|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními informacemi speciální pedagogiky znevýhodněného člověka se sluchovým postižením a mezioborovou spoluprací s dalšími vědními obory, dále naučit se orientovat v oblasti anatomie a fyziologie ucha, podat studentům základní orientace o patologiích sluchové funkce, příčinách a důsledcích, vyšetřovacích metodách, možné kompenzaci pomocí technických pomůcek. V rámci seminářů budou studenti aktivně reflektovat zásadní témata předmětu, budou pracovat s vybranými surdopedickými publikacemi.
Výuka v tomto semestru bude probíhat distančně. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2021)
|
|
||
Výuka bude probíhat online formou prostřednictvím MS Teams. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.02.2021)
|
|
||
Předmět bude zakončen písemnou zkouškou. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2021)
|
|
||
Povinná literatura HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2. HORÁKOVÁ, R.Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0. LEJSKA, M.Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7. ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-67-2. Doporučená literatura: HÁDKOVÁ, Kateřina. (2012). Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK. ISBN 978-80-7290-618-5. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu.2.díl. Praha: FRPSP, 1998. ISBN 80-7216-075-3. POTMĚŠIL, M.Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2021)
|
|
||
Předmět bude zakončen písemnou zkouškou. U skupiny PB.VZD/1.SPPG bude podmínkou ke zkoušce zpracování a prezentace zadaných úkolů v rámci seminářů.
Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (02.02.2021)
|
|
||
Obsahové vymezení: 1. Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, metody a cíl surdopedie, společenský význam surdopedie. Význam sluchu a sluchového pozadí. 2. Ucho a sluchová dráha. Patologie sluchového analyzátoru. Výskyt a příčiny sluchových vad. 3. Klasifikace sluchových vad, mezinárodní klasifikace podle WHO. Symptomatologie sluchových vad (hluchota, ohluchlost, nedoslýchavost), terminologie. 4. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Pedagogická diagnostika sluchového postižení. Klasické sluchové zkoušky: orientační sluchová zkouška mluvenou řečí a šepotem, ladičkové zkoušky - Weberova, Rinného, Schwabachova. 5. Sluchová zkouška u dítěte: novorozenecký screening sluchových vad (otoakustické emise), reflexní zkoušky, dětská audiometrie tónová, dětská audiometrie slovní. 6. Audiometrie čistými tóny, slovní audiometrie, objektivní metody vyšetřování sluchu - ERA, BERA, CERA, AABR, SEP, tympanometrie. 7. Kompenzační pomůcky - sluchadla, FM systémy, indukční smyčky. 8. Kochleární implantáty. 9. Pomůcky usnadňující běžný život sluchově postiženým. Logopedické pomůcky. Počítačové programy. 10. Důsledky sluchových vad. Prevence sluchových vad. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2021)
|