Komunikační cvičení je přibližně zaměřeno na jazykovou úroveň B2 SERR. Cvičení jsou přizpůsobena potřebám studentů.
Důraz je kladen na poslechové a mluvní dovednosti. Ústřední pozornost je věnována každodennímu jazyku s odkazem na kulturní témata a také na aktuální diskurzy v německy mluvícím světě.
Cílem je zejména zlepšení poslechové kompetence v kontextu komunikace: selektivní, kurzorické a globální porozumění mluvenému slovu. Přihlíží se k základním varietám němčiny na standardní a substandardní úrovni jakož i k regionálnímu zabarvení a individuálním rozdílnostem.
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (27.06.2023)
The communication exercise is aimed at approximately language level B2 of the CEFR. The exercises are tailored to the needs of the students of the year.
The emphasis is on listening and speaking skills. The central focus is on everyday language with reference to cultural topics as well as current discourses in the German-speaking world.
In particular, the aim is to improve listening competence in the context of communication: selective, cursorial and global understanding of the spoken word. The basic varieties of German at standard and substandard level as well as regional colouring and individual differences are taken into account.
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (27.06.2023)
Die Kommunikationsübung richtet sich an Studienanfänger*innen und orientiert sich ungefähr am Sprachniveau B2 des Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmens für Sprachen. Die Übungen werden an die Bedürfnisse der Studierenden angepasst.
Der Schwerpunkt liegt auf den Fertigkeiten Hören und Sprechen. Zentral sind alltagssprachliche Sprechanlässe mit Bezug zu kulturellen Themen sowie aktuelle Diskurse im deutschsprachigen Raum.
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (27.06.2023)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je trénink ústní jazykové a komunikační kompetence se zamřením na slovní zásobu.
Cíl je určen liniemi Evropského referenčního rámce pro jazyky na úrovni B2: "Uživatel je schopen porozumět hlavním významům komplexních textů na konkrétní i abstraktní témata; rozumí také odborným diskusím ve svém oboru. Dokáže se dorozumět spontánně a plynule, takže je umožněn běžný rozhovor s rodilým mluvčím na obou stranách bez větší námahy. Dokáže se vyjádřit k širokému spektru tématu jasně a detailně, dokáže zaujmout postoj k aktuálním otázkám und uvést klady a zápory různých řešení.
Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (24.05.2023)
The aim of the course is to train oral language and communication competence with a focus on vocabulary.
The objective is determined by the lines of the European Framework of Reference for Languages at B2 level: 'The user is able to understand the main meanings of complex texts on concrete and abstract topics; he/she also understands professional discussions in his/her field. Can communicate spontaneously and fluently, so that normal conversation with a native speaker on both sides is possible without much effort. Can express himself/herself clearly and in detail on a wide range of topics; can take a position on current issues und state the pros and cons of different solutions.
Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (24.05.2023)
Trainieren der mündlichen Sprachkompetenzen (Fokus auf Wortschatz).
Gemeinsames Referenzniveau B2 (laut GERS): "Kann die Hauptinhalte komplexer Texte zu konkreten und abstrakten Themen verstehen; versteht im eigenen Spezialgebiet auch Fachdiskussionen. Kann sich so spontan und fließend verständigen, dass ein normales Gespräch mit Muttersprachlern ohne grössere Anstrengung auf beiden Seiten gut möglich ist. Kann sich zu einem breiten Themenspektrum klar und detailliert ausdrücken, einen Standpunkt zu einer aktuellen Frage erläutern und die Vor- und Nachteile verschiedener Möglichkeiten angeben."
Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (22.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu -
Předpokladem pro kladné ukončení předmětu je: pravidelná docházka (povoleny jsou 2 zameškané jednotky), konstruktivní účast, včasné odevzdání a splnění úkolů (písemných a ústních), závěrečná diskuse.
Minimální požadavky:
Účast (účast na cvičeních a diskusích, zpětná vazba účastníkům) (30 %), závěrečná diskuse (30 %), pracovní úkoly v průběhu semestru (40 %).
Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (24.05.2023)
Prerequisite for the positive completion of the course: regular attendance (2 missing units are allowed), constructive participation, on-time submission and completion of the assignments (written & oral), final discussion.
Minimum requirements:
Participation (participation in exercises & discussions, feedback to participants) (30%), final discussion (30%), work assignments in the course of the semester (40%).
Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (24.05.2023)
Voraussetzung für den positiven Abschluss der Lehrveranstaltung: regelmäßige Anwesenheit (2 Fehleinheiten sind erlaubt), konstruktive Teilnahme, termingerechte Abgabe und Durchführung der Aufgabenstellungen (schriftlich & mündlich), Abschlussgespräch
Mindestanforderungen:
Mitarbeit (Beteiligung an Übungen & Diskussionen, Feedback an Teilnehmer*innen) (30%), Abschlussgespräch (30%), Arbeitsaufträge im Laufe des Semesters (40%)
Geänderte Termine für Abschlussgespräche: ab 15.01.2024 online via Zoom
Google-Docs mit Terminliste wurde per Mail versendet.
Poslední úprava: Stefan Katrin, Mag. phil. (06.01.2024)
Literatura -
Billina, Anneli und Julika Ulrike Betz: Hören & Sprechen B2, München: Hueber 2017, ISBN 978-3-19-767493-3
Behrens, Ulrike: Mündliche Kompetenzen im Deutschunterricht: Sprechen und Zuhören als Bildungsaufgabe, Hamburg: Kallmeyer 2022.
Drenkert, Petra et al.: Uni? Sicher! Deutsch. Teil 2. Training Hörverstehen: ein Übungsbuch für Fortgeschrittene mit Audio-CD. Berlin : Booksbaum, 2013.
Honnef-Becker, Irmgard und Peter Kühn: Sprechen und Zuhören im Deutschunterricht: Bildungsstandards - Didaktik - Unterrichtsbeispiel, Tügingen: Narr 2019.
Behrens, Ulrike: Mündliche Kompetenzen im Deutschunterricht: Sprechen und Zuhören als Bildungsaufgabe, Hamburg: Kallmeyer 2022.
Drenkert, Petra et al.: Uni? Sicher! Deutsch. Teil 2. Training Hörverstehen: ein Übungsbuch für Fortgeschrittene mit Audio-CD. Berlin : Booksbaum, 2013.
Honnef-Becker, Irmgard und Peter Kühn: Sprechen und Zuhören im Deutschunterricht: Bildungsstandards - Didaktik - Unterrichtsbeispiel, Tügingen: Narr 2019.
Behrens, Ulrike: Mündliche Kompetenzen im Deutschunterricht: Sprechen und Zuhören als Bildungsaufgabe, Hamburg: Kallmeyer 2022.
Drenkert, Petra et al.: Uni? Sicher! Deutsch. Teil 2. Training Hörverstehen: ein Übungsbuch für Fortgeschrittene mit Audio-CD. Berlin : Booksbaum, 2013.
Honnef-Becker, Irmgard und Peter Kühn: Sprechen und Zuhören im Deutschunterricht: Bildungsstandards - Didaktik - Unterrichtsbeispiel, Tügingen: Narr 2019.