|
|
|
||
Cílem předmětu je vést studenty k rozvoji čtenářství ve výuce na 1. stupni ZŠ.
Studenti si osvojí postupy plánování přípravy výuky pozpátku (tj. od cílů), stanovovat si důkazy o učení, kritéria hodnocení, volit vhodné metody, organizační formy a reflexi s ohledem na stanovený cíl. Upevňují si své znalosti a dovednosti dosáhnout soudržnosti v péči o rozvoj čtenářství a aplikují již získané poznatky o nosné myšlence a didaktickém potenciálu textu.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: 24 hod přímá výuka 20 hod samostudium studijních materiálů 14 hod zpracování závěrečné práce a příprava na zápočet Celkem 58 hodin
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Docházka (povolena je jedna absence) a aktivní účast na seminářích. Zpracování: a) vlastní přípravy vyučovací hodiny literární výchovy (vychází z prostudované literatury), kterou každý student konzultuje se svými kolegy, sdílí své poznatky i vývoj své přípravy; b) návrh rozvoje čtenářství ve své třídě. Ústní zápočet, na níž student obhajuje svou práci - přípravu lekce - dle předem formulovaných kritériích (k dispozici na 1. přednášce). Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
ALTMANOVÁ, J. A KOL.: Čtenářská gramotnost ve výuce. Metodická příručka. Praha, NÚV 2011, dostupné z http://www.nuv.cz/uploads/Publikace/vup/ctenarskagramotnost_final.pdf HAUSENBLAS, O. Čtení prožitkové a čtení věcné. In: Nápadník menteeho. Projekt Spirála, CZ.1.07/1.3.00/48.0046.. Nový Jičín, KVIC 2015, s. 7-10. ISBN 978-80-87744-11-6. Dostupné z: http://share.kvic.cz/Documents/Mentee_CD.pdf HAUSENBLAS, O. Čeština doopravdy. Návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ. Nákladem vlastním 2015. ISBN: 978-80-260-8165-4 HAUSENBLAS (web): http://zijurad.cz/cestinadoopravdy/?cat=9 HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany: H & H. ISBN 978-80-7319-067-5. Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2020-13-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka> KRÜGER, Květuše a Kateřina ŠAFRÁNKOVÁ. Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet. Dobříš: Šafrán. ISBN 978-80-907087-9-2. KOL. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín, KVIC 2012, dostupné z http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti
Portály zabývající se čtením a čtenářskou gramotností a zásadní školské dokumenty: International Literacy Asociation. Dostupné z www: http://www.reading.org. Kritické myšlení: Dostupné z www: https://kritickemysleni.cz/inspirace-pro-ucitele/ Videa k lekcím z 1. stupně: https://www.nakladatelstvi-safran.cz/jak-vypada-vyuka/ Školní čtenářské kluby: https://new.ctenarskekluby.cz/ RVP ZV (2021): http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
Témata přednášek 1. Cíle literární výchovy, rozvoj čtenářství v současném světě 2. Plánování od cílů, třífázový model učení EUR 3. Nosné myšlenky, didaktický potenciál textu 4. Čtenářské stragie, podpora porozumění textu, integrativní pojetí čtenářské gramotnosti a literární výchovy 5. Motivace žáků k četbě; Tvorba, tvořivost a zážitek v literární výchově 6. Čtenářské kontinuum Témata seminářů 1. Plánování výuky od cílů v praxi 2. Čtenářské kostky (uplatňování třífázového modelu EUR); metody práce s knihou na 1. stupni ZŠ 3. Tvorba, tvořivost a zážitek v literární výchově: propojování čtení a psaní 4. Čtenářské dílny, záznamy o četbě 5. Učebnice, pracovní listy a čítanky, audioknihy 6. Emoce v literatuře pro děti Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen:
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|