Předmět studenty seznamuje s nejdůležitějšími teoriemi a s nimi spojenými výzkumy, které se snaží porozumět povaze základních duševních jevů jako je čití, vnímání, pozornost, učení, paměť, řešení problémů, rozhodování, kreativita, inteligence, emoce, motivace, vůle či vědomí. Součástí předmětu jsou rovněž obecnější, metodologicky zaměřená témata týkající se způsobu poznávání duševních jevů a povahy psychologických zákonitostí.
Cílem předmětu je ukázat obecnou psychologii jako "páteřní" obor v soustavě psychologických věd (základních i užitých) a poskytnout filozoficko-metodologicky zakotvený teoretický základ poznání psychických jevů, procesů, stavů a vlastností; psychologických zákonitostí a hlavní poznatky o nich.
Získané znalosti: Student dokáže vysvětlit, jaké jsou základní přístupy k získávání poznání o duševních jevech a jaká je povaha objevených psychologických zákonitostí; dokáže popsat a vysvětlit podstatu vybraných teorií a s nimi spojených výzkumů, které se snaží porozumět povaze základních duševních jevů.
Získané dovednosti: Student dokáže určit a charakterizovat klíčové rozdíly mezi jednotlivými teoriemi vybraných duševních jevů; dokáže na základě popisu výzkumného designu a získaných dat/pozorování vyvodit, co z provedeného výzkumu vyplývá pro poznání daného duševního jevu a dokáže posoudit základní limity získaného poznání o duševních jevech, které vyplývají ze zvoleného způsobu jejich zkoumání.
Obsah předmětu: Myšlení - rozhodování; Vědomí; Jazyk a řeč; Mentální reprezentace a představivost; Imaginace, fantazie; Inteligence; Emoce; Motivace; Vůle a seberegulace; Plánování a exekutivní funkce
Předmět může být v případě potřeby vyučován i pouze v anglickém jazyce.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
This course introduces students to the major theories and related research that seek to understand the nature of basic mental phenomena such as sensing, perception, attention, learning, memory, problem solving, decision making, creativity, intelligence, emotion, motivation, volition, and consciousness. The course also includes more general, methodologically oriented topics related to the way mental phenomena are known and the nature of psychological laws.
The aim of the course is to present general psychology as a "backbone" discipline in the system of psychological sciences (basic and applied) and to provide a philosophically and methodologically grounded theoretical basis for the understanding of psychological phenomena, processes, states and properties; psychological laws and the main knowledge about them.
Acquired knowledge: the student can explain the basic approaches to gaining knowledge about mental phenomena and the nature of the discovered psychological laws; he/she can describe and explain the essence of selected theories and related research that seek to understand the nature of basic mental phenomena.
Acquired skills: the student is able to identify and characterize the key differences between the individual theories of selected mental phenomena; is able to use the description of the research design and the data/observations obtained to infer what the research conducted implies for the understanding of the mental phenomenon in question and is able to assess the basic limits of the knowledge obtained about mental phenomena that arise from the chosen method of their investigation.
Course content: thinking - decision making; Consciousness; Language and speech; Mental representation and imagination; Imagination, fantasy; Intelligence; Emotion; Motivation; Will and self-regulation; Planning and executive functions
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (06.11.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
Zkouška: Účast na 2 písemných testech psaných v polovině a na konci semestru a min. 50% úspěšnost ve váženém součtu výsledků. První test se píše 3.4.2025 v čase přednášky, druhý test během zkouškového období.
Zápočet: (1) Minimálně 75% účast na seminářových experimentech, (2) replikace jednoho výzkumu z nabídky a prezentace výsledků na semináři. Aktivní účast na seminářích (např. průběžná četba předepsané literatury, zapojování do diskuzí apod.).
V případě individuálního studijního plánu nebo modifikací vyplývajících ze specifických vzdělávacích potřeb, kontaktujte včas garanta kurzu.
Poslední úprava: Lukavský Jiří, doc. Mgr., Ph.D. (14.02.2025)
Exam: participation in 2 written tests written at the middle and end of the semester and a minimum of 50% success in the weighted sum of results. Credit: At least 75% attendance and active participation in seminars (e.g. continuous reading of the prescribed literature, participation in discussions, etc.), replication of one of the researches on offer and presentation of results at the seminar.
Poslední úprava: Lukavský Jiří, doc. Mgr., Ph.D. (14.02.2025)
Literatura -
Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Wagenaar, W.A. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál.
Eysenck, M. W., & Keane, M. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia.
Koukolík, F. (2011). Lidský mozek. Funkční systémy. Norma a poruchy. Praha: Galén.
Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie. Praha: Portál.
Plháková, A. (2015). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
Stanovich, K. E. (2012). How to think straight about psychology. New York: Pearson.
Sternberg, R. J. (2009). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury je uveden v SIS a upřesňován během výuky.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Eysenck, M. W., & Keane, M. (2008). Cognitive psychology. Psychology press.
Stanovich, K. E. (2012). How to think straight about psychology. New York: Pearson.
Sternberg, R. J. (2009). Cognitive psychology. Cengage Learning.
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (13.10.2023)