Předmět studenty seznamuje s nejdůležitějšími teoriemi a s nimi spojenými výzkumy, které se snaží porozumět povaze základních duševních jevů jako je čití, vnímání, pozornost, učení, paměť, řešení problémů a rozhodování. Součástí předmětu jsou rovněž obecnější, metodologicky zaměřená témata týkající se způsobu poznávání duševních jevů a povahy psychologických zákonitostí. <br>
<br>
Cílem předmětu je ukázat obecnou psychologii jako "páteřní" obor v soustavě psychologických věd (základních i užitých) a poskytnout filozoficko-metodologicky zakotvený teoretický základ poznání psychických jevů, procesů, stavů a vlastností; psychologických zákonitostí a hlavní poznatky o nich. <br>
<br>
Získané znalosti: Student dokáže vysvětlit, jaké jsou základní přístupy k získávání poznání o duševních jevech a jaká je povaha objevených psychologických zákonitostí; dokáže popsat a vysvětlit podstatu vybraných teorií a s nimi spojených výzkumů, které se snaží porozumět povaze základních duševních jevů. <br>
<br>
Získané dovednosti: Student dokáže určit a charakterizovat klíčové rozdíly mezi jednotlivými teoriemi vybraných duševních jevů; dokáže na základě popisu výzkumného designu a získaných dat/pozorování vyvodit, co z provedeného výzkumu vyplývá pro poznání daného duševního jevu a dokáže posoudit základní limity získaného poznání o duševních jevech, které vyplývají ze zvoleného způsobu jejich zkoumání. <br>
<br>
Obsah předmětu: <br>
- Předmět obecné psychologie; <br>
- Psychologické zákonitosti a determinace psychiky; <br>
- Úvod do kognitivní psychologie; <br>
- Čití a psychofyzika; <br>
- Vnímání; <br>
- Pozornost; <br>
- Paměť; <br>
- Učení; <br>
- Myšlení – pojmy, usuzování; <br>
- Myšlení – řešení problémů<br>
<br>
Předmět může být v případě potřeby vyučován i pouze v anglickém jazyce.
Poslední úprava: Lukavský Jiří, doc. Mgr., Ph.D. (13.09.2024)
This course introduces students to the major theories and related research that seek to understand the nature of basic mental phenomena such as sensing, perception, attention, learning, memory, problem solving, and decision making. The course also includes more general, methodologically oriented topics related to the way mental phenomena are known and the nature of psychological laws.
The aim of the course is to present general psychology as a "backbone" discipline in the system of psychological sciences (basic and applied) and to provide a philosophically and methodologically grounded theoretical basis for the understanding of psychological phenomena, processes, states and properties; psychological laws and the main knowledge about them.
Acquired knowledge: the student can explain the basic approaches to gaining knowledge about mental phenomena and the nature of the discovered psychological laws; he/she can describe and explain the essence of selected theories and related research that seek to understand the nature of basic mental phenomena.
Acquired skills: the student is able to identify and characterize the key differences between the individual theories of selected mental phenomena; is able to use the description of the research design and the data/observations obtained to infer what the research conducted implies for the understanding of the mental phenomenon in question and is able to assess the basic limits of the knowledge obtained about mental phenomena that arise from the chosen method of their investigation. <br>
Course content:
- subject of general psychology;
- psychological laws and determinations of the psyche;
- introduction to cognitive psychology;
- sensing and psychophysics;
- perception;
- attention;
- memory;
- learning;
- thinking - concepts, reasoning;
- thinking - problem solving
Poslední úprava: Lukavský Jiří, doc. Mgr., Ph.D. (13.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Zkouška: Účast na 2 písemných testech psaných v polovině a na konci semestru a min. 50% úspěšnost ve váženém součtu výsledků. První test se píše 27.11.2024 v čase přednášky, druhý test během zkouškového období.
Zápočet: (1) Minimálně 75% účast na seminářových experimentech, (2) replikace jednoho výzkumu z nabídky a prezentace výsledků na semináři. Aktivní účast na seminářích (např. průběžná četba předepsané literatury, zapojování do diskuzí apod.).
V případě individuálního studijního plánu nebo modifikací vyplývajících ze specifických vzdělávacích potřeb, kontaktujte včas garanta kurzu.
Poslední úprava: Lukavský Jiří, doc. Mgr., Ph.D. (13.12.2024)
Exam: participation in 2 written tests written at the middle and end of the semester and a minimum of 50% success in the weighted sum of results. The first test on November 27, 2024 during class, the second test during exam term. Credit: (1) At least 75% participation in seminar experiments, (2) replication of one of the experiments on offer and presentation of results at the seminar. Active participation in seminars (e.g. continuous reading of the prescribed literature, participation in discussions, etc.).
In the case of an individual study plan or modifications arising from specific educational needs, please contact the course coordinator in a timely manner.
Poslední úprava: Lukavský Jiří, doc. Mgr., Ph.D. (13.12.2024)
Literatura -
Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Wagenaar, W.A. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál.
Eysenck, M. W., & Keane, M. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia.
Koukolík, F. (2011). Lidský mozek. Funkční systémy. Norma a poruchy. Praha: Galén.
Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie. Praha: Portál.
Plháková, A. (2015). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
Stanovich, K. E. (2012). How to think straight about psychology. New York: Pearson.
Sternberg, R. J. (2009). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury je uveden v SIS a upřesňován během výuky.
Poslední úprava: Lukavský Jiří, doc. Mgr., Ph.D. (26.09.2024)
Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Wagenaar, W.A. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál.
Eysenck, M. W., & Keane, M. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia.
Koukolík, F. (2011). Lidský mozek. Funkční systémy. Norma a poruchy. Praha: Galén.
Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie. Praha: Portál.
Plháková, A. (2015). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
Stanovich, K. E. (2012). How to think straight about psychology. New York: Pearson.
Sternberg, R. J. (2009). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
Poslední úprava: Lukavský Jiří, doc. Mgr., Ph.D. (26.09.2024)