Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této
problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů,
forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich
význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink
dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami,
jako je vztah ke škole, k rodičům apod.
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (28.11.2018)
The aim of the course is to familiarize students with the issue of children's sports training, to determine the general starting points of this issue as a basis for training in later years. It is mainly about determining different approaches, forms and methods compared to adult training, to master the issue of age and developmental patterns and their importance. In other areas, the course deals with the long-term concept of training, general principles for children's training, the components of sports training and their form in this period. The subject also deals with supplementary questions such as relation to school, parents, etc.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (13.11.2019)
Cíl předmětu -
Cíle předmětu:
Seznámit studenty s teoretickými základy sportovní přípravy dětí, včetně věkových a vývojových zákonitostí, rozdílů mezi tréninkem dětí a dospělých a významu senzitivních období v tréninku.
Porozumět dlouhodobé koncepci sportovního tréninku u dětí, rozdílům mezi ranou specializací a tréninkem odpovídajícím vývoji, a významu všestrannosti v přípravě mladých sportovců.
Osvojit si obecné zásady tréninku dětí, včetně sociálně-interakčních forem, vztahu k dětem, významu pomůcek a specifických metod používaných v jejich sportovní přípravě.
Naučit se stimulovat pohybové schopnosti u dětí (rychlost, vytrvalost, sílu, koordinaci a pohyblivost), pochopit jejich diagnostiku a aplikaci vhodných metod, prostředků a forem v tréninkové praxi.
Pochopit specifika technické, taktické a psychologické přípravy u mladých sportovců a osvojit si jejich začlenění do celkové tréninkové koncepce.
Získat znalosti o legislativním, organizačním a odborném zajištění sportovní přípravy talentované mládeže a tréninkových programech v souladu s filozofickými a pedagogickými principy.
Rozvíjet kompetence trenéra v oblasti sportovní přípravy dětí, včetně komunikačních dovedností, řízení tréninkového procesu a práce s rodiči, školou a klubem.
Naučit se principům výběru sportovních talentů, jeho systému a procesu, a pochopit klíčové fáze a kritéria výběru v kontextu rozvoje sportovní výkonnosti.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
Introduce students to the theoretical foundations of children's sports preparation, including age-related and developmental principles, differences between training children and adults, and the importance of sensitive periods in training.
Understand the long-term concept of sports training in children, the differences between early specialization and developmentally appropriate training, and the significance of versatility in young athletes' preparation.
Master general principles of children’s training, including social-interactional forms, relationships with children, the importance of training aids, and specific methods used in their sports preparation.
Learn to stimulate physical abilities in children (speed, endurance, strength, coordination, and flexibility), understand their diagnostics, and apply appropriate methods, tools, and forms in training practice.
Comprehend the specifics of technical, tactical, and psychological preparation in young athletes and integrate them into the overall training concept.
Gain knowledge about the legislative, organizational, and professional framework of sports preparation for talented youth and training programs aligned with philosophical and pedagogical principles.
Develop coaching competencies in the area of children’s sports preparation, including communication skills, training management, and collaboration with parents, schools, and clubs.
Learn the principles of talent identification in sports, its system and process, and understand the key stages and criteria for selecting talent in the context of developing sports performance.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
Literatura -
1. Bar-or, O. (ed.): The Child and Adolescent athlete. Oxford: Blackwell Science, 1996. 691 s.
2. Bompa, T.O.: Total Training for Young Champions. Champaign (Ill.): Human Kinetics Publishers, 2000. 210 s.
3. Bouchard, C. - Malina, R.M. - Pérusse, L. et all. (ed.): Genetics of Fitness and Physical Performance. Champaign (Ill.): Human Kinetics Publishers, 1997.
4. DOVALIL, J. - CHOUTKOVÁ, B.: Abeceda tréninku chlapců a děvčat. Praha : Olympia 1989.
5. Drabik, Józef.: Children and Sports Training. Island Pont (USA): Stadion Publishing Company, 1996. 250 s.
6. KUČERA, M. – KOLÁŘ, P. – DYLEVSKÝ I. Dítě, sport a zdraví. Galén: Praha, 2011. ISBN 978-80-7262-712-7
7. Malina, R.M. - Bouchard, C.: Growth, Maturation, and Physical Activity. Champaign (Ill.): Human Kinetics Publisher, 1991. 501 s.
8. Perič, T.: Sportovní příprava dětí I. Teoretická východiska. Prešovská univerzita v Prešove : 2020. ISBN: 978-80-555-2619-5
9. Perič, T.: Sportovní příprava dětí II. Praktická realizace. Prešovská univerzita v Prešove : 2020. ISBN: 978-80-555-2620-1
10. Perič, T. a kol.: Sportovní příprava dětí(3. přepracované vydání). Grada Publishing : Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4218-2. s. 176
11. PERIČ, T.: Hry ve sportovní přípravě dětí. Grada Publishing : Praha 2004.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (16.02.2025)
BASIC STUDY LITERATURE:
BAR-OR. O. (eds.): The Child and Adolescent Athlete. Blackwell Science : Oxford, 1996
BOMPA, T. O.: Total training for Young Champions. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 2000.
DRABIK, J: Children & Sports training. Stadion : Island Pond, Ver., 1996
MARTENS, R. – CHRISTINA, R. W. – HARVEY JR., J. S. – SHARKEY, B. J.: Coaching Youth Athletes. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 1981.
JOCH W.: Das sportliche Talent: Talenterkennung - Talentförderung – Talentperspektiven. Meyer und Meyer, Aachen1997 (in Germ.)
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (13.11.2019)
Požadavky ke zkoušce -
aktivní účast seminární projekt (krátké video na zadané téma) písemný test
Podrobnější informace o předmětu, doporučené literatuře, požadavcích na zakončení a dalších důležitých informacích naleznete ve třídě MS Teams, kde bude zároveň probíhat výuka, včetně možnosti hybridní formy.
Prosíme, abyste si včas zkontrolovali přístup do této třídy a sledovali aktualizace. V případě jakýchkoli dotazů neváhejte kontaktovat vyučujícího.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (16.02.2025)
EXAMENS TASKS: Seminar project (short video on a given topic)
written test
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (16.02.2025)
Sylabus -
Obsah výuky:
1. Obecná východiska sportovní přípravy dětí, Evropská charta sportu o sportu dětí, rozdíly mezi tréninkem dětí a dospělých.
2. Věkové a vývojové zákonitosti, kalendářní a biologický věk,
3. Senzitivní období a jejich význam pro trénink dětí.
4. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku, rozdíly mezi koncepcí ranné specializace a tréninku odpovídajícího vývoji, všestrannost, etapa sportovní předpřípravy, základního tréninku a specializovaného tréninku.
5. Obecné zásady tréninku dětí. Sociálně interakční formy, počet asistentů, vztah k dětem, význam pomůcek pro trénink
6. Složky sportovního tréninku. Význam jednotlivých složek, Kondiční příprava - metody, formy a prostředky rozvoje pohybových schopností a dovedností. Vliv dlouhodobé přípravy na jednotlivé pohybové schopnosti.
11. Specifika technické, taktické a psychologické přípravy ve sportovní přípravě dětí
12. Legislativní, organizační a odborné zajištění sportovní výchovy talentované mládeže. Tréninkové programy ve sportovní přípravě talentované mládeže - filozofické a pedagogické teorie trén. programu, východiska, charakteristiky, formy existence, dokumenty, obsahová struktura.
13. Trenér ve sportovní přípravě dětí - komunikace, řídící styly. Doplňkové aspekty sportovní přípravy dětí - práce s rodiči, škola, klub.
14. Výběr sportovních talentů - základní východiska, výběr jako systém, výběr jako proces, fáze výběru
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (28.11.2018)
1. Introduction to the subject. General system of talent identification and selection. Children rights
2. Genetically predisposition of giftedness.
3. External and internal parameters of an athlete. Biological age, external conditions (family, school)
4. A model of sport talent. What a talent it means? Different types of a model of youth athlete as a talent.
5. Testing – parameters of a test – validity, reliability and stability and their reason for talent identification. Predictive cycles – how to create a useful prediction system
6. How to select an athlete – different models of talent selection. Practical examples of talent selection models – different models for different type of selection
7. Support of talent (family, clubs, school, government)
8. Children and Sports training – aims, tasks and basic terms: stages of children’s development, biological and chronological age, sensitive periods
9. Long term athletes development: early specialization, training corresponding with development, versatility, stages of training
10. Aspects of work with children - common principles of work with children: relations of adults to children, time utilization, training unit organization.
11. Specify of kids training: strength and power development, aims, stages, methods and tools of strength development. Speed and agility development, aims, stages, methods and tools of speed and agility development.
12. Specify of kids training: endurance development, aims, stages, methods and tools of endurance development. Coordination development, aims, stages, methods and tools of coordination development. Flexibility development, aims, stages, methods and tools of flexibility development
13. Technical preparation: stages and methods of skills development, Tactical preparation – stages and methods of tactical skills development. Psychological and mental preparation: motivation, arousal, flow.
14. Coach: leadership and communication, parents’ management, injury prevention.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (13.11.2019)
Výsledky učení -
Výstupy z učení
Studen zná specifika ontogenetického vývoje v cílových věkových kategoriích a rozumí jejich významu pro sportovní trénink dětí a mládeže.
Zná lokalizaci senzitivních období a umí vysvětlit jejich podstatu. Dokáže vymezit termín biologický věk a vysvětlit jeho význam pro trénink dětí a identifikaci sportovních talentů.
Student dokáže vysvětlit termín dlouhodobé koncepce sportovního tréninku a chápe všechny hlavní oblasti, které se promítají do výběru jednotlivých strategií této koncepce. Umí definovat rizika spojená s ranou specializací a je schopen vymezit jejich vliv na jednotlivé etapy sportovního tréninku.
Zná ontogenetická specifika tréninku jednotlivých pohybových schopností a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických cvičení.
Chápe specifické vývojové požadavky na oblast osvojování technika a taktiky z hlediska cílů, metod a forem. Zná základní cíle a přístupy k psychologické přípravě u dětí.
Student zná základní styly trenérského vedení a chápe, kdy a jak tyto styly v tréninku dětí užívat.
Student chápe etiku práce trenéra dětí a s ní spojená témata. Zná základní problémové oblasti práce s rodiči dětí a ví, jak organizovat schůzky s rodiči.
Student zná organizaci náboru dětí a chápe pozitivní i negativní oblasti jednotlivých přístupů k náboru dětí.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
Learning outcomes
The student knows the specifics of ontogenetic development in target age categories and understands their importance for sports training of children and youth.
He knows the location of sensitive periods and can explain their essence. He can define the term biological age and explain its importance for children's training and identification of sports talents.
The student can explain the term long-term concept of sports training and understands all the main areas that are reflected in the selection of individual strategies of this concept. He can define the risks associated with early specialization and is able to define their influence on individual stages of sports training.
He knows the ontogenetic specifics of training individual motor skills and can apply these parameters when preparing specific exercises.
He understands specific developmental requirements for the area of acquiring technique and tactics in terms of goals, methods and forms. He knows the basic goals and approaches to psychological preparation in children.
The student knows the basic styles of coaching leadership and understands when and how to use these styles in children's training.
The student understands the ethics of the work of a children's coach and the related topics. He knows the basic problem areas of working with parents of children and knows how to organize meetings with parents.
The student knows the organization of child recruitment and understands the positive and negative aspects of individual approaches to child recruitment.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)