PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sportovní trénink - PPPD195
Anglický název: Sport Training
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z+Zk [HT]
Počet míst: 60 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Neslučitelnost : PPPD195K
Záměnnost : PPPD195K
Je neslučitelnost pro: PLSM096K, PLSM096
Je prerekvizitou pro: PPPD198, PPPD199
Je záměnnost pro: PPPD195K, PLSM096, PLSM096K
Anotace -
Předmět má přispět k pochopení výkonové motoriky člověka, tj. proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku (adaptace, motorické učení, interakce) v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Poznatky o struktuře sportovního výkonu včetně metodologie zkoumání, zatěžování, složkách tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Poslední úprava: Mejsnarová Linda, Mgr., Ph.D. (27.11.2018)
Cíl předmětu -

Cíle předmětu:

  1. Porozumět základní struktuře sportovního výkonu a procesu sportovního tréninku.
  2. Osvojit si principy a metody kondiční, technické, taktické a psychologické přípravy sportovců.
  3. Naučit se plánovat a řídit sportovní trénink v různých fázích dlouhodobé přípravy.
  4. Aplikovat systémový přístup k organizaci tréninkového procesu a vyhodnocování jeho efektivity.
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu -

Podmínky pro udělení zápočtu

  • Hodnocení na základě testů.
  • Dva typy testů:
    1. Průběžný test (volitelný pro kombinované studium).
    2. Závěrečný test (povinný).

���� Průběžný test (8. dubna 2025, 9:15)

  • 20 uzavřených otázek (a, b, c, d – pouze jedna odpověď správná).
  • Maximální počet bodů: 20.
  • Obsah: Témata probraná mezi 18. únorem – 1. dubnem 2025.

���� Konzultace před testem (7. dubna 2025)

  • 13:00 – 14:00 (H207)Prezenční konzultace (spíše pro studenty prezenčního studia).
  • 16:00 – 17:00 (MS Teams)On-line konzultace (spíše pro kombinované studium).

���� Závěrečný test (POVINNÝ)

  • Probíhá pouze ve zkouškovém období.
  • Pouze 5 vypsaných termínů.
  • Píše se výhradně prezenčně.
  • Obsah:
    • 15 otevřených otázek.
    • Hodnocení:
      • 0 bodů: Nedostatečná odpověď.
      • 1 bod: Částečná odpověď, chybí důležité informace.
      • 2 body: Odpověď v požadovaném rozsahu.
    • Maximální počet bodů: 30.
  • Závěrečný test lze psát maximálně 3x.
  • Je nutné se přihlásit přes SIS.

���� Podmínky zkoušky

  • Ke zkoušce lze přistoupit pouze po získání zápočtu.
  • Forma:
    1. Ústní zkouška.
    2. Automatický zápis zkoušky při vynikajícím bodovém výsledku (viz hodnocení).
  • Zkušební okruhy: TVS Sportovní trénink – Tématické okruhy ke zkoušce.doc.

���� Možnosti hodnocení studentů

Studenti si mohou vybrat mezi dvěma způsoby hodnocení:

���� Modrá varianta (2 testy)

  • Průběžný test (20 otázek, multiple choice)
    • Min. počet bodů pro splnění: 10 bodů.
    • Při splnění se výsledek připočítává k závěrečnému testu (poměr 2:1).
    • Příklad: 15 bodů z průběžného testu → připočteno 8 bodů k závěrečnému testu.
  • Závěrečný test (15 otevřených otázek)
    • Min. 14 bodů pro splnění.
  • Celkové hodnocení:
    • Průběžný test + závěrečný test = min. 19 bodů (5 + 14) → zápočet.
    • Zkouška dle celkového bodového zisku:
      • 19 – 23 bodů → Známka 3 (Dobře).
      • 24 – 28 bodů → Známka 2 (Velmi dobře).
      • 29+ bodů → Známka 1 (Výborně).
  • Pokud student nezíská alespoň 10 bodů z průběžného testu → automaticky přechází na Oranžovou variantu.

���� Oranžová varianta (Pouze závěrečný test)

  • Průběžný test se nepíše.
  • Závěrečný test (15 otevřených otázek).
    • Min. 16 bodů pro splnění.
  • Po získání zápočtu následuje ústní zkouška.
    • Zápočet je podmínkou přihlášení ke zkoušce (SIS).
  • Ústní zkoušku lze vynechat při dosažení výborného výsledku v testu:
    • 22 – 25 bodů → Známka 2 (Velmi dobře).
    • 26+ bodů → Známka 1 (Výborně).
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (17.02.2025)
Literatura -

PERIČ, T. AND J. DOVALIL Sportovní trénink. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha : Olympia 2012.

DOVALIL, J. Lexikon sportovního tréninku. Edtion ed.: Karolinum, 2008. ISBN 8024614049.

BOMPA, T. O. AND G. G. HAFF Periodization: Theory and methodology of training. Edtion ed.: Human Kinetics Publishers, 2009. ISBN 073607483X.

ELLIOTT, B. AND J. MESTER Training in sport: applying sport science. Edtion ed.: John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0471978701.

MANNO, R. Les bases de l'entraînement sportif. Edtion ed.: Ed. Revue EP. S, 1992. ISBN 2867130824.

MARTENS, R. Successful coaching. Champaign : Human Kinetics, 1997.

RILEY, P. Cesta k vítězství. Frýdek-Místek : Alpress, 1996.

BORDE, A., D. HARRE AND G. SCHNABEL. Trainingswissenschaft: Leistung-Training-Wettkampf. In.: Berlin: Sportverlag, 1997.

Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (11.10.2022)
Požadavky ke zkoušce -

Tématické okruhy ke zkoušce z předmětu

SPORTOVNÍ  TRÉNINK  (PPPD195 (K) )

 

1.       Sportovní trénink - cíl, úkoly, systémová a procesuální charakteristika

2.       Sportovní trénink jako proces adaptace

3.       Motorické učení ve sportovním tréninku

4.       Sportovní trénink jako proces interakce

5.       Zatížení a zatěžování

6.       Zotavení

7.       Přepětí, přetrénování

8.       Tělesná cvičení, jejich klasifikace a význam ve sportovním tréninku

9.       Složky sportovního tréninku

10.   Kondiční příprava – trénink silových schopností

11.   Kondiční příprava – trénink vytrvalostních schopností

12.   Kondiční příprava – trénink rychlostních schopností

13.   Koordinační schopnosti a jejich trénink

14.   Pohyblivost a její trénink

15.   Technická příprava, sportovní dovednosti, metody technické přípravy

16.   Taktická příprava, obsah, proces

17.   Psychologická příprava, obsah, úkoly

18.   Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku

19.   Problém rané specializace

20.   Cykly sportovního trénink

21.   Roční tréninkový cyklus

22.   Tréninková jednotka a její struktura

23.   Sportovní forma a její vylaďování

24.   Sportovní soutěže, trénink - soutěžení

25.   Řízení sportovního tréninku

Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
Sylabus -

Témata přednášek:

1. Sportovní výkon a jeho struktura, zkoumáni struktury sportovního výkonu. Sportovní trénink: cíl a úkoly.

2. Sportovní trénink jako proces spec.adaptace, motorického učení, soc. interakce.

3. Zatížení a zatěžování. Klasifikace těl.cvičení jako adaptačních podnětů. Míra specializace, intenzita. Objem zatížení. Velikost zatížení. Frekvence zátěžových podnětů.

4. Systémový přístup k obsahu a organizaci tréninku: složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Silové schopnosti a jejich rozvoj.

5. Kondiční příprava: vytrvalostní schopnosti a jejich rozvoj.

6. Kondiční příprava: rychlostní schopnosti,

7. Kondiční příprava: obratnostní schopnosti, pohyblivost a jejich rozvoj.

8. Technická příprava: obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti, teoretické i praktické aspekty osvojování a zdokonalováni dovedností.

9. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšleni v tréninkovém procesu.

10. Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava.

11. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku: etapa základního, specializovaného a vrcholového tréninku. Zdůvodnění, obsah.

12. Zákonitosti stavby tréninku: roční tréninkový cyklus, přípravné, hlavni, přechodné období. Sportovní forma a její' ladění. Tréninková jednotka.

13. Řízení tréninku: systémové pojetí, identifikace systému, plánování tréninku, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování tréninku.

14. Základní rysy koncepce tréninku dětí a výběru talentovaných jedinců.

Poslední úprava: Hojka Vladimír, Mgr., Ph.D. (11.10.2022)
Studijní opory -

Obecné informace o předmětu

  • Forma výuky: Primárně prezenční. Ve výjimečných případech probíhá on-line přes MS Teams (studenti budou informováni předem).
  • On-line přednášky:
    • Živě streamované a nahrávané pro možnost samostudia.
    • Přístup do MS Teams:
      • Kód týmu: a6k64t2
  • Ukončení předmětu: Zápočet + Zkouška
Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (17.02.2025)
Výsledky učení -

Výstupy z učení:

Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii.

Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky.

Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty.

Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách

Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem.

Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností.

Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků.

Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky.

Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení.

Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě.

Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností.

Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech.

Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku.

 

Poslední úprava: Perič Tomáš, doc. PaedDr., Ph.D. (22.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK