|
|
|
||
Předmět "Vizuální rétorika I." je kombinací přednášek a seminářů, jejíž cílem je problematizování vybraných zdánlivě
samozřejmých postupů v recepci a interpretaci obrazů. Kurs si klade za cíl představit studentům aktuální studium
vizuální rétoriky ve vztahu k tradičním dějinám umění, antropologii, sociologii a filosofii obrazu, které se zformovalo v USA a ve Francii v 2. polovině 20. století. Záměrem kursu je naučit studenty pracovat s odbornou terminologií za účelem formulace vlastního kritického myšlení, schopného rozpoznat typy rétoriky vlastní určité vizualitě a určitému režimu vidění.
Poslední úprava: Fišerová Michaela, doc., Ph.D. (10.10.2016)
|
|
||
Podmínky pro splnění atestace:
2. domácí příprava na seminářovou část - na každou hodinu je třeba přečíst zadaný text a v daném termínu přinést vytištěný dokument obsahující: resumé z textu (cca půl normostrany), vypsané hlavní pojmy a pár hlavních tezí, které autor v textu předkládá.
Seznam textů na jednotlivé termíny (všechny texty jsou k dispozici naskenované zde v souborech předmětu): 24.10. MITCHELL, W.J.T. What Do Pictures Want? The Lifes and Loves of Images. Chicago: University Of Chicago Press, 2006, s. 5-56. 7.11. MONDZAIN, M.-J. (2002): The Holy Shroud. How invisible hands weave the undecidable. In: Latour, B., Weibel, P., Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press, s. 324-335. 21.11. LATOUR, B., What is Iconoclash? In: LATOUR B., Weibel, P., Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press. 5.12. JAY, M., Scopic Regimes of Modernity. In: FOSTER, H. (ed.): Vision and. Visuality. Seattle: Bay Press, 1989. 3-23. 19.12. DIDI-HUBERMAN, G. (2003): Invention of Hysteria. London: The MIT Press, s. 281- 301. Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (16.10.2018)
|
|
||
Vizuální rétorika I. Slovo a obraz
Předmět je kombinací přednášky a semináře.
Rozpis výuky: 1. lekce - 10. 10. - úvod do problematiky vizuální rétoriky I: slovo a obraz. Seznámení s předmětem, organizací a hodnocením studia. 2. lekce - 24. 10. - přednáška + seminář - Pictorial Turn. Od "obratu k jazyku" k "obratu k obrazu". R. Rorty. W. J. T. Mitchell. Obraz-text. Metaobraz. Medusa efekt. Obraz nemluví. S. Worth. MITCHELL, William James Thomas, What Do Pictures Want? The Lifes and Loves of Images. Chicago: University Of Chicago Press, 2006, s. 5-56. MITCHELL, W. J. T. (1994): Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation, Chicago: The University of Chicago Press, první dvě kapitoly. MITCHELL, W. J. T. (1987): Iconology: image, text, ideology. Chicago: The University of Chicago. WORTH, S. (1991): Obrazy nemohou říkat ne. In: Sborník filmové teorie. Angloamerické studie, Praha: ČFÚ, s. 37-43. 3. lekce - 7. 11. - přednáška + seminář - Filosofie obrazu a cenzura. Zakázaný obraz. Vztah obrazu, náboženství a politiky. Platon. M.-J. Mondzain, A. Besancon. MONDZAIN, M.-J. The Holy Shroud. How invisible hands weave the undecidable. In: Latour, B., Weibel, P., Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press, s. 324-335. MONDZAIN, M.-J. (2005): Image, Icon, Economy: The Byzantine Origins of the Contemporary Imaginary. Stanford: Stanford University Press. MONDZAIN, M.-J. (2015): Obraz, subjekt, moc. In: FIŠEROVÁ, M. (2015): Obraz a moc. Rozhovory s francouzskými mysliteli. Praha: Karolinum. BESANCON, A., Zakázaný obraz. Intelektuální dějiny obrazoborectví, Barrister and Principal, Praha, 2013. 4. lekce - 21. 11. - přednáška + seminář - Politika obrazu: propaganda a propagace. Estetika mizení. D. King. Fetiš, fakt a kritika. Iconoclash. B. Latour. GROYS, B., Gesamtkunstwerk Stalin. Rozpolcená kultura v Sovětském svazu. AVU, Praha 2010, s. 23-124. TOSACANI, O., Reklama je navoněná zdechlina. Bratislava: Slovart 1996. LATOUR, B., What is Iconoclash? In: Latour, B., Weibel, P., Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press. LATOUR, B., On the Modern Cult of Factish Gods. Duke University Press 2009. 5. lekce - 5. 12. - přednáška + seminář - Vizualita a historická imaginace. N. Bryson. R. Nelson. Režimy sdílení viditelného. R. Debray. J. Ranciere. JAY, M., Scopic Regimes of Modernity. In: FOSETR, H. (ed.): Vision and. Visuality. Seattle: Bay Press, 1989. 3-23. BRYSON, N., Gaze in the Expanded Field. In: FOSTER, H. (ed.) (1988): Vision and Visuality. Seattle: Bay Press, s. 3-20, 87-108. (s. 38) BRYSON, N., Umění v kontextu. In. Kesner, L., Vizuální teorie, Praha: H&H, 2005. Rancière, J., The Future of the Image. London: Verso, 2009. 6. lekce - 19. 12. - přednáška + seminář - Kontaktní magie otisku. Montáž. Přežívající obraz. Název díla. Signatura. G. Didi-Huberman. M. Sicard. B. Fraenkel. DIDI-HUBERMAN, G. (2003): Invention of Hysteria. London: The MIT Press, s. 281-301. DIDI-HUBERMAN, G. Images Inspite of All. Chicago University Press: Chicago, 2008. DIDI-HUBERMAN, G. Jakou politiku obrazu?, In: FIŠEROVÁ, M. (2015): Obraz a moc. Rozhovory s francouzskými mysliteli. Praha: Karolinum. DIDI-HUBERMAN, G. Pred časom. Dejiny umenia a anachronizmus obrazov. Bratislava: Kalligram, 2006.
Základní literatura DIDI-HUBERMAN, G. (2003): Invention of Hysteria. London: The MIT Press, s. 281-301. JAY, M., Scopic Regimes of Modernity. In: FOSETR, H. (ed.): Vision and. Visuality. Seattle: Bay Press, 1989. 3-23. LATOUR, B., What is Iconoclash? In: Latour, B., Weibel, P., Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press. MONDZAIN, M.-J. (2002): The Holy Shroud. How invisible hands weave the undecidable. In: Latour, B., Weibel, P., Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press, s. 324-335. MITCHELL, William James Thomas, What Do Pictures Want? The Lifes and Loves of Images. Chicago: University Of Chicago Press, 2006, s. 5-56. FIŠEROVÁ, M. (2015): Obraz a moc. Rozhovory s francouzskými mysliteli. Praha: Karolinum.
Doplňující literatura WORTH, S. (1991): Obrazy nemohou říkat ne. In: Sborník filmové teorie. Angloamerické studie, Praha: ČFÚ, s. 37-43. GROYS, B., Gesamtkunstwerk Stalin. Rozpolcená kultura v Sovětském svazu. AVU, Praha 2010, s. 23-124. BRYSON, N., Gaze in the Expanded Field. In: FOSTER, H. (ed.) (1988): Vision and Visuality. Seattle: Bay Press, s. 3-20, 87-108. AUMONT, J. (2010): Obraz. Praha: AMU. KESNER, L. (ed.) (1997): Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha: H & H, s., 19-189. LATOUR B., Iconoclash. Is there a World Beyond Image Wars?. In: Latour, B., Weibel, P. (2002): Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press, s. 16- 38. (s. 22) LATOUR, B. (2005): Reassembling the Social. An Introduction to Actor-Network-Theory, Oxford: Oxford University Press. LATOUR, B., WOOLGAR, S. (1986): Laboratory Life. The Construction of Scientific Facts. Princeton: Princeton University Press. HARMAN, G. (2009): Prince of Networks. Bruno Latour and Metaphysics. Melbourne: Re Press. NELSON, R. S. (ed.) (2000): Visuality before (and beyond) the Rennaissance: seeing as others saw. Cambridge: Cambridge University Press. LATOUR, B. (2003): Nikdy sme neboli moderní. Bratislava: Kalligram. MONDZAIN, M.-J. (2002): The Holy Shroud. How invisible hands weave the undecidable. In: Latour, B., Weibel, P., Iconoclash. Beyond the Image Wars in Science, Religion and Art. Cambridge: The MIT Press, s. 324-335. MITCHELL, W.J.T. (2004): Slovo a obraz, in: Nelson R. S., Shiff R. (eds.), Kritické pojmy dejín umenia, Bratislava: Slovart, s., 79-91. MITCHELL, W. J. T. (1994): Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation, Chicago: The University of Chicago Press. MITCHELL, W. J. T. (1987): Iconology: image, text, ideology. Chicago: The University of Chicago Press. MONDZAIN, M.-J. (2003): Le commerce des regards. Paris: Seuil. MONDZAIN, M.-J. (2002): L’image, peut-elle tuer?. Paris: Bayard. MONDZAIN, M.-J. (2007): Homo spectator. Paris: Bayard. NICEPHORE (1989): Discours contre les iconoclastes. Paris: Klincksieck. BESANCON, A., Zakázaný obraz. Intelektuální dějiny obrazoborectví, Barrister and Principal, Praha, 2013. KING, D., The Commissar Vanishes. The Falsification of Photographs and Art in Stalin's Russia. 1997, Metropolitan Books. DIDI-HUBERMAN, G. (2009): Ninfa moderna. Praha: Agite/Fra. DIDI-HUBERMAN, G. (2005): Confronting Images. Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press. JacquesRancière, Aesthetics and its Discontents (Cambridge: Polity Press, 2009b). JacquesRancière, Dissensus. On Politics and Aesthetics (London/New York: Bloomsbury, 2014). Jacques Rancière, Le partage du sennsible, Esthétique et politique (Paris:La Fabrique, 2000). JacquesRancière, L'inconscient esthétique. (Paris: Galilée, 2001). Jacques Rancière, The Emancipated Spectator. (London and New York. Verso, 2011).
Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (16.10.2018)
|