Experimenty ve výuce chemie II je laboratorní předmět, který navazuje na předmět Experimenty ve výuce chemie I a to především získanou laboratorní zručností. Dále navazuje a nebo doplňuje teoretické předměty organické chemie a biochemie a to: Organická chemie I (b) a II (b), Biochemie I, Organická chemie III (b), Biochemie III (b) a také Didaktika organické chemie a Didaktika biochemie.
Předmět je zaměřen na experimenty z oblasti organické chemie a biochemie, a využívá z velké části materiál z běžného života (potraviny, nápoje, léčiva ...). Experimenty jsou didakticky zpracovány, je dbáno na jejich správné provedení a vysvětlení principů. Experimenty jsou zvoleny tak, aby byly vhodné do SŠ výuky chemie a to buď pro vlastní laboratorní činnost žáků nebo jako demonstrační experimenty.
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (07.02.2024)
Experiments in teaching chemistry II is a laboratory subject that follows the subject Experiments in teaching chemistry I, mainly acquired by laboratory skills. It also follows or complements the theoretical courses of organic chemistry and biochemistry, namely: Organic chemistry I (b) and II (b), Biochemistry I, Organic chemistry III (b), Biochemistry III (b) and also Didactics of organic chemistry and Didactics of biochemistry.
The course is focused on experiments in the field of organic chemistry and biochemistry, which are didactically processed, it is paid to the correct execution and explanation of individual experiments. Experiments are suitable for demonstration and laboratory activities of pupils.
Poslední úprava: Rubešová Jana, RNDr., Ph.D. (24.02.2020)
Literatura
Čtrnáctová, H., Halbych, J.: Didaktika a technika chemických pokusů. UK v Praze, Karolinum 2006.
Čtrnáctová, h. ak kol.: Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Praha, Prospektrum, 2000.
Šulcová, R., Böhmová, H.: Netradiční experimenty z organické a praktické chemie. Praha, UK PřF 2007.
Trnka, T. a kol.: Organická chemie pro posluchače nechemických oborů. Praha, Karolinum 2002.
Poslední úprava: Rubešová Jana, RNDr., Ph.D. (24.02.2020)
Požadavky ke zkoušce -
Podmínky pro zápočet: Prezenční absolvování všech praktických lekcí v laboratoři (UCHLAB) Provedení všech prezentovaných experimentů podle pokynů vedení praktika Vypracování protokolů ke všem experimentům, pravidelné předkládání řešení ke kontrole a opravám a případné doporučené konzultace s pedagogy Splnit zápočtový test, v případě řádného a včasného vypracování úloh a protokolů může být od zápočtového testu upuštěno
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (15.02.2023)
Conditions for credit:
Full attendance of all practical lessons in the laboratory (UCHLAB) Carrying out all experiments according to the instructions Elaboration of protocols for all experiments, regular submission of solutions for checking and corrections, and possible recommended consultations with teachers Complete the final test, in case of proper and timely preparation of tasks and protocols, the credit test can be waived
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (15.02.2023)
Sylabus -
Přípravy a reakce uhlovodíků Halogenderiváty uhlovodíků a aminy Alkoholy, fenoly, karbonylové sloučeniny Karboxylové kyseliny a jejich deriváty, příprava barviv Sacharidy a polysacharidy Proteiny a nukleové kyseliny, iontová síla a osmotické jevy Enzymy, vitamíny Lipidy - tuky, steroidy, detergenty a emulze Člověk a zdraví, laboratorní biochemické metody
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (13.02.2023)
Preparations and reactions of hydrocarbons
Halogen derivatives of hydrocarbons and amines
Alcohols, phenols, carbonyl compounds
Carboxylic acids and their derivatives, preparation of dyes
Carbohydrates and polysaccharides
Proteins and nucleic acids, ionic strength and osmotic phenomena
Enzymes, vitamins
Lipids - fats, steroids, detergents and emulsions
Human health, laboratory biochemical methods
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (13.02.2023)
Výsledky učení -
Student:
Aplikuje základní postupy přípravy a reakcí uhlovodíků k vytvoření praktických aktivit pro své žáky ve výuce.
Provádí experimenty ověřující strukturu a vlastnosti halogenderivátů uhlovodíků a aminů a začleňuje je do výukových plánů v souladu s RVP či ŠVP.
Demonstruje chemické vlastnosti a reakce alkoholů, fenolů a karbonylových sloučenin v kontextu výuky chemie na střední škole.
Analyzuje karboxylové kyseliny a jejich deriváty, včetně přípravy barviv, a dokáže tuto problematiku začlenit do středoškolské výuky.
Identifikuje a dokazuje sacharidy a polysacharidy, popisuje jejich strukturu a funkce a přizpůsobuje toto téma potřebám žáků. Aplikuje prvky badatelské výuky.
Charakterizuje po chemické stránce proteiny a nukleové kyseliny, včetně jejich biologických funkcí, a propojuje je s praktickými příklady v laboratorní výuce středoškolské chemie.
Demonstruje vliv iontové síly a osmotických jevů na biologické procesy prostřednictvím experimentů vhodných pro výuku na střední škole.
Názorně demonstruje roli enzymů a vitamínů v metabolických reakcích, aby SŠ žákům přiblížil jejich význam.
Klasifikuje lipidy, včetně tuků, steroidů, detergentů a emulzí, a začleňuje jejich vlastnosti a význam do výuky.
Zkoumá vztah mezi člověkem a zdravím v kontextu laboratorních biochemických metod a dokáže tento vztah vysvětlit žákům s důrazem na praktickou aplikaci a s důrazem na zdravý životní styl.
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
Student:
Applies basic hydrocarbon preparation and reaction procedures to create hands-on activities for their students in the classroom.
Conducts experiments to verify the structure and properties of hydrocarbon halides and amines and incorporates them into lesson plans in accordance with the RAP or SPP.
Demonstrates the chemical properties and reactions of alcohols, phenols and carbonyl compounds in the context of teaching chemistry at secondary school.
Analyses carboxylic acids and their derivatives, including the preparation of dyes, and is able to integrate this into secondary school teaching.
Identifies and proves carbohydrates and polysaccharides, describes their structure and function, and tailors this topic to the needs of students. Applies elements of inquiry-based learning.
Characterizes chemically proteins and nucleic acids, including their biological functions, and relates these to practical examples in laboratory instruction in high school chemistry.
Demonstrates the influence of ionic strength and osmotic phenomena on biological processes through experiments appropriate for high school teaching.
Demonstrates the role of enzymes and vitamins in metabolic reactions to make their importance clear to high school students.
Classifies lipids, including fats, steroids, detergents, and emulsions, and integrates their properties and importance into the curriculum.
Explores the relationship between humans and health in the context of laboratory biochemical methods and is able to explain this relationship to students with an emphasis on practical application and an emphasis on healthy lifestyles.
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)