Předmět propojuje poznatky z psychologie, pedagogiky a didaktiky tělesné výchovy a zaměřuje se na rozvoj didaktického myšlení i praktickou realizaci vyučovacího procesu. Studenti získají hlubší porozumění vývoji, struktuře a obsahu školní tělesné výchovy v evropském i českém kontextu. Důraz je kladen na rámcové vzdělávací programy, aktuální projekty a především na moderní přístupy, metody a trendy, které výrazně ovlivňují podobu školní tělesné výchovy.
Součástí je také rozvoj kompetencí v oblasti plánování, hodnocení a klasifikace žáků a seznámení s principy didaktického výzkumu. Předmět podporuje schopnost kriticky reflektovat současné vzdělávací směry a tvořivě aplikovat inovativní didaktické postupy do praxe.
Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (18.09.2025)
This subject follows knowledge from psychology, pedagogy and basis of
didactics. It informs about actual situation in school Physical education.
It brings overview related to projects, content, organization changes,
curriculum, evaluation and conditions in school PE. It deals with frequent
mistakes of university students in start of school practice and also common
offences of pupils. The subject is on the borderland between theory
(didactic knowledge) and practice (preparation for the first pedagogical act
in the school conditions).
Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (06.10.2023)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je systemeticky připravit studenty na školní praxi prostřednictvím rozvoje jejich odborných znalostí, pedagogických dovedností a didaktických kompetencí. Důraz je kladen na porozumění obecnému kurikulu i specifikům tělesné výchovy, na kultivaci percepčních, komunikačních, organizačních, tvůrčích i akademických schopností. Absolventi předmětu porozumí významu a postavení didaktiky ve školní tělesné výchově a v širším kontextu současné společnosti. Získají dovednosti nezbytné pro aplikaci základních didaktických principů a pro volbu adekvátních metod a postupů s ohledem na různé edukační situace a vývojová stádia žáků. Současně si osvojí schopnost reflektovat význam celoživotního vzdělávání, které prostřednictvím sportu a pohybových aktivit přesahuje rovinu výkonnostní činnosti a orientuje se především na formativní, socializační a hodnotový rozměr výchovy. Předmět rovněž otevírá prostor pro diskuzi nad aktuálními společenskými výzvami a trendy, které výrazně ovlivňují vzdělávání, a podporuje kritickou reflexi i tvořivý přístup k inovativním didaktickým řešením.
Výstupy u studenta:
chápe význam didaktiky tělesné výchovy jako samostatného vědního i aplikačního oboru a jeho přínos pro současnou i budoucí společnost
rozumí procesu socializace, dokáže indetifikovat jeho jednotlivá stadia a zohledňovat jejich vliv na výchově-vzdělávací proces
orientuje se v odborné didaktické terminologii a umí ji aktivně a adekvátně používat
identifikuje a analyzuje problémy, které mohou nastat ve výukovém procesu, a hledá vhodná řešení
dokáže se kriticky a fundovaně vyjadřovat k aktuálním společenským otázkám v kontextu didaktiky školní tělesné výchovy
aplikuje hlavní didaktické zásady při přípravě a realizaci edukačního procesu
vhodně a účinně komunikuje se žáky, rodici i dalšími aktéry vzdělávacího procesu
kriticky hodnotí význam jednotlivých pohybových aktivit i jejich výchovně-vzdělávácí potenciál
dokáže analyzovat a ocenit význam prožitku v procesu učení
je schopen připravit, realizovat a vyhodnotit výukový proces v dlouhodobém horizontu s využitím principů didaktického plánování
Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (18.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu
zápočet: výstup o vlastní činnosti (prezentace interaktivní formou, cca 40 min), okomentované ŠVP
zkouška: test obsahující 30 otázek/ústní zkoušení
Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (18.09.2025)
Literatura -
Základní:
FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.
FIALOVÁ, L. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
RYCHTECKÝ, A., HARDMAN, K., PATRIKSSON, G., CARRIERO DA COSTA, F. G. Trendy v přípravě učitelů tělesné výchovy v evropském kontextu. Česká kinantropologie, 2008. 12, 1, s. 11-28.
Doporučená:
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-022-7.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 1. Přeložil Štěpán KOVAŘÍK. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7.
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X.
Učební dokumenty MŠMT ČR v současnosti platné.
Časopis: Česká kinantropologie: časopis Vědecké společnosti kinantropologie. Praha: Vědecká společnost kinantropologie, 1997. ISSN 1211-9261.
Studijní opory:
Odkaz na nově vytvořený tým v MS Teams - Didaktika školní TV:
Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (18.09.2025)
FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.
FIALOVÁ, L. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
RYCHTECKÝ, A., HARDMAN, K., PATRIKSSON, G., CARRIERO DA COSTA, F. G. Trendy v přípravě učitelů tělesné výchovy v evropském kontextu. Česká kinantropologie, 2008. 12, 1, s. 11-28.
Doporučená:
KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-022-7.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 1. Přeložil Štěpán KOVAŘÍK. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7.
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X.
Učební dokumenty MŠMT ČR v současnosti platné.
Časopis: Česká kinantropologie: časopis Vědecké společnosti kinantropologie. Praha: Vědecká společnost
kinantropologie, 1997. ISSN 1211-9261.
Poslední úprava: Čichoň Rostislav, PhDr., Ph.D. (01.11.2019)
Sylabus
Přednášky:
Kompetenční rámec
Podmínky pro školní TV (materiální, personální, právní), základní školské dokumenty a předpisy
Plánování v tělesné výchově (rámcové a školní vzdělávací programy, tematický plán, příprava na vyučování).
Diagnostická práce učitele (hodnocení, klasifikace, testování).
Výchova ke zdraví, interkulturní výchova v TV
Efektivita vyučovací jednotky (struktura hodiny, fyzické, psychické zatížení, metody zjišťování efektivity).
Metodické portály pro učitele TV, řízení vyučovacího procesu TV (problémové vyučování, dobrodružná TV).
Semináře:
Prostředí pro učení (jak vytvořit bezpečné prostředí v tělesné výchově, vést žáky/žákyně k chování podporující učení a spolupráci,...)
Výchova ke zdraví (blíže specifikovat dle RVP, co tento předmět obsahuje, vybrat si jedno téma - př. alkoholismus, workoholismus, závislostí, ... a blíže specifikovat
Vliv sociálních médií na sebevnímání (především u žactva ZŠ a SŠ)
Wellbeing
Administrativní zátěž učitele TV a Bezpečnost v TV
Inkluze v TV (problémový žák a začlenění do kolektivu)
Autorika učitele
Poslechnout si jeden díl podcastu "9 let natvrdo" a seznámit nás s obsahem - proč toto téma, názor studenstva, případné řešení problematiky
Digitální kompetence v TV (jak ji implementovat do výuky, příklady cvičení, proč budí tak negativní konotace u starší generace
Profesní sebepojetí, rozvoj, etika a duševní zdraví
Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (18.09.2025)
Studijní opory
Studijní opory: - přednášky a semináře - doporučená literatura - nástroje distančního způsobu výuky: MS Teams
Didaktika školní TV
odkaz na team: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aWD-y8jxig7N76cxIrvbIQRtSwpsvO3tKvhuv_dgIRJk1%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=8a722ed5-ebc6-4cd6-85c0-7fca3b158372&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
Kurz je určen pro studenty předmětu.
Poslední úprava: Jasanská Kateřina, Mgr. (06.10.2023)