|
|
|
||
Média a technické obrazy je seminář zprostředkující úvod do teorie fotografického obrazu a vizuální kultury. Předmět je určen pro studenty prezenčního magisterského oboru žurnalistika se zájmem o vizuální kulturu a obraz. Studenti se seznámí s vývojem teoretického myšlení a pojímání vizuality 20. a 21. století. Důraz bude kladen na zásadní teoretické texty oboru vizuální studia a fotografie, které budou uváděny do kontextu současné umělecké a mediální praxe. Nedílnou součástí kurzu je diskuze nad čtenými texty a jejich reflexe.
Poslední úprava: Silverio Robert, doc., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je zvýšení povědomí o nejrozšířenějších vizuální formách v médiích, fotografie, a zvýšení vizuální gramotnosti posluchačů. Cílem předmětu Média a technické obrazy je seznámení studentů se základními texty fotografické teorie doplněné ukázkami relevantních děl z dějin fotografie. Výsledkem by mělo být hlubší pochopení charakteristik fotografického média, filozofických problémů vázaných na toto médium a prohloubení obecné vizuální gramotnosti posluchačů. Poslední úprava: Silverio Robert, doc., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Od studentů bude vyžadována pravidelná účast na přednáškách , aktivní zapojení do diskuze , četba vybraných textů, projektů.) Jedna prezetntace Charakteristika prezentace: 5-8 min. , 3 až 6 slidů, analyzujících fotografii z dějin fotožurnalismu či teoretický problém - termín či myšlenku teorie fotografie. (Poslední slide představuje zdroje, přičemž se hodnotí i relevance těchto zdrojů.) Poslední úprava: Silverio Robert, doc., Ph.D. (10.03.2022)
|
|
||
Literatura Základní: BATCHEN, Goeffrrey. Burning with Desire. 1st ed. Cambridge Mass.: The MIT Press, 1999. ISBN 0-262-02427-6 BARTHES, Roland. Světlá komora. 1. vyd. Bratislava: Archa, 1994. ISBN 80-7115-081-9 BERGER, John. O pohledu. Vyd. 1. Praha: Agite/Fra, 2009, 225 s. ISBN 978-80-86603-81-0. ELKINS, James. Proč lidé pláčou před obrazy: příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 214 s. ISBN 978-80-200-1509-9. ELKINS, James. What photography is. New York: Routledge, 2011. FLUSSER, Vilém. Za filozofii fotografie. 1. vyd. Praha: Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X LÁB, Filip. Postdigitální fotografie MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012. SILVERIO, Robert. Nefotografie, Neslova SONTAG, Susan. O fotografii. 1.vyd. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-4719
Další:
DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa moderna: esej o spadlé draperii. Vyd. 1. Praha: Agite/Fra, 2009, 211 s. ISBN 978-80-86603-80-3. BORECKÝ, Felix. Rozum, nerozum a přesvědčivost obrazů. Vyd. 1. Praha: Togga, 2011, 286 s. ISBN 978-80-87258-73-6. ISER, Wolfgang. Jak se dělá teorie. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2009, 245 s. ISBN 978-80-246-1672-8. ZUROMSKIS, Catherine. Snapshot photography: The lives of images. Cambridge: MIT Press, 2013, 358 s. ISBN 978-0-262-01929-3. PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně pokročilé. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2009, 201 s. ISBN 978-80-87054 18-5. STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009, 471. ANDĚL, Jaroslav. Myšlení o fotografii. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012, 462 s. ISBN 978-80-7331-235-0. BENJAMIN, Walter. Dílo a jeho zdroj. 1. vyd. Praha: Odeon, 1979. CÍSAŘ, Karel (ed.). Co je to fotografie? 1. vyd. Praha: Herrmann & synové, 2004. FINEMAN, Mia. Faking it: manipulated photography before Photoshop. New York: Metropolitan Museum of Art, c2012, xvi, 280 s. ISBN 978-0-300-18501-0. EVANS, J., HALL, S.: Visual Culture: the reader. 3. vyd. London: SAGE Publications, 2002. ISBN 0-7619-6248-4 FLUSSER, Vilém. Do universa technických obrazů. 1. vyd. Praha: OSVU, 2001. ISBN 80-238-7569-8 FLUSSER, Vilém. Moc obrazu: Výběr filosofických textů z 80. a 90. let.1. vyd. Praha: Výtvarné umění, 1996. SCOTT, Clive. The spoken image : photography and language. London : Reaktion, 1999 LISTER, Martin (ed.). The photographic image in digital culture. London ; New York : Routledge, 1995. GEFTER, Philip. Photography after Frank / essays by Philip Gefter New York : Aperture : c2009 TAGG, John. The disciplinary frame : photographic truths and the capture of meaning / John Tagg. Minneapolis : University of Minnesota Press, c2009. WELLS, Liz. Photography : a critical introduction / Liz Wells New York : Routledge, 2004 BATCHEN. Geoffrey. Each wild idea : writing, photography, history. Cambridge, Massachusetts : MIT Press, 2002 Controverses : une histoire juridique et éthique de la photographie / Daniel Girardin ; Christian Pirker. Arles : Actes Sud ; Lausanne : Musée de l'Elysée, 2008 ELKINS, James. Photography theory / edited by James Elkins New York ; London : Routledge, c2007 KROUTVOR, Josef a Radim KOPÁČ. Fotografie jako mýtus: pocta černobílé fotografii a jejím tvůrcům. 1. vyd. Praha: Pulchra, 2013, 189 s. ISBN 978-80-87377-53-6.
Poslední úprava: Silverio Robert, doc., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Přednáška/seminář. Poslední úprava: Silverio Robert, doc., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Tematické okruhy 1. týden: Tradiční vs. technické obrazy 2. týden: Perspektiva - vývoj moderního vidění 3. týden: Nová vizualita 4. týden: Technická média a temporalita 5. týden: Vizuální násilí - válečná pornografie 6. týden: Sémiotika a znakovost 7. týden: Vizualita v digitální éra 8. týden: Realita - inscenace - virtualita 9 . týden: Technologický determinusmus 11. týden: Limity fotožurnalismu - paparazzi 12. týden: Nová média - trendy - fotografie Poslední úprava: Silverio Robert, doc., Ph.D. (09.02.2022)
|
|
||
Absolvování předmětů Historie a estetika fotožurnalismu, Úvod do vizuální komunikace. Poslední úprava: Silverio Robert, doc., Ph.D. (07.02.2022)
|