|
|
|
||
Předmět tvoří univerzitní základ teorie a praxe edukačního procesu v přípravě učitelů tělesné výchovy, trenérů
jednotlivých sportů, pracovníků fyzioterapie, učitelů pro mládež vyžadující zvláštní péči aj. profesí.
Poslední úprava: Krasilov Jiří (26.03.2009)
|
|
||
Jansa, P. a kol. Pedagogika sportu. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2026-8 Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5 Švarcová, I. Základy pedagogiky. Praha: VŠCHT, 2005. ISBN 80-7080-573-0 Štverák, V., Čadská, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum, 2007. Svoboda, B. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum 2008. ISBN 978-80-246-1358-1
Studijní opory. Dvořáček, J. Základy pedagogiky. Praha: UK PF, 2004. ISBN 80-7290-159-1 Jansa, P. et al. Sport a pohybové aktivity v životě české populace. Praha: UK FTVS, 2005. ISBN 80-86317-33-1 Jansa, P., Válková, H. et al. Uplatnění absolventů studijního programu TVS na trhu práce v České republice. Praha: UK FTVS, 2008. ISBN 978-80-86317-57-1
Poslední úprava: Flemr Libor, PhDr., Ph.D. (07.04.2015)
|
|
||
Požadavky na zápočet, zkoušku:
Zápočet: Seminární práce.
Zkouška: Ústní forma
Zkouškové okruhy: Historie pedagogiky 1. Výchova a vzdělávání ve starém Řecku (Sparta, Atény). Výchova a vzdělávání ve starém Římě (M. F. Quintlianus). 2. Rytířská výchova. Výchova a vzdělávání ve středověku (scholastika). 3. Středověké univerzity. 4. Reformační a protireformační pedagogika (14. - 16. stol.). 5. Život a dílo J. A Komenského. 6. Pedagogika J. Locka. Přirozená výchova J. J. Rousseua. 7. Pedagogický systém J. F. Herbarta. Pedagogika J. H. Pestalozziho. 8. České školství a pedagogika v 18. - 19. stol. (G. A. Lindner). 9. Pragmatická pedagogika (J. Dewey, E. L. Thorndike). 10. Klasické alternativní školy (Waldorfská, Freinetova, Montessoriovská aj.) Obecná pedagogika 11. Základní pojmy tradiční pedagogiky (výchova, vzdělání aj.). Základní informační zdroje pro pedagogiku; dělení pedagogiky. 12. Základní pojmy moderní pedagogiky (edukace, edukační prostředí aj.). Vědecké pojetí pedagogiky. Cíle edukačního procesu (kurikulum, standardy, kompetence aj.). 13. Složky výchovně vzdělávacího (edukačního) procesu. Faktory ovlivňující vývoj člověka. 14. Ontogeneze. Tělesný, motorický, psychický, sociální vývoj v předškolním věku. Věkové vývojové zákonitosti. 15. Ontogeneze. Tělesný, motorický, psychický, sociální vývoj v mladším školním věku. Věkové vývojové zákonitosti. 16. Ontogeneze. Tělesný, motorický, psychický, sociální vývoj ve starším školním věku. Věkové vývojové zákonitosti. 17. Ontogeneze. Tělesný, motorický, psychický, sociální vývoj mládeže. Věkové vývojové zákonitosti. 18. Legislativní rámec vzdělání. Školský zákon. Vysokoškolský zákon. Zákon o uznávání kvalifikací. Pedagogické kvalifikace v ČR. 19. Morální výchova. Vývoj morálního usuzování, Kohlbergova teorie. 20. Vzdělávací systém v ČR. Pedagogika sportu 21. Odkaz Coubertina. Cíle a úkoly tělesné a sportovní výchovy. Vliv tělesné výchovy a sportu na harmonický rozvoj člověka. 22. Pohybové režimy dětí. Současné problémy hypokineze dětí. Školní sport. 23. Charta sportu. Kodex sportovní výchovy. Fair play - ohrožený fenomén. 24. Sportovní pedagog. Učitel TV, trenér, volnočasový pedagog, instruktor. 25. Výzkumné a diagnostické metody pedagogiky sportu. Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (11.12.2019)
|
|
||
Historie pedagogiky 1. Historické kořeny vzniku pedagogiky 2. Významné osobnosti pedagogiky Obecná pedagogika 1. Význam pedagogiky v kontextu současného společenského vývoje; legislativa; vzdělávací systém v ČR 2. Ontogeneze Pedagogika sportu 1. Základy pedagogiky sportu 2. Sportovní pedagog Poslední úprava: Kotlík Kamil, PhDr., Ph.D. (11.12.2019)
|