|
|
|
||
Cílem praxe je ověřit si své porozumění postupům v plánování a výstavbě přípravy dle modelu „před-při-po“, získat a reflektovat svou zkušenost z práce s dětmi nad literárním textem, získat poznatky o práci v hodině LV od učitele i od účastníků praxe i od žáků. Studenti zlepšují svůj postup plánování LV podle autentických zkušeností ze třídy. Studenti se učí posuzovat vhodnost textů pro výuku LV, učí se formativním hodnocením vlastní práce i práce žáků vylepšovat své chápání i provádění hodin LV. Využívají odborné texty k LV a čtenářské gramotnosti. V závěru semestru píšou souhrnnou reflexi své zkušenosti z praxe a své připravenosti k výuce LV.
Předmět probíhá pod vedením zkušených učitelek a učitelů ve třídách na vybraných základních školách. Doplňující informace jsou uvedeny v poznámkách u jednotlivých paralelek.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: 24h přímá výuka, 36h studium studijních materiálů, 40h vypracování závěrečné práce a příprava na zkoušku. Celkem 100h Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (27.09.2022)
|
|
||
Aktivní a úplná přítomnost na setkáních praxe. Vlastní výstup ve výuce, následovaný sebereflexí a zpětnou vazbou ze skupiny. Zpracování vlastní přípravy pro učební jednotku literární výchovy s textem podle povahy třídy a dispozic učitele. Aplikace odborných poznatků o rozvíjení čtenářství dle nabytých poznatků z kurzu Literární výchova a čtenářství I. Individuální a skupinová reflexe své aktualizované verze Návrhu rozvoje čtenářství ve výuce 1. stupně ZŠ. Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002. 106 s. Moderní pedagogika v teorii a praxi: zkušenosti, nápady, inspirace. ISBN 80-7238-182-2. HAUSENBLAS, O. Čtení prožitkové a čtení věcné. In: Nápadník menteeho. Projekt Spirála, CZ.1.07/1.3.00/48.0046.. Nový Jičín, KVIC 2015, s. 7-10. ISBN 978-80-87744-11-6. Dostupné po registraci z: https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/66304 HAUSENBLAS, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. Kritické listy 24, dostupné z https://kritickemysleni.cz/wp-content/uploads/2020/05/KL24_web.pdf KOL. Gramotnosti ve vzdělávání. Praha, VÚP 2010. Dostupné z: https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf KOL. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Česká školní inspekce. 2010, dostupné z http://www.csicr.cz/html/CGvzdelavaci_cil/flipviewerxpress.html KOL. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín, KVIC 2012, dostupné z https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf KOŠŤÁLOVÁ, H. Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. Kritické listy 6. KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu, [2017]. ISBN 978-80-906581-0-3. MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004. (hesla využitelná pro práci s LPDM) VALA, J. Didaktika literatury. Vybrané kapitoly pro učitele základní školy. Olomouc: Hanex, 2017. Dostupné z WWW: <http://kcjl2.upol.cz/vala/ndkl/oporandkl.pdf> Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
|
|
||
1. Kontext literární výchovy a rozvoje čtenářské gramotnosti (RVP a ŠVP) 2. Didaktický potenciál literárního textu 3. Plánování pozpátku a E-U-R 4. Metody a organizační formy výuky 5. Hospitace výuky 6. Reflexe a alterace vlastní výukové zkušenosti 7. Formativní hodnocení v LV 8. Dialogické vyučování 9. Literárněvýchovný a literárněestetický přístup k výuce 10. Podpora čtenářství a kontext čtenářství v dané třídě 11. Další profesionální rozvoj učitele LV 12. Velké myšlenky ve výuce LV Poslední úprava: Komberec Filip, Mgr., Ph.D. (27.09.2022)
|
|
||
Student: připraví si sám či ve dvojici minimálně jednu vyučovací hodinu pro žáky podle pokynů provázející učitelky; konzultuje svou lekci s provázející učitelkou; reflektuje realizovanou lekci se svými spolužáky a provázející učitelkou; zhodnotí dosažení cíle lekce u žáků; navrhne alteraci lekce; poskytuje svým spolužákům popisnou zpětnou vazbu k přípravě lekce. Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|