|
|
|
||
Cílem kurzu je podnítit autonomní myšlení posluchačů, zvýšit jejich intelektuální sebevědomí a odstranit obavy z matematiky. Studenti si mají vytvořit představu toho, co tvoří podstatu matematiky, respektive matematického myšlení a komunikace. Akcent je v předmětu kladen na konstruktivistické přístupy a pojetí komplexních aktivit v rámci konstruktivistických divergentních didaktických struktur.
Témata:
1) Úvod do logiky a logického myšlení, řešení problémů a práce s informací.
2) Pojmotvorný proces, matematické pojmy – vznik v historii, rozvíjení matematických pojmů – podmínky (pojmy číslo; geometrický útvar 2D a 3D), modely a reprezentace pojmů, komunikace v matematice (slovní i grafická včetně obrazové).
3) Úvod do metod řešení problémů (uvažování, usuzování, přiřazování, porovnávání, určování počtu, výběr, vylučování, strom řešení, poměřování, měření, odhad a ověření).
4) Zobrazení v geometrii 2D a 3D (shodná i podobná); shodná rozložitelnost v teorii i praxi.
5) Celek a jeho části; struktura celku; dekompozice, kompozice a korekce.
6) Pojmy: tvar věci, tvar obrázku a tvar čáry; čára a její role, cesta ke grafickému znaku. Rozdím mezi reálným objektem a modelem.
7) Prvky topologie; labyrinty, jednotažky.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (31.01.2024)
|
|
||
Cílem kurzu je podnítit autonomní myšlení posluchačů, zvýšit jejich intelektuální sebevědomí a odstranit obavy z matematiky. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (09.09.2024)
|
|
||
24 h přímé výuky; 52 h studia a přípravy na semináře; 14 h příprava na závěrečný test, případně konzultace prezečně či online 2-4 h studium stojí na přímé výuce, na doporučené literatuře a Moodlu; jen v případě přechodu na distanční výuku bude použit MicrosoftTeams; studenti mají možnost (přímých i online) konzultací mimo kurzy Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (10.09.2024)
|
|
||
Prezence minimálně 80 %, aktivní účast v aktivitách. Na konci semestru opakovací test, požadovaná míra zvládnutí: nejméně 65 %; v případě neúspěchu je možné napsat jeden opravný test v lednu. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (09.09.2024)
|
|
||
BENTELY, P. J. Kniha o číslech. Praha: Rebo, 2013. ISBN 978-80-255-0649-3. CARROLL, L. Logika hrou. Praha: Pressfoto, 1972. 59-303-70. KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2022. ISBN 978-80-86307-96-1. KASLOVÁ, M. Prelogické myšlení. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (76 – 101). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978-80-7015-022-1. KASLOVÁ, M. Zebra problem solving methods for children aged 5-8 years In Quaderni di Ricerca in Didattica, 4pp. 2023 KASLOVÁ, M. Transformace v předmatematické gramotnosti. In E. Fuchs, H. Lišková et al. Rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku (102-119). Praha: JČMF, 2015. ISBN 978-80-7015-022-1. KASLOVÁ, M. Celek a jeho části. Studijní text pro kurzy ESF. Pardubice: CCS, 2014 (bez ISBN). OPAVA, Z. Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989. SMULLYAN, R. M. JAk se jmenuje tato knížka? 2015. TANSKÁ, N. Co mi řekl semafor. Praha: Albatros, 1988. Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ Lorencová K. Svět roviny a svět prostoru v předmatematické gramotnosti. DP UK PEDF PRAHA 2021 Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (09.09.2024)
|
|
||
Přednášky budou založeny na soudobých postupech tak, že si student předem prostuduje zadanou literaturu a přednáška již bude poznatky strukturovat a doplňovat, bude kombinována s dílnou. Na počátku každého semináře bude tato příprava důsledně kontrolována. Úvod k novému tématu bude probíhat na bázi praktických činností s doneseným materiálem s oporou pro již prostudovanou látku. Smináře se budou opírat především o práci ve skupinách, jsou stavěny na matematické diskusi k řešeným problémům s přesahy didaktiky. Domácí příprava bude mít dvě formy kontroly:a) vkládáním písemné přípravy do Moodlu v daném časovém úseku; b) krátkými testy v průběhu semináře. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (10.09.2024)
|
|
||
Témata: Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (10.09.2024)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8642 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020). Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (09.09.2024)
|
|
||
Studující dokáže aplikovat obecnou teorii pojmotvorného procesu na jednotlivé pojmy a jejich rozvoj. Studující rozlišuje konkrétum, obecnina a abstraktum a dokáže uvést rozdíly mezi nimi; umí vysvětlit rozdíl mezi slovo a termín, definice a vysvětlení; úloha a příklad, obrázek a model. Studující se vyjadřuje úplně celou větou a ve vyjadřování odlišuje pojmy realtivní od absolutních. Studující rozlišuje metody řešení problémů a ideltifikuje je ve hrách a dětských aktivitách. Studující vnímá uknikátní situaci na rozdíl od zobecnění daného jevu a umí ropzdíl vysvětlit na příkladech. Studující chápe a vysvětlí rozdíl mezi negací a protikladem a umí obojí použít a dát do souvislosti s metodami řešení. Studující umí vyjmenovat nástroje pro posílení rozoje prostorové paměti, prostorové orientace, uvést naástroje pro rozvoj prostorové představivosti (nejen vizuální). Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (09.09.2024)
|
|
||
Zvládnutí učiva matematiky v rozsahu ZŠ a logiky v rozsahu 1. ročníku vyššího gymnázia. Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (09.09.2024)
|