PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Experimenty ve výuce chemie II - MC280E05
Anglický název: Laboratory Experiments in Chemical Education II
Český název: Experimenty ve výuce chemie II
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Další informace: http://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=1450
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Václav Martínek, Ph.D.
RNDr. Simona Petrželová, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Václav Martínek, Ph.D.
RNDr. Simona Petrželová, Ph.D.
doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D.
Neslučitelnost : MC280C05
Je neslučitelnost pro: MC280C05
Ve slož. prerekvizitě: MC280C15, MC280P63A
Anotace -
Experimenty ve výuce chemie II je laboratorní předmět, který navazuje na předmět Experimenty ve výuce chemie I a to především získanou laboratorní zručností. Dále navazuje a nebo doplňuje teoretické předměty organické chemie a biochemie a to: Organická chemie I (b) a II (b), Biochemie I, Organická chemie III (b), Biochemie III (b) a také Didaktika organické chemie a Didaktika biochemie.

Předmět je zaměřen na experimenty z oblasti organické chemie a biochemie, a využívá z velké části materiál z běžného života (potraviny, nápoje, léčiva ...). Experimenty jsou didakticky zpracovány, je dbáno na jejich správné provedení a vysvětlení principů. Experimenty jsou zvoleny tak, aby byly vhodné do SŠ výuky chemie a to buď pro vlastní laboratorní činnost žáků nebo jako demonstrační experimenty.

Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (07.02.2024)
Literatura

Čtrnáctová, H., Halbych, J.: Didaktika a technika chemických pokusů. UK v Praze, Karolinum 2006.

Čtrnáctová, h. ak kol.: Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Praha, Prospektrum, 2000.

Šulcová, R., Böhmová, H.: Netradiční experimenty z organické a praktické chemie. Praha, UK PřF 2007.

Trnka, T. a kol.: Organická chemie pro posluchače nechemických oborů. Praha, Karolinum 2002.

Poslední úprava: Rubešová Jana, RNDr., Ph.D. (24.02.2020)
Požadavky ke zkoušce -

Podmínky pro zápočet:
Prezenční absolvování všech praktických lekcí v laboratoři (UCHLAB)
Provedení všech prezentovaných experimentů podle pokynů vedení praktika
Vypracování protokolů ke všem experimentům, pravidelné předkládání řešení ke kontrole a opravám a případné doporučené konzultace s pedagogy
Splnit zápočtový test, v případě řádného a včasného vypracování úloh a protokolů může být od zápočtového testu upuštěno

Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (15.02.2023)
Sylabus -
Přípravy a reakce uhlovodíků
Halogenderiváty uhlovodíků a aminy
Alkoholy, fenoly, karbonylové sloučeniny
Karboxylové kyseliny a jejich deriváty, příprava barviv
Sacharidy a polysacharidy
Proteiny a nukleové kyseliny, iontová síla a osmotické jevy
Enzymy, vitamíny
Lipidy - tuky, steroidy, detergenty a emulze
Člověk a zdraví, laboratorní biochemické metody
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (13.02.2023)
Výsledky učení -

Student:

  • Aplikuje základní postupy přípravy a reakcí uhlovodíků k vytvoření praktických aktivit pro své žáky ve výuce.
  • Provádí experimenty ověřující strukturu a vlastnosti halogenderivátů uhlovodíků a aminů a začleňuje je do výukových plánů v souladu s RVP či ŠVP.
  • Demonstruje chemické vlastnosti a reakce alkoholů, fenolů a karbonylových sloučenin v kontextu výuky chemie na střední škole.
  • Analyzuje karboxylové kyseliny a jejich deriváty, včetně přípravy barviv, a dokáže tuto problematiku začlenit do středoškolské výuky.
  • Identifikuje a dokazuje sacharidy a polysacharidy, popisuje jejich strukturu a funkce a přizpůsobuje toto téma potřebám žáků. Aplikuje prvky badatelské výuky.
  • Charakterizuje po chemické stránce proteiny a nukleové kyseliny, včetně jejich biologických funkcí, a propojuje je s praktickými příklady v laboratorní výuce středoškolské chemie.
  • Demonstruje vliv iontové síly a osmotických jevů na biologické procesy prostřednictvím experimentů vhodných pro výuku na střední škole.
  • Názorně demonstruje roli enzymů a vitamínů v metabolických reakcích, aby SŠ žákům přiblížil jejich význam.
  • Klasifikuje lipidy, včetně tuků, steroidů, detergentů a emulzí, a začleňuje jejich vlastnosti a význam do výuky.
  • Zkoumá vztah mezi člověkem a zdravím v kontextu laboratorních biochemických metod a dokáže tento vztah vysvětlit žákům s důrazem na praktickou aplikaci a s důrazem na zdravý životní styl.
Poslední úprava: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK