PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Didaktika školní TV - PPPD227N
Anglický název: Teaching School PE
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / 100 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Jiří Baláš, Ph.D.
Mgr. Kateřina Jasanská
Vyučující: Mgr. Kateřina Jasanská
Neslučitelnost : PPPD227NK
Je záměnnost pro: PPPD227NK
Anotace -
Předmět propojuje poznatky z psychologie, pedagogiky a didaktiky tělesné výchovy a zaměřuje se na rozvoj didaktického myšlení i praktickou realizaci vyučovacího procesu. Studenti získají hlubší porozumění vývoji, struktuře a obsahu školní tělesné výchovy v evropském i českém kontextu. Důraz je kladen na rámcové vzdělávací programy, aktuální projekty a především na moderní přístupy, metody a trendy, které výrazně ovlivňují podobu školní tělesné výchovy. Součástí je také rozvoj kompetencí v oblasti plánování, hodnocení a klasifikace žáků a seznámení s principy didaktického výzkumu. Předmět podporuje schopnost kriticky reflektovat současné vzdělávací směry a tvořivě aplikovat inovativní didaktické postupy do praxe.
Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (18.09.2025)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je systemeticky připravit studenty na školní praxi prostřednictvím rozvoje jejich odborných znalostí, pedagogických dovedností a didaktických kompetencí. Důraz je kladen na porozumění obecnému kurikulu i specifikům tělesné výchovy, na kultivaci percepčních, komunikačních, organizačních, tvůrčích i akademických schopností. Absolventi předmětu porozumí významu a postavení didaktiky ve školní tělesné výchově a v širším kontextu současné společnosti. Získají dovednosti nezbytné pro aplikaci základních didaktických principů a pro volbu adekvátních metod a postupů s ohledem na různé edukační situace a vývojová stádia žáků. Současně si osvojí schopnost reflektovat význam celoživotního vzdělávání, které prostřednictvím sportu a pohybových aktivit přesahuje rovinu výkonnostní činnosti a orientuje se především na formativní, socializační a hodnotový rozměr výchovy. Předmět rovněž otevírá prostor pro diskuzi nad aktuálními společenskými výzvami a trendy, které výrazně ovlivňují vzdělávání, a podporuje kritickou reflexi i tvořivý přístup k inovativním didaktickým řešením. 

Výstupy u studenta: 

  • chápe význam didaktiky tělesné výchovy jako samostatného vědního i aplikačního oboru a jeho přínos pro současnou i budoucí společnost
  • rozumí procesu socializace, dokáže indetifikovat jeho jednotlivá stadia a zohledňovat jejich vliv na výchově-vzdělávací proces
  • orientuje se v odborné didaktické terminologii a umí ji aktivně a adekvátně používat
  • identifikuje a analyzuje problémy, které mohou nastat ve výukovém procesu, a hledá vhodná řešení
  • dokáže se kriticky a fundovaně vyjadřovat k aktuálním společenským otázkám v kontextu didaktiky školní tělesné výchovy
  • aplikuje hlavní didaktické zásady při přípravě a realizaci edukačního procesu
  • vhodně a účinně komunikuje se žáky, rodici i dalšími aktéry vzdělávacího procesu
  • kriticky hodnotí význam jednotlivých pohybových aktivit i jejich výchovně-vzdělávácí potenciál
  • dokáže analyzovat a ocenit význam prožitku v procesu učení
  • je schopen připravit, realizovat a vyhodnotit výukový proces v dlouhodobém horizontu s využitím principů didaktického plánování 
Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (18.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu

zápočet: výstup o vlastní činnosti (prezentace interaktivní formou, cca 40 min), okomentované ŠVP

zkouška: test obsahující 30 otázek/ústní zkoušení

Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (18.09.2025)
Literatura -

Základní:

FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.

FIALOVÁ, L. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.

RYCHTECKÝ, A., HARDMAN, K., PATRIKSSON, G., CARRIERO DA COSTA, F. G. Trendy v přípravě učitelů tělesné výchovy v evropském kontextu. Česká kinantropologie, 2008. 12, 1, s. 11-28.

Doporučená:

KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-022-7.

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 1. Přeložil Štěpán KOVAŘÍK. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7.

KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X.

Učební dokumenty MŠMT ČR v současnosti platné.

Časopis: Česká kinantropologie: časopis Vědecké společnosti kinantropologie. Praha: Vědecká společnost kinantropologie, 1997. ISSN 1211-9261.

Studijní opory:

Odkaz na nově vytvořený tým v MS Teams - Didaktika školní TV:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad0567206e0aa47cfab6e4cbac1db1173%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=7ba243f7-1d91-41a2-845c-3300366ff7ca&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Kód předmětu na přihlášení: t6v4g2i

Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (18.09.2025)
Sylabus

Přednášky:

  1. Kompetenční rámec
  2. Podmínky pro školní TV (materiální, personální, právní), základní školské dokumenty a předpisy
  3. Plánování v tělesné výchově (rámcové a školní vzdělávací programy, tematický plán, příprava na vyučování).
  4. Diagnostická práce učitele (hodnocení, klasifikace, testování).
  5. Výchova ke zdraví, interkulturní výchova v TV
  6. Efektivita vyučovací jednotky (struktura hodiny, fyzické, psychické zatížení, metody zjišťování efektivity).
  7. Metodické portály pro učitele TV, řízení vyučovacího procesu TV (problémové vyučování, dobrodružná TV).

Semináře: 

  1. Prostředí pro učení (jak vytvořit bezpečné prostředí v tělesné výchově, vést žáky/žákyně k chování podporující učení a spolupráci,...)
  2. Výchova ke zdraví (blíže specifikovat dle RVP, co tento předmět obsahuje, vybrat si jedno téma - př. alkoholismus, workoholismus, závislostí, ... a blíže specifikovat
  3. Vliv sociálních médií na sebevnímání (především u žactva ZŠ a SŠ)
  4. Wellbeing
  5. Administrativní zátěž učitele TV a Bezpečnost v TV
  6. Inkluze v TV (problémový žák a začlenění do kolektivu)
  7. Autorika učitele
  8. Poslechnout si jeden díl podcastu "9 let natvrdo" a seznámit nás s obsahem - proč toto téma, názor studenstva, případné řešení problematiky
  9. Digitální kompetence v TV (jak ji implementovat do výuky, příklady cvičení, proč budí tak negativní konotace u starší generace
  10. Profesní sebepojetí, rozvoj, etika a duševní zdraví
Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (18.09.2025)
Studijní opory

Studijní opory:
- přednášky a semináře
- doporučená literatura
- nástroje distančního způsobu výuky: MS Teams

Didaktika školní TV


odkaz na team: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aWD-y8jxig7N76cxIrvbIQRtSwpsvO3tKvhuv_dgIRJk1%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=8a722ed5-ebc6-4cd6-85c0-7fca3b158372&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Kurz je určen pro studenty předmětu. 

Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (06.10.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK