PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika anglického jazyka III - OPNA4A032A
Anglický název: English Language Teaching Methodology III
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 34 (14)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Klára Uličná, Ph.D.
Prerekvizity : OPNA4A022A
Je korekvizitou pro: OPNA4A033A
Anotace -
Studijní předmět je věnován přístupům a metodám ve výuce anglického jako cizího jazyka. Na základě psychologických a lingvistických východisek jsou studenti seznámeni s historickým vývojem v této oblasti, a to včetně proměn procesů a cílů cizojazyčné výuky. Studenti se podrobně seznámí s přístupy a metodami, které jsou relevantní pro výuku anglického jazyka zejména na druhém stupni základní školy a střední škole. Prostřednictvím praktických ukázek a jejich reflexí s oporou o teorii společně hledají odpovědi na otázky, jaký přínos mají všechny tyto metody a přístupy pro naši současnou praxi a za jakým účelem je vhodné vybrané z nich aplikovat.
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je seznámit studenty v historickém průřezu s teoriemi, přístupy a metodami, které významně ovlivnily paradigmata didaktiky cizích jazyků a tyto poznatky integrovat do již osvojených poznatků z oblasti didaktiky cizích jazyků, tj. výuky řečových dovedností a složek jazykového systému. 

Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Deskriptory -

Samostudium literatury 12 hodin + Práce se studijními materiály 8 hodin: celkem příprava na semináře 20 hodin

Plnění průběžných úkolů 4 hodiny
Seminární práce 4 hodiny
Příprava na zápočet 2 hodiny
Příprava na zkoušku 10 hodin

Studenti samostatně pracují s doporučenou literaturou a dalšími pracovními materiály dle zadání. V průběhu semestru plní zadané úkoly, které postupně vkládají do vlastního profesního portfolia.

Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

1. Docházka (ne více než dvě zameškané hodiny), aktivní účast

2. Povinná četba.

- Seznam relevantních klíčových slov spojených s jednotlivými metodami/přístupy.

- Vytvoření pozorovacího archu pro každou metodu/přístup na základě povinné četby.

3. Microteaching (15 - 20 minut, individuálně NEBO ve dvojicích):

- Ukázka toho, jak vypadá výuka dle vybrané z metody/přístupu v praxi (to nejlepší z metody, její inspirace), zaměřená na žáky ZŠ či SŠ (komunikační kompetence A2-B1).

- Příprava na výuku zaslána na e-mail vyučující dva dny před seminářem, v němž je MT realizován.

Micro-teaching bude demonstrovat zvolenou metodu. Výborná prezentace zahrnuje správné používání jazyka, splňuje zásady a používá techniky, které jsou pro danou metodu/přístup typické, a je originální.

4. Portfolio, vlastní eklektický přístup, časová osa (komentovaná)

Portfolio obsahuje:

- Přípravu na micro-teaching (plán hodiny, materiály)

- Sebereflexi micro-teaching-u založenou na teorii, praktických zkušenostech a zpětné vazbě získané z pozorovacích archů od spolužáků.

+

- Seznam klíčových slov spojených s jednotlivými metodami/postupy

- Vyplněné pozorovací archy pro každou metodu/přístup

Každý pozorovací arch odráží teorii studované metody/přístupu. Žádné důležité rysy nejsou vynechány. Pozorovací arch by měl pomoci porozumět v seminářích žitým zkušenostem, propojit každou část prezentace spolužáků s teorií a správnou terminologií.

Při tvorbě pozorovacího archu se uplatňují nejméně tři různé způsoby zpracování.

+

- Vlastní eklektický přístup

- Originální časová osa zachycující vývoj východisek, metod/přístupů a cílů ELT (komentovaná).

Po kompletním splnění výše uvedených úkolů bude následovat závěrečný ústní pohovor

5. Ústní zkouška (ve dvojicích)

Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Literatura -

Základní literatura:

RICHARDS, Jack C.; RODGERS, Theodore S. Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Press, 2014. (vybrané kapitoly)

Rozšiřující literatura:

ASHER, J.: Learning Another Language Through Actions. Los Gatos: Sky Oaks Productions, Inc., 2003.

KRASHEN, S.; TERRELL, T.: The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom. Hemel Hempstead: Prentice Hall Europe, 1988.

Kumaravadivelu, B. (2003). Beyond methods: macro-strategies for language teaching. New Haven: Yale University Press. ISBN: 0-300-09573-2.

KUMARAVADIVELU, B. Understanding Language Teaching: From Method to Postmethod. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. (selected chapters)

Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and principles in language teaching. Oxford: OUP. ISBN: 978-019-4355-742.

LARSEN-FREEMAN, D.; ANDERSON, M. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: OUP, 2011.

SKEHAN, P. A. Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 1998.

HOWATT, A. P. R., WIDDOWSON, H. G.: History of English Language Teaching, Oxford: Oxford University Press, 2004.   

Van den Branden, K. (2006). Task-based language education: From theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN: 13 978-0-521-68952-6.

Williams, M., & Burden, R. L. (1997). Psychology for language teachers: a social constructivist approach. New York: Cambridge University Press. ISBN: 978-0-521-49880-7.

WILLIS, J.: A Framework for Task-Based Learning. Harlow: Longman, 1996

 

Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
Požadavky ke zkoušce -

Po kompletním splnění bodů uvedených v podmínkách plnění předmětu bude následovat závěrečný ústní pohovor:

Ústní zkouška (ve dvojicích)

Ústní pohovor: Výborný výkon prokazuje znalost všech probíraných metod a přístupů, porozumění jejich podobnostem a rozdílům, schopnost porovnat a porovnávat jejich různé aspekty, základní znalost jejich historie, pochopení jejich vztahu k teoriím jazyka a teoriím učení, porozumění tomu, jaký vliv měly a mají na současnou výuku jazyků, a povědomí o tom, jaký vliv mají na vás jako budoucího učitele angličtiny. Zatímco váš spolužák hovoří, vy pozorně posloucháte, můžete si dělat poznámky a poté budete klást otázky, které budou teoreticky v souladu s metodou/postupem a které se budou týkat jeho nezmíněných aspektů.

Zkouška: tři pokusy

Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Sylabus -
  • teoretické základy; historický přehled; základní terminoloie (přístup, metoda, technika atd.)
  • gramaticko-překladová metoda
  • přímá metoda
  • přirozený přístup
  • audio-lingvální metoda
  • tichá metoda
  • (de)sugestopedie
  • komunitní výuka jazyků
  • metoda celkové fyzické odpovědi
  • komunikační přístup
  • dogme metoda
  • přístup založený na úkolech
  • činnostně orientovaná výuka
  • přístupy založené na obsahu, CLIL
  • další vybrané přístupy a metody, např. lexikální přístup
  • postmetodická éra; eklektický přístup
Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Výsledky učení -

Studující…

…definuje základní koncepty a termíny spojené s tematikou přístupů a metod ve výuce anglického jako cizího jazyka.

…vysvětlí základní psychologická východiska výuky cizích jazyků.

…vysvětlí základní lingvistická východiska výuky cizích jazyků.

…popíše, vysvětlí a uvede příklady jednotlivých přístupů a metod výuky cizích jazyků.

…interpretuje prostudovanou literaturu a vybere / určí zásadní aspekty jednotlivých metod a přístupů ve vztahu k současné výuce cizích jazyků.

…zváží výhody a nevýhody jednotlivých aspektů vybraných přístupů a metod výuky cizích jazyků s ohledem na stanovené cíle a věková specifika žáků.

…připraví vlastní výukový mikrovýstup v souladu s principy vybraného přístupu či metody výuky cizích jazyků.

…navrhne vlastní pozorovací archy odpovídající teoretickým východiskům jednotlivých jednotlivých přístupů a metod výuky cizích jazyků za účelem poskytování vrstevnické zpětné vazby.

…provede rozbor/analyzuje praktické výukové ukázky jednotlivých přístupů a metod výuky cizích jazyků.

…zhodnotí a zdůvodní mikrovýstupy spolužáků s oporou vlastní pozorovací arch.

…navrhne vlastní eklektický přístup k výuce anglického jako cizího jazyka.

Poslední úprava: Uličná Klára, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK