PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Teorie výtvarné edukace - OPNV3V024A
Anglický název: Theory of Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 13 / 13 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNV3V013A
Je prerekvizitou pro: OPNV3V034A, OPNV3V036B, OPNV3V035B
Anotace -
Kurs vede studenty ke kritickému čtení odborné literatury v českém i anglickém jazyce. Dialogickou formou prohlubuje porozumění základním teoretickým zdrojům a  učí orientaci v hybridním poli oboru. V centru zájmu jsou základní pojmy, varianty a odborné slovníky výkladových rámců určitých jevů, témat, popisů, záznamů, didaktických  přístupů a jejich kurikulárních a uměleckých vyjádření. Možnosti propojování oborové didaktiky a oborové teorie s vazbami na vizuální a kulturní antropologii, genderové teorie umění a kultury, kognitivní vědy, kritické teorie umění, současné pedagogické trendy.   1. Úvod do problematiky - základní terminologie, výběr a zadání čtení, založení portfolia poznámek a interpretací vybraných partií z vybrané literatury. Založení kolaborativní skupiny.    2.  Dialogická část 1 – umění a výzkum ve VV. A/r/tography, její základní charakteristiky a příklady její aplikace.   3. Dialogická část 2 – tvorba jako poznávání a oborová didaktika jako věda. Příklady didaktického rozvedení autorské výpovědi studenta nebo jiného autora a její pedagogické transformace.   4. Dialogická část 3 - kritická reflexe vybraných částí čtenářského portfolia, identifikace témat a hlavních otázek textu, umění položit otázku a vést dialog vztažený k danému tématu.  Propojování tematických částí teoretického textu s relevantními odkazy na výtvarná díla nebo jinými kulturními artefakty.    Kolokvium v kolaborativních skupinách – přednesení referátu a prezentace jeho zpracování ve vazbě na relevantní vizuální odkazy. Obhajoba specializovaného textu ve vztahu k obsahu studentova portfolia.   Kolokvium v kolaborativních skupinách – přednesení referátu a prezentace jeho zpracování ve vazbě na relevantní vizuální odkazy. Obhajoba specializovaného textu.  
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (20.09.2019)
Deskriptory

Příprava na výuku          

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 30 minut

Samostudium literatury (za semestr):  25 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin

               

Plnění předmětu            

Příprava na zápočet a zápočet        20 hodin

Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (10.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky zápočtu:

- Průběžná příprava k probíraným tématům a zdrojům

- Účinná spolupráce v pracovní skupině

- Aktivní účast v seminářích.

- Účast v odborné debatě k vybranému zdroji ze seznamu literatury. 

Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (04.02.2025)
Literatura

FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání, Praha - Jinočany: H+H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.   
FULKOVA, Marie – TIPTON, Teresa. 2011. Diversifyingdiscourse: The influence ofvisualculture on children ´s perception and creationof art. In FAULKNER, D., COATES, E. (Eds.): ExploringChildren´sCreativeNarratives. London and New York: Routledge. Taylor & Francis Group. ISBN 13: 978-0-415-56563-9  
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In UHL SKŘIVANOVÁ,V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. Str. 37 – 54.  
 
SLAVÍk, Jan, CHRZ, Vladimír, ŠTECH, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Praha. Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.   
JANÍK, Tomáš, STUCHLÍKOVÁ Iva et al. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: MUNI Press, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0  
FULKOVÁ, Marie, TIPTON, Teresa, ISHIKAWA, Makoto. ThroughtheEyesof a Stray Dog: EncounterswiththeOther (Culture).  International JournalofEducationthrough Art. Vol. 5. no 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234  

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 
Studijní opory jsou umístěny na Studijní materiály - Katedra výtvarné výchovy - Pedagogická fakulta (cuni.cz)

Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (27.02.2024)
Výsledky učení

Po skončení semestru studující:

- dovede pracovat ve skupině a podílet se na společné formulací závěrů z četby ukázek

- vyhledá hlavní myšlenky textu a vyjádří se k nim v souvislosti s vlastními zkušenostmi z praxe 

- uplatní vlastní znalosti, dosavadní oborové zkušenosti a další dostupné informace při aplikaci kritického myšlení 

- aktivně uvažuje o aktuálním oborovém diskursu výtvarné výchovy a jeho vlivu na vlastní budoucí pojetí předmětu

- formuluje vlastní dílčí pohled na aktuální otázky oborového diskursu  

Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (10.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK