|
|
|
||
Předmět vychází z poznatků psychologie, pedagogiky a základů didaktiky TV. Je zaměřen na rozvoj didaktického
myšlení a realizaci vyučovacího procesu ve školní TV. Nabízí poznatky o vývoji a struktuře, obsahu a formách školní
tělesné výchovy v evropském kontextu a v Českých zemích, informace o rámcových vzdělávacích programech a
projektech tělesné výchovy na jednotlivých typech a stupních škol, o metodách a trendech vývoje. Pozornost je
věnována principům plánování, hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově a také didaktickému výzkumu.
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (30.01.2019)
|
|
||
Cíl předmětu: Studenti by po absolvování předmětu měli rozumět významu a postavení didkatiky ve školní tělesné výchově, resp. tělesné výchově v současné společnosti. Dále by měli znát základní didaktické zásady a umět je aplikovat ve výuce. Studenti by měli být schopni vybrat ze svého osobního kompetenčního portfolia adekvátní metody a postupy pro různé edukační situace. Studenti by dále měli dokázat volit adekvátní didaktické postupy s ohledem na ontogenetické stadium dané skupiny žáků. V neposlední řadě je cílem předmětu ozřejmit studentům důležitost celoživotního a neustávajícího procesu edukace nejen prostřednictví sportu a pohybových aktivit. Důležítým cílem je studentům přiblížit fakt, že se jedná především o výchovu nikoliv o výkonnstní činnost, dále diskuze na nová témata, která rezonují společností a velmi silně ovlivňují společnost a výrazně zasahuje do edukačních procesů. Konrétní očekávané výstupy: - student chápe význam didaktiky jako i podoboru didaktiky školní tělesné výchovy pro současnou i budoucí společnost - student rozumí procesu socializace a jeho vlivu na mladého člověka, umí odlišit jednotlivá stadia procesu socializace - student se orientuje v didaktické terminologii a aktivně ji užívá - student identifikuje problémy, které mohou nastat ve výukovém procesu - student se kriticky vyjadřuje k aktuálním společenským otázkám z hlediska didaktiky školní tělesné výchovy - student je schopen uplatňovat hlavní didaktické zásady - student v rámci edukačního procesu vhodně komunikuje s žáky, rodiči a všemi, kteří se zúčastní vzdělávacího procesu - student dovede kriticky zhodnotit význam zvolené pohybové aktivity - student dovede kriticky zhodnotit význam prožitku v edukačním procesu - student dovede připravit výukový proces realizovaný v dlouhodobém procesu s použitím didaktických zásad Osvojené kompetence po absovování předmětu:
Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (02.03.2025)
|
|
||
zápočet: reflexe aktuálních ŠVP vybranných škol, prezentace, docházka na semináře zkouška: test obsahující 30 otázek či ústní zkouška Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (02.03.2025)
|
|
||
Základní: FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8. FIALOVÁ, L. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1. RYCHTECKÝ, A., HARDMAN, K., PATRIKSSON, G., CARRIERO DA COSTA, F. G. Trendy v přípravě učitelů tělesné výchovy v evropském kontextu. Česká kinantropologie, 2008. 12, 1, s. 11-28. Doporučená: KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-022-7. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 1. Přeložil Štěpán KOVAŘÍK. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. Učební dokumenty MŠMT ČR v současnosti platné. Časopis: Česká kinantropologie: časopis Vědecké společnosti kinantropologie. Praha: Vědecká společnost kinantropologie, 1997. ISSN 1211-9261. Studijní opory: Odkaz na nově vytvořený tým v MS Teams - Didaktika školní TV: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acb46680be73643a3804c1bfdf3c391b6%40thread.tacv2/Obecn% 25C3%25A9?groupId=b2ac7274-4864-4028-beef-e505e753513f&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08- 8816a20414a2 Didaktika ŠTV 227NK kombinovaná Kód předmětu na přihlášení: kczmgij Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (09.11.2023)
|
|
||
Přednášky: 1. Kompetenční rámec , Hodnocení a klasifikace - přístup k výchovám na školách 1.Semináře: 1. Prostředí pro učení (jak vytvořit bezpečné prostředí, vést žáky/žákyně k chování podporující učení a spolupráci, …) 2. Výchova ke zdraví – blíže specifikovat dle RVP, co tento předmět obsahuje, vybrat si jedno téma (př.: alkoholismus) a blíže nás s ním seznámit 3. Vliv sociálních médií na sebevnímání – především u žáků ZŠ a SŠ 4. Wellbeing – co to je a proč je to teď tak často předkládáno 5. „Administrativní zátěž učitele TV“ a „Bezpečnost v TV“ 6. Inkluze v TV (problémový žák a začlenění do kolektivu) 7. Autorita učitele 8. Poslechnout si jeden díl podcastu „9 let natvrdo“ a seznámit nás s obsahem – proč toto téma, Váš názor, případné řešení dané problematiky 9. Digitální kompetence v TV – jak ji implementovat do výuky, příklady cvičení, proč podle Vás budí tak negativní reakce u starší generace 10. Profesní sebepojetí, rozvoj, etika a duševní zdraví učitele TV Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (02.03.2025)
|
|
||
Studijní opory: - vše v teams: qr kod a odkaz na první přednášce Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (02.03.2025)
|