foundations, methods/approaches and aims (commented)
After complteting the above mentioned tasks, there will be the final oral interview:
The oral interview: An excellent performance demonstrates your knowledge of all of the discussed methods and approaches, your understanding of their similarities and differences, your ability to compare and contrast their various aspects, basic knowledge of their history, understanding their connection to theories of language and theories of learning, understanding of what influence they have had on current language teaching, and an awareness of what influence they have on you as a future English teacher. While your colleague is talking, you listen carefully, you may make notes, and afterwards you will ask questions that are theoretically in accord with the method/approach and that will address its unmentioned aspects.
Examination: three attempts
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Sylabus -
teoretické základy; historický přehled; základní terminoloie (přístup, metoda, technika atd.)
gramaticko-překladová metoda
přímá metoda
přirozený přístup
audio-lingvální metoda
tichá metoda
(de)sugestopedie
komunitní výuka jazyků
metoda celkové fyzické odpovědi
komunikační přístup
dogme metoda
přístup založený na úkolech
činnostně orientovaná výuka
přístupy založené na obsahu, CLIL
další vybrané přístupy a metody, např. lexikální přístup
postmetodická éra; eklektický přístup
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
other selected approaches and methods, e.g. lexical approach
post-method era; eclectic approach
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Výsledky učení -
Studující…
…definuje základní koncepty a termíny spojené s tematikou přístupů a metod ve výuce anglického jako cizího jazyka.
…vysvětlí základní psychologická východiska výuky cizích jazyků.
…vysvětlí základní lingvistická východiska výuky cizích jazyků.
…popíše, vysvětlí a uvede příklady jednotlivých přístupů a metod výuky cizích jazyků.
…interpretuje prostudovanou literaturu a vybere / určí zásadní aspekty jednotlivých metod a přístupů ve vztahu k současné výuce cizích jazyků.
…zváží výhody a nevýhody jednotlivých aspektů vybraných přístupů a metod výuky cizích jazyků s ohledem na stanovené cíle a věková specifika žáků.
…připraví vlastní výukový mikrovýstup v souladu s principy vybraného přístupu či metody výuky cizích jazyků.
…navrhne vlastní pozorovací archy odpovídající teoretickým východiskům jednotlivých jednotlivých přístupů a metod výuky cizích jazyků za účelem poskytování vrstevnické zpětné vazby.
…provede rozbor/analyzuje praktické výukové ukázky jednotlivých přístupů a metod výuky cizích jazyků.
…zhodnotí a zdůvodní mikrovýstupy spolužáků s oporou vlastní pozorovací arch.
…navrhne vlastní eklektický přístup k výuce anglického jako cizího jazyka.
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Students...
...define key concepts and terms related to the topic of approaches and methods in teaching English as a foreign language.
...explain the underlying psychological foundations of foreign language teaching.
...explain the underlying linguistic foundations of foreign language teaching.
...describe, explain and provide examples of different approaches and methods of foreign language teaching.
...interpret the literature studied and select/identify key aspects of each method and approach in relation to contemporary foreign language teaching.
... consider the advantages and disadvantages of each aspect of the selected approaches and methods of foreign language teaching in relation to the stated aims and age characteristics of the learners.
...prepare their own microteaching in accordance with the principles of the selected approach or method of foreign language teaching.
...design own observation sheets corresponding to the theoretical foundations of the different approaches and methods of foreign language teaching in order to provide peer feedback.
...analyze practical teaching demonstrations of individual approaches and methods of foreign language teaching.
...evaluate and justify microtreachings of classmates with the support of own observation sheet.
...design own eclectic approach to teaching English as a foreign language.
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)