|
|
|
||
Studenti jsou sebezkušenostní formou seznamováni se specifickým typem tvůrčích aktivit využívanými např. v arteterapii a kriticky reflektují jejich vztah k výtvarným činnostem ve výtvarné výchově. Studenti rozvíjejí kompetence k vedení tvůrčích a reflektivních aktivit a jejich využití k řešení osobních nebo kázeňských problémů žáků, získávají základní psychohygienické a etické předpoklady k pedagogické práci.
Cílem předmětu je seznámit studenty s terapeutickými aspekty konstruktivisticky pojaté výuky výtvarné výchovy na základě vlastní zkušenosti a její teoretické reflexe.
- koncept, prekoncept, sociokognitivní konflikt, reflektivní dialog, personalizace, socializace a enkulturace, rozdíl mezi arteterapií a výtvarnou výchovou, různá pojetí VV
- metodická stránka specifických tvůrčích aktivit s terapeutickým potenciálem
- hlavní metodické pojmy a postupy, fáze výuky, vazba na kurikulum
- vlastní výtvarná tvorba a její reflexe ve skupině
Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.10.2024)
|
|
||
1. vést studentky a studenty k rozlišování a formulování rozdílů, shod a podobností v (arte)terapeutickém působení a výtvarném vzdělávání 2. prohlubovat dovednosti studentek a studentů připravovat, realizovat a evaluovat výuku výtvarné výchovy, která rozvíjí klíčové kompetence žáků (se zaměřením na socioemoční rozvoj žáků) 3. vést studenty a studentky reflektovanou sebezkušenostní formou k hlubší orientaci v problematice, zodpovědnému pedagogickému působení, porozumění vlastím postojům a motivovat je k další práci na sobě (rozvoj osobní, sociální, kulturní, komunikační kompetence) Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.10.2024)
|
|
||
zápočet - vypracování seminární práce podle zadání - aktivní účast ve výuce (tvorba, diskuze) Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (07.09.2024)
|
|
||
SLAVÍK, J.: Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2000, s. 192 - 206. SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000. SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, 1997. KAŠČÁK, O.: Je pedagogika připravená na změny perspektiv? In Pedagogika, LII,2002, str. 388-414. KOMZÁKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.: Umění ve službě, výchově, prevenci, expresivní terapii. Výzkumný záměr: Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. PedFUK, 2009 CAMPBELLOVÁ, J.: Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1998. Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
očekávané výstupy na straně studentů a studentek (profesní portfolio): - student/ka s oporou v nastudované odborné literatuře vysvětlí rozdíl mezi (arte)terapeutickým působením a výtvarným vzděláváním, užívá funkční odborný slovník (KRA 1.1) - student/ka vybere a popíše konkrétní příklad výuky VV, která žáká rozvíjí v socioemoční oblasti, svůj výběr diskutuje s vyučující/m a ve studijní skupině a kriticky ho reflektuje (KRA 1.2) - student/ka formuluje na základě vlastní reflektované zkušenosti shody a rozdíly mezi výtvarným vzděláváním a (arte)terapií (KRA 1.1, 6.1) - student/ka navrhne výuku VV, která rozvíjí konkrétní klíčové kompetence žáka a žáká rozvíjí v socioemoční oblasti (KRA 1.2, 2.4, 3.1 - 3.3, 4.3) - student/ka formuluje a reflektuje vlastní postoje a zkušenosti s řešenou problematikou, aktivně naslouchá, respektujícím způsobem postoje porovnává a diskutuje v rámci studijní skupiny (KRA 6.1, 5.1)
KRA = kompetenční profil absolventa/absolventky učitelství https://msmt.gov.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf Poslední úprava: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (16.10.2024)
|