PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sportovní příprava dětí a mládeže - PPPD199
Anglický název: Coaching youth athletes
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 51 / 51 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Neslučitelnost : PPPD199K
Prerekvizity : PPPD195
Je záměnnost pro: PPPD199K
Anotace -
Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů, forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami, jako je vztah ke škole, k rodičům apod.
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (28.11.2018)
Cíl předmětu -

Cíle předmětu:

  1. Seznámit studenty s teoretickými základy sportovní přípravy dětí, včetně věkových a vývojových zákonitostí, rozdílů mezi tréninkem dětí a dospělých a významu senzitivních období v tréninku.
  2. Porozumět dlouhodobé koncepci sportovního tréninku u dětí, rozdílům mezi ranou specializací a tréninkem odpovídajícím vývoji, a významu všestrannosti v přípravě mladých sportovců.
  3. Osvojit si obecné zásady tréninku dětí, včetně sociálně-interakčních forem, vztahu k dětem, významu pomůcek a specifických metod používaných v jejich sportovní přípravě.
  4. Naučit se stimulovat pohybové schopnosti u dětí (rychlost, vytrvalost, sílu, koordinaci a pohyblivost), pochopit jejich diagnostiku a aplikaci vhodných metod, prostředků a forem v tréninkové praxi.
  5. Pochopit specifika technické, taktické a psychologické přípravy u mladých sportovců a osvojit si jejich začlenění do celkové tréninkové koncepce.
  6. Získat znalosti o legislativním, organizačním a odborném zajištění sportovní přípravy talentované mládeže a tréninkových programech v souladu s filozofickými a pedagogickými principy.
  7. Rozvíjet kompetence trenéra v oblasti sportovní přípravy dětí, včetně komunikačních dovedností, řízení tréninkového procesu a práce s rodiči, školou a klubem.
  8. Naučit se principům výběru sportovních talentů, jeho systému a procesu, a pochopit klíčové fáze a kritéria výběru v kontextu rozvoje sportovní výkonnosti.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
Literatura -

1.       Bar-or, O. (ed.): The Child and Adolescent athlete. Oxford: Blackwell Science, 1996. 691 s.

2.       Bompa, T.O.: Total Training for Young Champions. Champaign (Ill.): Human Kinetics Publishers, 2000. 210 s.

3.       Bouchard, C. - Malina, R.M. - Pérusse, L. et all. (ed.): Genetics of Fitness and Physical Performance. Champaign (Ill.): Human Kinetics Publishers, 1997.

4.       DOVALIL, J. -  CHOUTKOVÁ, B.: Abeceda tréninku chlapců a děvčat. Praha : Olympia 1989.

5.       Drabik, Józef.: Children and Sports Training. Island Pont (USA): Stadion Publishing Company, 1996. 250 s.

6.       KUČERA, M. – KOLÁŘ, P. – DYLEVSKÝ I. Dítě, sport a zdraví. Galén: Praha, 2011. ISBN 978-80-7262-712-7

7.       Malina, R.M. - Bouchard, C.: Growth, Maturation, and Physical Activity. Champaign (Ill.): Human Kinetics Publisher, 1991. 501 s.

8.       Perič, T.: Sportovní příprava dětí I. Teoretická východiska. Prešovská univerzita v Prešove : 2020. ISBN: 978-80-555-2619-5

9.       Perič, T.: Sportovní příprava dětí II. Praktická realizace. Prešovská univerzita v Prešove : 2020. ISBN: 978-80-555-2620-1

10.   Perič, T. a kol.: Sportovní příprava dětí (3. přepracované vydání). Grada Publishing : Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4218-2. s. 176

11.   PERIČ, T.: Hry ve sportovní přípravě dětí. Grada Publishing : Praha 2004.

Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (16.02.2025)
Požadavky ke zkoušce -

aktivní účast
seminární projekt (krátké video na zadané téma)
písemný test

Podrobnější informace o předmětu, doporučené literatuře, požadavcích na zakončení a dalších důležitých informacích naleznete ve třídě MS Teams, kde bude zároveň probíhat výuka, včetně možnosti hybridní formy.

Prosíme, abyste si včas zkontrolovali přístup do této třídy a sledovali aktualizace. V případě jakýchkoli dotazů neváhejte kontaktovat vyučujícího.

Kód třídy v MS Teams:

c0fyhh0

odkaz na tým:

Trénink dětí a Sportovní příprava dětí | Obecné | Microsoft Teams

 

Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (16.02.2025)
Sylabus -

Obsah výuky:

1. Obecná východiska sportovní přípravy dětí, Evropská charta sportu o sportu dětí, rozdíly mezi tréninkem dětí a dospělých.

2. Věkové a vývojové zákonitosti, kalendářní a biologický věk,

3. Senzitivní období a jejich význam pro trénink dětí.

4. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku, rozdíly mezi koncepcí ranné specializace a tréninku odpovídajícího vývoji, všestrannost, etapa sportovní předpřípravy, základního tréninku a specializovaného tréninku.

5. Obecné zásady tréninku dětí. Sociálně interakční formy, počet asistentů, vztah k dětem, význam pomůcek pro trénink

6. Složky sportovního tréninku. Význam jednotlivých složek, Kondiční příprava - metody, formy a prostředky rozvoje pohybových schopností a dovedností. Vliv dlouhodobé přípravy na jednotlivé pohybové schopnosti.

7. Stimulace rychlostních schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika

8. Stimulace vytrvalostních schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika

9. Stimulace silových schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika

10. Stimulace koordinačních schopností a pohyblivosti - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika

11. Specifika technické, taktické a psychologické přípravy ve sportovní přípravě dětí

12. Legislativní, organizační a odborné zajištění sportovní výchovy talentované mládeže. Tréninkové programy ve sportovní přípravě talentované mládeže - filozofické a pedagogické teorie trén. programu, východiska, charakteristiky, formy existence, dokumenty, obsahová struktura.

13. Trenér ve sportovní přípravě dětí - komunikace, řídící styly. Doplňkové aspekty sportovní přípravy dětí - práce s rodiči, škola, klub.

14. Výběr sportovních talentů - základní východiska, výběr jako systém, výběr jako proces, fáze výběru

Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (28.11.2018)
Výsledky učení -

Výstupy z učení

 

Studen zná specifika ontogenetického vývoje v cílových věkových kategoriích a rozumí jejich významu pro sportovní trénink dětí a mládeže.

Zná lokalizaci senzitivních období a umí vysvětlit jejich podstatu. Dokáže vymezit termín biologický věk a vysvětlit jeho význam pro trénink dětí a identifikaci sportovních talentů.

Student dokáže vysvětlit termín dlouhodobé koncepce sportovního tréninku a chápe všechny hlavní oblasti, které se promítají do výběru jednotlivých strategií této koncepce. Umí definovat rizika spojená s ranou specializací a je schopen vymezit jejich vliv na jednotlivé etapy sportovního tréninku.

Zná ontogenetická specifika tréninku jednotlivých pohybových schopností a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických cvičení.

Chápe specifické vývojové požadavky na oblast osvojování technika a taktiky z hlediska cílů, metod a forem. Zná základní cíle a přístupy k psychologické přípravě u dětí.

Student zná základní styly trenérského vedení a chápe, kdy a jak tyto styly v tréninku dětí užívat.

Student chápe etiku práce trenéra dětí a s ní spojená témata. Zná základní problémové oblasti práce s rodiči dětí a ví, jak organizovat schůzky s rodiči.

Student  zná organizaci náboru dětí a chápe pozitivní i negativní oblasti jednotlivých přístupů k náboru dětí.

Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK