|
|
|
||
Předmět tvoří univerzitní základ teorie a praxe edukačního procesu v přípravě učitelů tělesné výchovy, trenérů
jednotlivých sportů, pracovníků fyzioterapie, učitelů pro mládež vyžadující zvláštní péči aj. profesí.
Poslední úprava: Krasilov Jiří (09.01.2009)
|
|
||
Jansa, P. a kol. Pedagogika sportu. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2026-8 Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5 Švarcová, I. Základy pedagogiky. Praha: VŠCHT, 2005. ISBN 80-7080-573-0 Štverák, V., Čadská, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum, 2007. Svoboda, B. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum 2008. ISBN 978-80-246-1358-1
Studijní opory. Dvořáček, J. Základy pedagogiky. Praha: UK PF, 2004. ISBN 80-7290-159-1 Jansa, P. et al. Sport a pohybové aktivity v životě české populace. Praha: UK FTVS, 2005. ISBN 80-86317-33-1 Jansa, P., Válková, H. et al. Uplatnění absolventů studijního programu TVS na trhu práce v České republice. Praha: UK FTVS, 2008. ISBN 978-80-86317-57-1
Literatura Povinná: Jansa, P. et al. (2014) Pedagogika sportu. Praha: Karolinum. Štverák, V. & Čadská, M : (2005) Stručné dějiny pedagogiky. Praha: UK. Doporučená: Průcha, J. (2009) Přehled pedagogiky. Praha. Portál. Dvořáček, J. (2014) Základy pedagogiky. Praha: VŠE Poslední úprava: Flemr Libor, PhDr., Ph.D. (16.01.2017)
|
|
||
Požadavky na zápočet, zkoušku:
Informace: Okruhy ke zkoušce z předmětu Pedagogika (bakalářské studium TVS)
1. Výchova a vzdělávání ve starověku 2. Církevní školy a rytířská výchova 3. Scholastika a středověké univerzity 4. Pedagogika J. A. Komenského 5. Pedagogika T. Locka 6. Pedagogika J. J. Rousseaua 7. Pedagogický systém J. F. Herbarta a herbartismus 8. Filantropismus 9. Přínos M. Tyrše a Sokola 10. Pragmatická pedagogika 11. Pedagogika G. Héberta 12. Alternativní školy 13. Obecná východiska a hlavní znaky pedagogiky, členění pedagogiky, základní pojmy tradiční a moderní pedagogiky 14. Kurikulární zabezpečení edukačního procesu v ČR a jeho změny od roku 1989 15. Žák jako subjekt řízený a učitel jako subjekt řídící (postavení, prestiž, kompetence, typologie atd.) 16. Zásady, metody, úkoly a cíle v tělesné výchově 17. Sportovní a olympijská výchova, fair-play 18. Ontogeneze a její periodizace 19. Mladší školní věk a sport 20. Starší školní věk a sport 21. Adolescence a sport 22. Sport v dospělosti 23. Vývoj pedagogiky sportu 24. Pedagogika volného času 25. Zážitková pedagogika 26. Komunikace z pohledu pedagogiky 27. Paměť 28. Učení – cvičení, klasické podmiňování, operativní podmiňování, učení vhledem, aha-zážitek 29. Motorické učení 30. Kognitivní učení 31. Sociální učení 32. Metody pedagogického výzkumu Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (10.12.2019)
|
|
||
Přednášky : Historie pedagogiky 1. Historické kořeny vzniku pedagogiky 2. Významné osobnosti pedagogiky. Obecná pedagogika 1. Význam pedagogiky v kontextu současného společenského vývoje. Legislativa. Vzdělávací systém v ČR. 2. Ontogeneze. 3. Moderní pedagogika. Pedagogika sportu 1. Základy pedagogiky sportu. 2. Sportovní pedagog.
Semináře: 1. Výchova v antice a ve středověku. 2. Jan Amos Komenský. 3. Alternativní a inovační pedagogické koncepce. 4. Sportovní aktivity jako socializační prostředek dětí a mládeže. 5. Význam pohybových aktivit v dospívání. Pedagogické přístupy. 6. Základy pedagogické diagnostiky. 7. Fair play. Současné programy ve sportu.
Poslední úprava: Flemr Libor, PhDr., Ph.D. (21.04.2015)
|