|
|
|
||
Výuka v předmětu je zaměřena na uvedení do problematiky vzdělávání osob s mentálním postižením. Pozornost je věnována vymezení fenoménu mentálního postižení, etiologii a klasifikaci mentální retardace, psychosociálním charakteristikám osob s mentálním postižením a možnostem podpory těchto osob ve vzdělávání i ve společnosti.
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|
|
||
Cílem předmětu je uvést posluchače do problematiky pedagogické práce s lidmi s mentálním postižením a zprostředkovat základní orientaci v bio-psycho-sociálních souvislostech mentální retardace. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|
|
||
Výuka v ZS 2020/2021 bude až do odvolání probíhat online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams (aternativně ZOOM). Pozvánku (link) obdrží studenti hromadným mailem přes SIS nejpozději den před zahájením výuky. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (01.10.2020)
|
|
||
Aktivní účast ve výuce (semináře - min. 70%), písemná zkouška (v případě neúspěchu možnost dvakrát zkoušku opakovat). Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|
|
||
AAIDD - American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (cit. 2016-10-06) Definition of Intellectual Disability (online, dostupné z: http://aaidd.org/intellectual-disability/definition#.V_ZMSiTtXcc) BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3. GARGIULO, Richard M. Special education in contemporary society: an introduction to exceptionality. 4th ed., media ed. Thousand Oaks: Sage Publications, c2012. ISBN 978-1-4129-9695-2 HÁJKOVÁ, Vanda, STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7. HODKINSON, Alan, VICKERMAN, Philip. Key Issues in Special Education Needs and Inclusion. London: SAGE, 2009. ISBN 978-1-84787-381-1. JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání 4. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4. VALENTA, Milan, MÜLLER, Oldřich. Psychopedie. Teoretické základy ametodika. Páté, aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|
|
||
Výuka v předmětu zahrnuje tato témata: 1) Vymezení základní terminologie, charakteristika pojmu mentální postižení (mentální retardace). 2) Historie (speciálně) pedagogické podpory osob s mentálním postižením. 3) Klasifikace mentální retardace. 4) Psychosociální charakteristiky osob s mentálním postižením. 5)Podpora osob s mentálním postižením ve vzdělávání a ve společnosti. 6) Práva osob s mentálním postižením a způsoby jejich prosazování. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|