PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Terapeutické aspekty výtvarné výchovy - OPNV3V036B
Anglický název: Therapeutic Aspects of Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 17 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNV3V024A
Anotace -
Studenti jsou sebezkušenostní formou seznamováni se specifickým typem tvůrčích aktivit využívanými např. v arteterapii a kriticky reflektují jejich vztah k výtvarným činnostem ve výtvarné výchově. Studenti rozvíjejí kompetence k vedení tvůrčích a reflektivních aktivit a jejich využití k řešení osobních nebo kázeňských problémů žáků, získávají základní psychohygienické a etické předpoklady k pedagogické práci. Cílem předmětu je seznámit studenty s terapeutickými aspekty konstruktivisticky pojaté výuky výtvarné výchovy na základě vlastní zkušenosti a její teoretické reflexe. - koncept, prekoncept, sociokognitivní konflikt, reflektivní dialog, personalizace, socializace a enkulturace, rozdíl mezi arteterapií a výtvarnou výchovou, různá pojetí VV - metodická stránka specifických tvůrčích aktivit s terapeutickým potenciálem - hlavní metodické pojmy a postupy, fáze výuky, vazba na kurikulum - vlastní výtvarná tvorba a její reflexe ve skupině
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.10.2024)
Cíl předmětu

1. vést studentky a studenty k rozlišování a formulování rozdílů, shod a podobností v (arte)terapeutickém působení a výtvarném vzdělávání

2. prohlubovat dovednosti studentek a studentů připravovat, realizovat a evaluovat výuku výtvarné výchovy, která rozvíjí klíčové kompetence žáků (se zaměřením na socioemoční rozvoj žáků)

3. vést studenty a studentky reflektovanou sebezkušenostní formou k hlubší orientaci v problematice, zodpovědnému pedagogickému působení, porozumění vlastím postojům a motivovat je k další práci na sobě (rozvoj osobní, sociální, kulturní, komunikační kompetence)

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.10.2024)
Podmínky zakončení předmětu

zápočet

- vypracování seminární práce podle zadání

- aktivní účast ve výuce (tvorba, diskuze)

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
Literatura

SLAVÍK, J.: Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2000, s. 192 - 206.

SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000. 

SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, 1997.

KAŠČÁK, O.: Je pedagogika připravená na změny perspektiv? In Pedagogika, LII,2002, str. 388-414.

KOMZÁKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.: Umění ve službě, výchově, prevenci, expresivní terapii. Výzkumný záměr: Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. PedFUK, 2009
 
RUBINOVÁ, J. A. a kol.: Přístupy v arteterapii. Teorie a technika. Praha: Triton, 2008.

CAMPBELLOVÁ, J.: Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1998. 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 


Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
Výsledky učení

očekávané výstupy na straně studentů a studentek (profesní portfolio):

- student/ka s oporou v nastudované odborné literatuře vysvětlí rozdíl mezi (arte)terapeutickým působením a výtvarným vzděláváním, užívá funkční odborný slovník (KRA 1.1)

- student/ka vybere a popíše konkrétní příklad výuky VV, která žáká rozvíjí v socioemoční oblasti, svůj výběr diskutuje s vyučující/m a ve studijní skupině a kriticky ho reflektuje (KRA 1.2)

- student/ka formuluje na základě vlastní reflektované zkušenosti shody a rozdíly mezi výtvarným vzděláváním a (arte)terapií (KRA 1.1, 6.1)

- student/ka navrhne výuku VV, která rozvíjí konkrétní klíčové kompetence žáka a žáká rozvíjí v socioemoční oblasti (KRA 1.2, 2.4, 3.1 - 3.3, 4.3)

- student/ka formuluje a reflektuje vlastní postoje a zkušenosti s řešenou problematikou, aktivně naslouchá, respektujícím způsobem postoje porovnává a diskutuje v rámci studijní skupiny (KRA 6.1, 5.1)

 

KRA = kompetenční profil absolventa/absolventky učitelství

https://msmt.gov.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf

Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK