PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Didaktika školní TV - PPPD227NK
Anglický název: Teaching School PE
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:12/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Jiří Baláš, Ph.D.
Mgr. Kateřina Jasanská
Vyučující: Mgr. Kateřina Jasanská
Záměnnost : PPPD227N
Je neslučitelnost pro: PPPD227N
Anotace -
Předmět vychází z poznatků psychologie, pedagogiky a základů didaktiky TV. Je zaměřen na rozvoj didaktického myšlení a realizaci vyučovacího procesu ve školní TV. Nabízí poznatky o vývoji a struktuře, obsahu a formách školní tělesné výchovy v evropském kontextu a v Českých zemích, informace o rámcových vzdělávacích programech a projektech tělesné výchovy na jednotlivých typech a stupních škol, o metodách a trendech vývoje. Pozornost je věnována principům plánování, hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově a také didaktickému výzkumu.
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (30.01.2019)
Cíl předmětu

Cíl předmětu:
Připravit studenta na školní praxi se zaměřením na:
- vědomosti obecné (kurikulum) a speciální (specifika TV)
- pedagogické schopnosti (didaktické, percepční, komunikativní, organizační, tvůrčí, akademické …)

Studenti by po absolvování předmětu měli rozumět významu a postavení didkatiky ve školní tělesné výchově, resp. tělesné výchově v současné společnosti. Dále by měli znát základní didaktické zásady a umět je aplikovat ve výuce. Studenti by měli být schopni vybrat ze svého osobního kompetenčního portfolia adekvátní metody a postupy pro různé edukační situace. Studenti by dále měli dokázat volit adekvátní didaktické postupy s ohledem na ontogenetické stadium dané skupiny žáků. V neposlední řadě je cílem předmětu ozřejmit studentům důležitost celoživotního a neustávajícího procesu edukace nejen prostřednictví sportu a pohybových aktivit. Důležítým cílem je studentům přiblížit fakt, že se jedná především o výchovu nikoliv o výkonnstní činnost, dále diskuze na nová témata, která rezonují společností a velmi silně ovlivňují společnost a výrazně zasahuje do edukačních procesů. 

Konrétní očekávané výstupy:

- student chápe význam didaktiky jako i podoboru didaktiky školní tělesné výchovy pro současnou i budoucí společnost

- student rozumí procesu socializace a jeho vlivu na mladého člověka, umí odlišit jednotlivá stadia procesu socializace

- student se orientuje v didaktické terminologii a aktivně ji užívá

- student identifikuje problémy, které mohou nastat ve výukovém procesu

- student se kriticky vyjadřuje k aktuálním společenským otázkám z hlediska didaktiky školní tělesné výchovy

- student je schopen uplatňovat hlavní didaktické zásady

- student v rámci edukačního procesu vhodně komunikuje s žáky, rodiči a všemi, kteří se zúčastní vzdělávacího procesu

- student dovede kriticky zhodnotit význam zvolené pohybové aktivity

- student dovede kriticky zhodnotit význam prožitku v edukačním procesu

- student dovede připravit výukový proces realizovaný v dlouhodobém procesu s použitím didaktických zásad

Osvojené kompetence po absovování předmětu: 

  • Didaktické a pedagogické kompetence

    • Schopnost plánovat, realizovat a reflektovat výuku tělesné výchovy s ohledem na různé věkové a výkonnostní úrovně žáků.
    • Aplikace didaktických principů, metod a forem výuky.
    • Vedení žáků k aktivnímu pohybu a zdravému životnímu stylu.
  • Diagnostické a evaluační kompetence

    • Schopnost analyzovat pohybové schopnosti a dovednosti žáků.
    • Používání vhodných metod hodnocení a sebehodnocení žáků.
  • Kompetence v oblasti inkluze a diferenciace výuky

    • Přizpůsobení výuky žákům s různými potřebami, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
    • Vytváření bezpečného a motivujícího prostředí pro všechny žáky.
  • Organizační a manažerské kompetence

    • Schopnost efektivně organizovat hodiny tělesné výchovy, včetně přípravy pomůcek a bezpečnosti.
    • Plánování sportovních akcí, turnajů a školních projektů zaměřených na pohybové aktivity.
  • Komunikační a sociální kompetence

    • Efektivní komunikace s žáky, kolegy a rodiči.
    • Motivace žáků k aktivnímu zapojení do tělesné výchovy.
  • Odborné kompetence v oblasti pohybových aktivit

    • Znalost různých sportovních disciplín, jejich pravidel a metodiky výuky.
    • Aplikace principů sportovního tréninku do školního prostředí.
  • Kompetence v oblasti bezpečnosti a prevence úrazů

    • Zajištění bezpečnosti při výuce tělesné výchovy.
    • Znalost první pomoci a základních zdravotních aspektů pohybových aktivit
Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (02.03.2025)
Podmínky zakončení předmětu

zápočet: reflexe aktuálních ŠVP vybranných škol, prezentace, docházka na semináře

zkouška: test obsahující 30 otázek či ústní zkouška

Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (02.03.2025)
Literatura -

Základní:

FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.

FIALOVÁ, L. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.

RYCHTECKÝ, A., HARDMAN, K., PATRIKSSON, G., CARRIERO DA COSTA, F. G. Trendy v přípravě učitelů tělesné výchovy v evropském kontextu. Česká kinantropologie, 2008. 12, 1, s. 11-28.

Doporučená:

KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-022-7.

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 1. Přeložil Štěpán KOVAŘÍK. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7.

KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X.

Učební dokumenty MŠMT ČR v současnosti platné.

Časopis: Česká kinantropologie: časopis Vědecké společnosti kinantropologie. Praha: Vědecká společnost kinantropologie, 1997. ISSN 1211-9261.

Studijní opory:

Odkaz na nově vytvořený tým v MS Teams - Didaktika školní TV:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acb46680be73643a3804c1bfdf3c391b6%40thread.tacv2/Obecn% 25C3%25A9?groupId=b2ac7274-4864-4028-beef-e505e753513f&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08- 8816a20414a2

Didaktika ŠTV 227NK kombinovaná

Kód předmětu na přihlášení: kczmgij

Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (09.11.2023)
Sylabus

Přednášky:

1. Kompetenční rámec , Hodnocení a klasifikace - přístup k výchovám na školách

2. Plánování ve školní TV, RVP, ŠVP - novinky revize
 
3. Efektivita vyučovací jednotky
 
4. Inkluze ve výuce Tělesné výchovy

5. Výchova ke zdraví

1.Semináře:

1. Prostředí pro učení (jak vytvořit bezpečné prostředí, vést žáky/žákyně k chování podporující učení a spolupráci, …)


2. Výchova ke zdraví – blíže specifikovat dle RVP, co tento předmět obsahuje, vybrat si jedno téma (př.: alkoholismus) a blíže nás s ním seznámit


3. Vliv sociálních médií na sebevnímání – především u žáků ZŠ a SŠ


4. Wellbeing – co to je a proč je to teď tak často předkládáno


5. „Administrativní zátěž učitele TV“ a „Bezpečnost v TV“


6. Inkluze v TV (problémový žák a začlenění do kolektivu)


7. Autorita učitele


8. Poslechnout si jeden díl podcastu „9 let natvrdo“ a seznámit nás s obsahem – proč toto téma, Váš názor, případné řešení dané problematiky


9. Digitální kompetence v TV – jak ji implementovat do výuky, příklady cvičení, proč podle Vás budí tak negativní reakce u starší generace


10. Profesní sebepojetí, rozvoj, etika a duševní zdraví učitele TV

Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (02.03.2025)
Studijní opory

Studijní opory:
- přednášky a semináře
- doporučená literatura

- vše v teams: qr kod a odkaz na první přednášce

Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (02.03.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK