POZOR!!! PŘEDMĚT SE VYUČUJE OD 24.2!!! 17.2. TEDY NENÍ VÝUKA (BUDE NAHRAZENA V TÝDNU POR NÁHRADNÍ VÝUKU, V PONDĚLÍ 19.5.)
Média a technické obrazy je seminář zprostředkující úvod do teorie fotografického obrazu a vizuální kultury. Předmět je určen pro studenty prezenčního magisterského oboru žurnalistika se zájmem o vizuální kulturu a obraz. Studenti se seznámí s vývojem teoretického myšlení a pojímání vizuality 20. a 21. století. Důraz bude kladen na zásadní teoretické texty oboru vizuální studia a fotografie, které budou uváděny do kontextu současné umělecké a mediální praxe. Nedílnou součástí kurzu je diskuze nad čtenými texty a jejich reflexe.
Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=5898
Poslední úprava: Lábová Sandra, Mgr., Ph.D. (12.02.2025)
"Media and technical images" is a seminar/workshop introduction to the theory of the photographic image and visual culture. The course is designed for foreign students with a background in visual culture and image: visual studies, journalism, sociology, history of art, etc. During the seminar, students will become familiar with the development of theoretical thinking and understanding of the visuality of the 20th and 21st centuries. The course will emphasize fundamental theoretical texts from the field of visual studies and photography and put them into the context of contemporary photography, art, and media practice. Essential parts of the course are the discussions, evaluations, and reflection above the texts read.
Poslední úprava: Silverio Robert, doc., Ph.D. (07.02.2022)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je zvýšení povědomí o nejrozšířenějších vizuální formách v médiích, fotografie, a zvýšení vizuální gramotnosti posluchačů. Cílem předmětu Média a technické obrazy je seznámení studentů se základními texty fotografické teorie doplněné ukázkami relevantních děl z dějin fotografie. Výsledkem by mělo být hlubší pochopení charakteristik fotografického média, filozofických problémů vázaných na toto médium a prohloubení obecné vizuální gramotnosti posluchačů.
Poslední úprava: Silverio Robert, doc., Ph.D. (07.02.2022)
The aim of this course is to raise the awareness of the most common forms of visual media, photography, and increase the visual literacy of students. Students will deal with essential texts on the theory of photography accompanied by the examples of relevant works from the history of photography. Students should gain a deeper understanding of the characteristics of the photographic media, philosophical problems related to it, and deeper their general visual literacy.
Poslední úprava: Silverio Robert, doc., Ph.D. (07.02.2022)
Podmínky zakončení předmětu -
Od studentů bude vyžadována pravidelná účast na přednáškách a aktivní zapojení do diskuze, četba vybraných povinných textů a jejich fotografická reflexe, kritické zhodnocení výstavy, prezentace jedné povinné četby na semináři a vypracování závěrečné eseje.
1) Studentská prezentace vybrané povinné četby na semináři (30 bodů - povinná podmínka pro splnění předmětu ) - cca 15-20 minut prezentace, 15-20 minut následná diskuze (je třeba mít připravené otázky).
2) Závěrečná esej (max. 40 bodů - povinná podmínka pro splnění předmětu) - kriticko-analytická esej na dané téma, bude zadána v dubnu, termín odevzdání do 3.6.2024
3) Fotografická reflexe povinné četby (max. 10 bodů, za každou četbu jeden) - termín odevzdání, vždy nejpozději hodinu před začátkem semináře.
PŘEDPOKLÁDÁ SE AKTIVNÍ ÚČAST NA SEMINÁŘÍCH (20 BODŮ)
• Více než 91 => A
• 81-90 => B • 71-80 => C • 61-70 => D • 51-60 => E • 0-50 => F (neprospěl/a)
Poslední úprava: Lábová Sandra, Mgr., Ph.D. (03.02.2025)
Full attendance will be expected, active participation, reading of selected texts, final paper, and discussion.
Poslední úprava: Silverio Robert, doc., Ph.D. (07.02.2022)
Literatura -
Literatura
Povinná četba - viz sylabus.
Základní:
BATCHEN, Goeffrrey. Burning with Desire. 1st ed. Cambridge Mass.: The MIT Press, 1999. ISBN 0-262-02427-6
SONTAG, Susan. O fotografii. 1.vyd. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-4719
Další:
DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa moderna: esej o spadlé draperii. Vyd. 1. Praha: Agite/Fra, 2009, 211 s. ISBN 978-80-86603-80-3.
BORECKÝ, Felix. Rozum, nerozum a přesvědčivost obrazů. Vyd. 1. Praha: Togga, 2011, 286 s. ISBN 978-80-87258-73-6.
ISER, Wolfgang. Jak se dělá teorie. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2009, 245 s. ISBN 978-80-246-1672-8.
ZUROMSKIS, Catherine. Snapshot photography: The lives of images. Cambridge: MIT Press, 2013, 358 s. ISBN 978-0-262-01929-3.
PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně pokročilé. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2009, 201 s. ISBN 978-80-87054 18-5.
STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009, 471.
ANDĚL, Jaroslav. Myšlení o fotografii. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012, 462 s. ISBN 978-80-7331-235-0.
BENJAMIN, Walter. Dílo a jeho zdroj. 1. vyd. Praha: Odeon, 1979.
CÍSAŘ, Karel (ed.). Co je to fotografie? 1. vyd. Praha: Herrmann & synové, 2004.
FINEMAN, Mia. Faking it: manipulated photography before Photoshop. New York: Metropolitan Museum of Art, c2012, xvi, 280 s. ISBN 978-0-300-18501-0.
EVANS, J., HALL, S.: Visual Culture: the reader. 3. vyd. London: SAGE Publications, 2002. ISBN 0-7619-6248-4
FLUSSER, Vilém. Do universa technických obrazů. 1. vyd. Praha: OSVU, 2001. ISBN 80-238-7569-8
FLUSSER, Vilém. Moc obrazu: Výběr filosofických textů z 80. a 90. let.1. vyd. Praha: Výtvarné umění, 1996.
SCOTT, Clive. The spoken image : photography and language. London : Reaktion, 1999
LISTER, Martin (ed.). The photographic image in digital culture. London ; New York : Routledge, 1995.
GEFTER, Philip. Photography after Frank / essays by Philip Gefter New York : Aperture : c2009
TAGG, John. The disciplinary frame : photographic truths and the capture of meaning / John Tagg. Minneapolis : University of Minnesota Press, c2009.
WELLS, Liz. Photography : a critical introduction / Liz Wells New York : Routledge, 2004
BATCHEN. Geoffrey. Each wild idea : writing, photography, history. Cambridge, Massachusetts : MIT Press, 2002
Controverses : une histoire juridique et éthique de la photographie / Daniel Girardin ; Christian Pirker. Arles : Actes Sud ; Lausanne : Musée de l'Elysée, 2008
ELKINS, James. Photography theory / edited by James Elkins New York ; London : Routledge, c2007
KROUTVOR, Josef a Radim KOPÁČ. Fotografie jako mýtus: pocta černobílé fotografii a jejím tvůrcům. 1. vyd. Praha: Pulchra, 2013, 189 s. ISBN 978-80-87377-53-6.
Poslední úprava: Lábová Sandra, Mgr., Ph.D. (21.01.2024)
Literatura
Základní:
BATCHEN, Goeffrrey. Burning with Desire. 1st ed. Cambridge Mass.: The MIT Press, 1999. ISBN 0-262-02427-6
SONTAG, Susan. O fotografii. 1.vyd. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-4719
Další:
DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa moderna: esej o spadlé draperii. Vyd. 1. Praha: Agite/Fra, 2009, 211 s. ISBN 978-80-86603-80-3.
BORECKÝ, Felix. Rozum, nerozum a přesvědčivost obrazů. Vyd. 1. Praha: Togga, 2011, 286 s. ISBN 978-80-87258-73-6.
ISER, Wolfgang. Jak se dělá teorie. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2009, 245 s. ISBN 978-80-246-1672-8.
ZUROMSKIS, Catherine. Snapshot photography: The lives of images. Cambridge: MIT Press, 2013, 358 s. ISBN 978-0-262-01929-3.
PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně pokročilé. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2009, 201 s. ISBN 978-80-87054 18-5.
STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009, 471.
ANDĚL, Jaroslav. Myšlení o fotografii. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012, 462 s. ISBN 978-80-7331-235-0.
BENJAMIN, Walter. Dílo a jeho zdroj. 1. vyd. Praha: Odeon, 1979.
CÍSAŘ, Karel (ed.). Co je to fotografie? 1. vyd. Praha: Herrmann & synové, 2004.
FINEMAN, Mia. Faking it: manipulated photography before Photoshop. New York: Metropolitan Museum of Art, c2012, xvi, 280 s. ISBN 978-0-300-18501-0.
EVANS, J., HALL, S.: Visual Culture: the reader. 3. vyd. London: SAGE Publications, 2002. ISBN 0-7619-6248-4
FLUSSER, Vilém. Do universa technických obrazů. 1. vyd. Praha: OSVU, 2001. ISBN 80-238-7569-8
FLUSSER, Vilém. Moc obrazu: Výběr filosofických textů z 80. a 90. let.1. vyd. Praha: Výtvarné umění, 1996.
SCOTT, Clive. The spoken image : photography and language. London : Reaktion, 1999
LISTER, Martin (ed.). The photographic image in digital culture. London ; New York : Routledge, 1995.
GEFTER, Philip. Photography after Frank / essays by Philip Gefter New York : Aperture : c2009
TAGG, John. The disciplinary frame : photographic truths and the capture of meaning / John Tagg. Minneapolis : University of Minnesota Press, c2009.
WELLS, Liz. Photography : a critical introduction / Liz Wells New York : Routledge, 2004
BATCHEN. Geoffrey. Each wild idea : writing, photography, history. Cambridge, Massachusetts : MIT Press, 2002
Controverses : une histoire juridique et éthique de la photographie / Daniel Girardin ; Christian Pirker. Arles : Actes Sud ; Lausanne : Musée de l'Elysée, 2008
ELKINS, James. Photography theory / edited by James Elkins New York ; London : Routledge, c2007
KROUTVOR, Josef a Radim KOPÁČ. Fotografie jako mýtus: pocta černobílé fotografii a jejím tvůrcům. 1. vyd. Praha: Pulchra, 2013, 189 s. ISBN 978-80-87377-53-6.
Poslední úprava: Silverio Robert, doc., Ph.D. (07.02.2022)