PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Vizuální rétorika I. - YMM01VR1
Anglický název: Visual rhetorics I
Zajišťuje: Program Elektronická kultura a semiotika (24-KEKS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: Mgr. Irena Řehořová, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: YMSMK037PV
Ve slož. korekvizitě pro: YMFA32, YMFA57, YMFH003, YMFH015, YMFH018, YMFH032, YMFH040, YMFH046, YMFH103, YMFPR171, YMGS627, YMGS628, YMGS636, YMGS645, YMGS651, YMGS652, YMGS653, YMGS654, YMGS655, YMHA1LS2, YMHA1LS21, YMHA40, YMHA44, YMHA55, YMH0222, YMH045, YMH051, YMH052, YMH053, YMH1222, YMH137, YMH145, YMH151, YMH152, YMH153, YMH545, YMH550, YMH557, YMKDE019, YMKDE022, YMKDE035, YMKDE041, YMKDE044, YMN0HHR, YMN141, YMN157, YMN164, YMO263, YMPC016, YMPV018, YMSKA32, YMSKA41, YMSKA51, YMSKA52, YMSKA54, YMSKA58, YMSKE002, YMSKE017, YMSKE515, YMSMK007P, YMSMK032PV, YMSMK035PV, YMSMK043PV, YMSMK047PV, YMSMK059PV, YMSMK060PV, YMSMK061PV, YMSMK062PV, YMSMK064PV
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět "Vizuální rétorika I." je kombinací přednášek a seminářů, jejíž cílem je problematizování vybraných zdánlivě samozřejmých postupů v recepci a interpretaci obrazů. Kurs si klade za cíl představit studentům aktuální studium vizuální rétoriky ve vztahu k tradičním dějinám umění, antropologii, sociologii a filosofii obrazu, které se zformovalo v USA a ve Francii v 2. polovině 20. století. Záměrem kursu je naučit studenty pracovat s odbornou terminologií za účelem formulace vlastního kritického myšlení, schopného rozpoznat typy rétoriky vlastní určité vizualitě a určitému režimu vidění.
Poslední úprava: Fišerová Michaela, doc., Ph.D. (10.10.2016)
Metody výuky

Podmínky pro splnění atestace:


1. pravidelná a aktivní účast na hodinách

2. domácí příprava na seminářovou část - na každou hodinu je třeba přečíst zadaný text a v daném termínu přinést vytištěný dokument obsahující: resumé z textu (cca půl normostrany), vypsané hlavní pojmy a pár hlavních tezí, které autor v textu předkládá. 

 

Seznam textů na jednotlivé termíny (všechny texty jsou k dispozici naskenované zde v souborech předmětu):

24.10.   MITCHELL, W.J.T. What Do Pictures Want? The Lifes and Loves of Images. Chicago: University Of Chicago Press, 2006, s. 5-56.

7.11.   MONDZAIN, M.-J. (2002): The Holy Shroud. How invisible hands weave the   undecidable. In: Latour, B., Weibel, P., Iconoclash. Beyond the Image Wars in   Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press, s. 324-335. 

21.11.   LATOUR, B., What is Iconoclash? In: LATOUR B., Weibel, P., Iconoclash. Beyond the  Image Wars in Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press.

5.12.   JAY, M., Scopic Regimes of Modernity. In: FOSTER, H. (ed.): Vision and. Visuality. Seattle: Bay Press, 1989. 3-23.

19.12.   DIDI-HUBERMAN, G. (2003): Invention of Hysteria. London: The MIT Press, s. 281-  301.

Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (16.10.2018)
Sylabus

Vizuální rétorika I. Slovo a obraz 

 

Předmět je kombinací přednášky a semináře. 

 

Rozpis výuky: 

1.  lekce - 10. 10. - úvod do problematiky vizuální rétoriky I: slovo a obraz. Seznámení s předmětem, organizací a hodnocením studia. 

2.  lekce - 24. 10. - přednáška + seminář - Pictorial Turn. Od "obratu k jazyku" k "obratu k obrazu". R. Rorty. W. J. T. Mitchell. Obraz-text. Metaobraz. Medusa efekt. Obraz nemluví. S. Worth.

MITCHELL, William James Thomas, What Do Pictures Want? The Lifes and Loves of Images. Chicago: University Of Chicago Press, 2006, s. 5-56.

MITCHELL, W. J. T. (1994): Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation, Chicago: The University of Chicago Press, první dvě kapitoly.


MITCHELL, W. J. T. (1987): Iconology: image, text, ideology. Chicago: The University of Chicago. 

WORTH, S. (1991): Obrazy nemohou říkat ne. In: Sborník filmové teorie. Angloamerické studie, Praha: ČFÚ, s. 37-43.

3.  lekce - 7. 11. - přednáška + seminář - Filosofie obrazu a cenzura. Zakázaný obraz. Vztah obrazu, náboženství a politiky. Platon. M.-J. Mondzain, A. Besancon.

MONDZAIN, M.-J. The Holy Shroud. How invisible hands weave the undecidable. In: Latour, B., Weibel, P., Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press, s. 324-335. 

MONDZAIN, M.-J. (2005): Image, Icon, Economy: The Byzantine Origins of the Contemporary Imaginary. Stanford: Stanford University Press.

MONDZAIN, M.-J. (2015): Obraz, subjekt, moc. In: FIŠEROVÁ, M. (2015): Obraz a moc. Rozhovory s francouzskými mysliteli. Praha: Karolinum.

BESANCON, A., Zakázaný obraz. Intelektuální dějiny obrazoborectví, Barrister and Principal, Praha, 2013.

4.  lekce - 21. 11. -  přednáška + seminář - Politika obrazu: propaganda a propagace. Estetika mizení. D. King. Fetiš, fakt a kritika. Iconoclash. B. Latour

GROYS, B., Gesamtkunstwerk Stalin. Rozpolcená kultura v Sovětském svazu. AVU, Praha 2010, s. 23-124.

TOSACANI, O., Reklama je navoněná zdechlina. Bratislava: Slovart 1996. 

LATOUR, B., What is Iconoclash? In: Latour, B., Weibel, P., Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press.

LATOUR, B., On the Modern Cult of Factish Gods. Duke University Press 2009. 

5. lekce -  5. 12. - přednáška + seminář - Vizualita a historická imaginace. N. Bryson. R. Nelson. Režimy sdílení viditelného. R. Debray. J. Ranciere.

JAY, M., Scopic Regimes of Modernity. In: FOSETR, H. (ed.): Vision and. Visuality. Seattle: Bay Press, 1989. 3-23.

BRYSON, N., Gaze in the Expanded Field. In: FOSTER, H. (ed.) (1988): Vision and Visuality. Seattle: Bay Press, s. 3-20, 87-108. (s. 38)  

BRYSON, N., Umění v kontextu. In. Kesner, L., Vizuální teorie, Praha: H&H, 2005. 

Rancière, J., The Future of the ImageLondon: Verso, 2009. 

6. lekce - 19. 12. - přednáška + seminář - Kontaktní magie otisku. Montáž. Přežívající obraz. Název díla. Signatura. G. Didi-Huberman. M. Sicard. B. Fraenkel.

DIDI-HUBERMAN, G. (2003): Invention of HysteriaLondon: The MIT Press, s. 281-301. 

DIDI-HUBERMAN, G. Images Inspite of All. Chicago University Press: Chicago, 2008. 

DIDI-HUBERMAN, G. Jakou politiku obrazu?, In: FIŠEROVÁ, M. (2015): Obraz a moc. Rozhovory s francouzskými mysliteli. Praha: Karolinum.

DIDI-HUBERMAN, G. Pred časom. Dejiny umenia a anachronizmus obrazov. Bratislava: Kalligram, 2006. 

 

 

Základní literatura

DIDI-HUBERMAN, G. (2003): Invention of Hysteria. London: The MIT Press, s. 281-301. 

JAY, M., Scopic Regimes of Modernity. In: FOSETR, H. (ed.): Vision and. Visuality. Seattle: Bay Press, 1989. 3-23.

LATOUR, B., What is Iconoclash? In: Latour, B., Weibel, P., Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press.

MONDZAIN, M.-J. (2002): The Holy Shroud. How invisible hands weave the undecidable. In: Latour, B., Weibel, P., Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press, s. 324-335. 

MITCHELL, William James Thomas, What Do Pictures Want? The Lifes and Loves of Images. Chicago: University Of Chicago Press, 2006, s. 5-56.

FIŠEROVÁ, M. (2015): Obraz a moc. Rozhovory s francouzskými mysliteli. Praha: Karolinum.

 

Doplňující literatura

WORTH, S. (1991): Obrazy nemohou říkat ne. In: Sborník filmové teorie. Angloamerické studie, Praha: ČFÚ, s. 37-43. 

GROYS, B., Gesamtkunstwerk Stalin. Rozpolcená kultura v Sovětském svazu. AVU, Praha 2010, s. 23-124.

BRYSON, N., Gaze in the Expanded Field. In: FOSTER, H. (ed.) (1988): Vision and Visuality. Seattle: Bay Press, s. 3-20, 87-108.

AUMONT, J. (2010): Obraz. Praha: AMU.

KESNER, L. (ed.) (1997): Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha: H & H, s., 19-189.

LATOUR B., Iconoclash. Is there a World Beyond Image Wars?. In: Latour, B., Weibel, P. (2002): Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press, s. 16- 38. (s. 22)   

LATOUR, B. (2005): Reassembling the Social. An Introduction to Actor-Network-Theory, Oxford: Oxford University Press.


LATOUR, B., WOOLGAR, S. (1986): Laboratory Life. The Construction of Scientific Facts. Princeton: Princeton University Press.


HARMAN, G. (2009): Prince of Networks. Bruno Latour and Metaphysics. Melbourne: Re Press.

NELSON, R. S. (ed.) (2000): Visuality before (and beyond) the Rennaissance: seeing as others saw. Cambridge: Cambridge University Press. 

LATOUR, B. (2003): Nikdy sme neboli moderní. Bratislava: Kalligram.

MONDZAIN, M.-J. (2002): The Holy Shroud. How invisible hands weave the undecidable. In: Latour, B., Weibel, P., Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press, s. 324-335. 

MITCHELL, W.J.T. (2004): Slovo a obraz, in: Nelson R. S., Shiff R. (eds.), Kritické pojmy dejín umenia, Bratislava: Slovart, s., 79-91.  

MITCHELL, W. J. T. (1994): Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation, Chicago: The University of Chicago Press.


MITCHELL, W. J. T. (1987): Iconology: image, text, ideology. Chicago: The University of Chicago Press.

MONDZAIN, M.-J. (2003): Le commerce des regards. Paris: Seuil.


MONDZAIN, M.-J. (2002): L’image, peut-elle tuer?. Paris: Bayard.

MONDZAIN, M.-J. (2007): Homo spectator. Paris: Bayard.


NICEPHORE (1989): Discours contre les iconoclastes. Paris: Klincksieck.

BESANCON, A., Zakázaný obraz. Intelektuální dějiny obrazoborectví, Barrister and Principal, Praha, 2013.

KING, D., The Commissar Vanishes. The Falsification of Photographs and Art in Stalin's Russia. 1997, Metropolitan Books. 

DIDI-HUBERMAN, G. (2009): Ninfa moderna. Praha: Agite/Fra.

DIDI-HUBERMAN, G. (2005): Confronting Images. Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press. 

JacquesRancière, Aesthetics and its Discontents (Cambridge: Polity Press, 2009b).

JacquesRancière, Dissensus. On Politics and Aesthetics (London/New York: Bloomsbury, 2014).

Jacques Rancière, Le partage du sennsible, Esthétique et politique (Paris:La Fabrique, 2000).

JacquesRancière, L'inconscient esthétique. (Paris: Galilée, 2001).

Jacques Rancière, The Emancipated Spectator. (London and New York. Verso, 2011).

 

 

 

Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (16.10.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK