|
|
|
||
Kurs vede studenty ke kritickému čtení odborné literatury v českém i anglickém jazyce. Dialogickou formou prohlubuje porozumění základním teoretickým zdrojům a učí orientaci v hybridním poli oboru. V centru zájmu jsou základní pojmy, varianty a odborné slovníky výkladových rámců určitých jevů, témat, popisů, záznamů, didaktických přístupů a jejich kurikulárních a uměleckých vyjádření. Možnosti propojování oborové didaktiky a oborové teorie s vazbami na vizuální a kulturní antropologii, genderové teorie umění a kultury, kognitivní vědy, kritické teorie umění, současné pedagogické trendy.
1. Úvod do problematiky - základní terminologie, výběr a zadání čtení, založení portfolia poznámek a interpretací vybraných partií z vybrané literatury. Založení kolaborativní skupiny.
2. Dialogická část 1 – umění a výzkum ve VV. A/r/tography, její základní charakteristiky a příklady její aplikace.
3. Dialogická část 2 – tvorba jako poznávání a oborová didaktika jako věda. Příklady didaktického rozvedení autorské výpovědi studenta nebo jiného autora a její pedagogické transformace.
4. Dialogická část 3 - kritická reflexe vybraných částí čtenářského portfolia, identifikace témat a hlavních otázek textu, umění položit otázku a vést dialog vztažený k danému tématu. Propojování tematických částí teoretického textu s relevantními odkazy na výtvarná díla nebo jinými kulturními artefakty.
Kolokvium v kolaborativních skupinách – přednesení referátu a prezentace jeho zpracování ve vazbě na relevantní vizuální odkazy. Obhajoba specializovaného textu ve vztahu k obsahu studentova portfolia. Kolokvium v kolaborativních skupinách – přednesení referátu a prezentace jeho zpracování ve vazbě na relevantní vizuální odkazy. Obhajoba specializovaného textu.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2019)
|
|
||
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut Samostudium literatury (za semestr): 25 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin
Plnění předmětu Příprava na zápočet a zápočet 20 hodin Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (10.02.2025)
|
|
||
Podmínky zápočtu: - Průběžná příprava k probíraným tématům a zdrojům - Účinná spolupráce v pracovní skupině - Aktivní účast v seminářích. - Účast v odborné debatě k vybranému zdroji ze seznamu literatury. Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (04.02.2025)
|
|
||
FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání, Praha - Jinočany: H+H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/). Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (27.02.2024)
|
|
||
Po skončení semestru studující: - dovede pracovat ve skupině a podílet se na společné formulací závěrů z četby ukázek - vyhledá hlavní myšlenky textu a vyjádří se k nim v souvislosti s vlastními zkušenostmi z praxe - uplatní vlastní znalosti, dosavadní oborové zkušenosti a další dostupné informace při aplikaci kritického myšlení - aktivně uvažuje o aktuálním oborovém diskursu výtvarné výchovy a jeho vlivu na vlastní budoucí pojetí předmětu - formuluje vlastní dílčí pohled na aktuální otázky oborového diskursu - Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (10.02.2025)
|